actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 23rd October 2015, 11:00
Ninke.D*iesen Ninke.D*iesen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Lille
Posts: 21
Gooi je 'rostjes' van 1 en 2 cent niet weg, sommige zijn 100 euro waard

Tegen eind deze maand haalt ook Ierland de munten van 1 en 2 eurocent uit circulatie. Het land volgt daarmee het voorbeeld van Finland, Nederland en ons land. Laat dat geen reden zijn om je 'rostjes' weg te gooien. Ze kunnen veel geld waard zijn.
De fabricatie van de muntjes van 1 en 2 eurocent is duur. Volgens The Guardian kost een muntje van 1 cent 1.65 cent om te fabriceren, een muntje van 2 cent kost 1.94 cent. Om die reden willen heel wat landen in de eurozone de fabricatie stop te zetten van de muntjes die vaak toch maar ergens stof liggen vergaren.

Edoch! Ze kunnen je veel geld opbrengen. Bepaalde muntjes althans, zo stelt de Franse krant Metronews op last van de website Info-Collection.fr.

De Belgische muntjes van 1 cent uit de jaren 1999, 2001 en 2008 zijn ongeveer 50 cent waard. De muntjes van 2 cent uit het jaar 2000 zijn tien keer hun nominale waarde waard en die uit 2008 zijn ook bijna 50 cent waard.

Wil je echt een slag slaan, dan moet je op zoek naar muntjes uit kleine landen. Een muntje van 1 cent uit Monaco, uit 2001 of 2002, is om en bij de 100 euro waard. Hetzelfde geldt voor een muntje van 2 cent uit het Vaticaan uit 2002 of 2003. Nog een zeldzaam rostje is dat van 1 cent dat Finland in 2001 uitgaf. Dat is 10 euro waard. Veel geluk met je zoektocht!

bron: http://www.hln.be/hln/nl/942/Econom...uro-waard.dhtml

eigen mening : IK vind het wel straf dat een 1 of 2 cent meer waard is dan waar voor je ze eigenlijk echt gebruikt. Ik vind het goed dat men de 1 en 2 cent toch een speciale waarden want dan kunnen verzamelaars daar nog een collectie van maken. En dan worden die muntjes niet gewoon weggegooid. Want veel mensen beschouwen 1 en 2 cent als niets waard en zouden dit liever weg hebben. Wat ik zelf ook beter zou vinden als ze de prijzen afronden.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 24th October 2015, 12:30
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Sommige rosse centen kunnen 100 euro opleveren!

Net zoals Ninke vind ik dit goed nieuws voor verzamelaars. De twee kleinste centen zorgen voor heel wat problemen. Ik heb het al meerdere malen meegemaakt dat er geen wisselgeld in de vorm van kleine centen teruggegeven kon worden. Het lijkt mij daarom ook beter om alle prijzen aan te passen zodat dit probleem niet meer voorkomt. Dit zal er wel toe leiden dat alle prijzen aangepast worden in de hoogte, maar ik denk niet dat iemand zal wakker liggen van het feit dat een bepaald product enkele centen duurder wordt. De kleine centjes vind ik persoonlijk ook onhandig. Ze slippen overal door en ik verlies ze meer dan dat ik ze in mijn portemonnee terug kan vinden. Persoonlijk zou ik het dan ook helemaal niet erg vinden als de twee kleinste centen ooit volledig zouden verdwijnen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:20.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.