actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Onderwijs
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 23rd June 2008, 01:52
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Unhappy Einde van een prestigieus college

Einde van een prestigieus college


BRUSSEL - Onhandelbare leerlingen, leerkrachten die de stap van ASO naar TSO en BSO te groot vonden, de problematiek van het Brusselse onderwijs... Wat ook de oorzaak is van de teloorgang, het eens zo prestigieuze Heilig-Hartcollege in Ganshoren bestaat niet meer.



De allerlaatste lichting leerlingen van het Heilig-Hartcollege in de Brusselse gemeente Ganshoren studeert deze week in alle stilte af. Het contrast met enkele decennia geleden, toen de proclamatie nog een grootse en plechtige gebeurtenis was, kon nauwelijks groter zijn.

In maart vorig jaar besliste de directie om er een punt achter te zetten. De school die ooit een uitstraling had tot ver in de rand rond Brussel, telde nog amper 244leerlingen en had het moeilijk met hun mentaliteit en hun gebrekkige kennis van het Nederlands. In een laatste wanhoopspoging werd de afdeling ASO afgeschaft en bood men enkel nog TSO en BSO aan, maar ook die reanimatiepoging mislukte.

'Er kwamen steeds meer allochtone leerlingen die het Nederlands niet goed beheersten en die het tempo van de lessen niet aankonden. Daardoor werd het niveau naar beneden gehaald', zegt Georges Leemans.

Hij gaf les aan het college van 1953 tot 1977. 'Dat waren echt de gloriejaren. Dat de leerkrachten veeleisend waren, zowel wat studie als wat discipline betrof, zette ouders ertoe aan hun zoon - het was in die tijd nog niet gemengd - naar het college te sturen. Er waren toen meer dan duizend leerlingen en het lerarenkorps was heel gemotiveerd om van hen goede studenten te maken die het ver zouden schoppen. Uit die periode zijn grote namen voortgekomen zoals de geneticus Jean-Jacques Cassiman, de politicoloog Kris Deschouwer en oud-minister Hugo Weckx.'

'Ik heb verschillende directeurs gekend die een duidelijke visie hadden. We vormden een hecht team en waren veeleer vrienden dan collega's. Halfweg de jaren negentig is de sfeer veranderd en kwam men in een neerwaartse spiraal terecht. De directie had geen voeling meer met de leraars.'

Dat het zo snel bergaf is gegaan, verbaast Leemans. Zeven jaar geleden zijn nog grote renovatiewerkzaamheden uitgevoerd en zag het er nog niet naar uit dat men aan sluiten dacht. 'We krijgen steeds meer leerlingen uit Franstalige gezinnen, maar hun invloed zal zeker beperkt blijven', zei de toenmalige directeur Michel Teirlynck nog in 2000.

Filip Leemans (29), de zoon van Georges Leemans, liep school in het college. 'Toen ik afstudeerde in 1997, was de situatie nog niet problematisch', zegt Filip. 'Er waren wel veel Franstaligen, maar er werd altijd Nederlands gesproken op de speelplaats en het had geen invloed op het niveau van de lessen. Blijkbaar is dat na ons snel veranderd. Soms moest de leerkracht instructies geven in het Frans omdat hij anders niet eens aan de les kon beginnen. Niemand begreep wat de opdracht was.'

'Toch denk ik dat er meerdere redenen zijn die geleid hebben tot de sluiting. Er was geen duidelijk beleid en de leerkrachten waren niet kordaat genoeg. Hoe verklaar je anders dat scholen als het Sint-Jan Berchmanscollege in Brussel en het Sint-Pieterscollege in Jette er wel in slagen om te overleven?'

Ook Tania Bergmans (27) volgde les aan het Heilig Hart in de jaren negentig. 'Ik kwam van een strenge meisjesschool en wist dat het er in het Heilig Hart veel losser aan toe ging, daarom ben ik overgeschakeld. Ik had er de tijd van mijn leven, maar het contrast was wel groot. Er waren wel regels, maar er werd nooit streng opgetreden als je die overtrad.'

'De directie was ook niet altijd consequent. Zo was er een streng antirookbeleid. Tot een kilometer in de omgeving van de school mocht niet worden gerookt. Maar anderzijds kneep men wel een oogje dicht voor een leraar die tussen twee lessen door in het klaslokaal en de gangen rookte.'

Voor oud-leerling Benny Vankeirsbilck komt de sluiting niet onverwacht. 'Met de taalklassen Nederlands en de invoering van BSO en TSO wou de directie waarschijnlijk meer leerlingen aantrekken om meer subsidies te krijgen. Door die beslissing daalde het niveau en bleven nog meer ASO-leerlingen weg. Jammer dat een school met zo'n rijke geschiedenis en goede reputatie moet sluiten door wanbeheer en door foute beslissingen.'

De directie van het college wou niet meer reageren na de heisa die vorig jaar ontstond nadat de sluiting was aangekondigd.


Blog DS, 23-06-2008 (eva van den eynde)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:09.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.