actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 19th October 2011, 08:14
EvelienBroeckx EvelienBroeckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Arensdonk
Posts: 117
Extra geld voor bouw rusthuizen

BRUSSEL - De Vlaamse regering verdubbelt dit jaar haar budget voor de bouw van nieuwe rusthuizen. Op die manier komen er ruim 2.500 plaatsen bij.

Van onze redacteurs

De bouw van nieuwe rusthuizen is hoogdringend. Tegen 2016 moet voor 23.800 bijkomende ouderen een of andere vorm van verzorging klaar zijn. Dat betekent dat het aanbod met een derde moet groeien, zo becijferde het Vlaams Agentschap Zorg en Gezondheid.

Het merendeel van de rusthuizen wordt gebouwd met steun van de Vlaamse overheid, die zestig procent van de bouwkosten voor haar rekening neemt. Maar de procedure om die subsidies aan te vragen, duurt lang, wat de wachtlijsten alleen maar langer maakt. Om de achterstand weg te werken, verdubbelt de Vlaamse minister van Welzijn, Jo Vandeurzen (CD&V), dit jaar het budget voor de rusthuizenbouw. Daardoor kan het Vlaams Infrastructuurfonds voor Persoonsgebonden Aangelegenheden (VIPA) bijna honderd miljoen euro extra besteden. In totaal heeft het fonds 194 miljoen euro tot zijn beschikking. Dat stemt overeen met een investering in de rusthuizenbouw van ruim 320 miljoen euro.

'Op die manier werken we alle dossiers van 2010 af', zegt Vandeurzen. 'We kunnen er zelfs al een aantal van 2011 verwerken.'

Door de goedkeuring van de dossiers komen er 1.164 plaatsen bij in woonzorgcentra, kortverblijf en dagverzorging. Het totaal aantal nieuwe plaatsen komt zo op 2.525. Her en der worden ook woongelegenheden verbouwd.

Inzetten op thuiszorg

Zelfs met die inhaalbeweging blijft het onmogelijk om voor elke zorgbehoevende oudere in 2016 een plek in een rusthuis te garanderen.

Maar volgens minister Vandeurzen is dat ook niet nodig. 'We moeten ook kijken naar alternatieve vormen van zorg, zoals de thuiszorg. In elk geval maakt dat cijfer van 23.800 duidelijk dat er werk aan de winkel is. De achterstand bij het VIPA is één zaak, maar we werken ook aan het activeren van de rusthuisvergunningen die we de afgelopen jaren hebben uitgereikt.Met veel van die vergunningen is nog niets gebeurd in de praktijk.'

'Ik ben ook afhankelijk van de federale ziekteverzekering. Die beslist om bewoners van rusthuizen een bepaald statuut toe te kennen waarmee de zorg wordt terugbetaald.'

Straks heeft Vandeurzen ook die touwtjes in handen. Het Vlinderakkoord hevelt de volledige bevoegdheid over de ouderenzorg over naar de regio's. Zonder te hard van stapel te willen lopen, hoopt Vandeurzen op termijn van de zorg één doorlopend geheel te maken. 'We moeten in de eerste plaats beter kunnen inschatten welk type zorg iemand nodig heeft. Als dat thuiszorg is, moeten we daar de mensen voor hebben. Daarna kan de stap worden gezet naar serviceflats, assistentiewoningen, woon- en zorgcentra... In het beste geval zitten die centra perfect ingekapseld in het stedelijk weefsel.'

Bron: De Standaard
Eigen mening:
Ik kan dit initiatief alleen maar toejuichen. Regelmatig hoor je op het nieuws dat er te weinig plaats is om onze oudjes op te vangen. Er zijn dus heel veel ouderen die de zorg die ze effectief nodig hebben niet (kunnen) krijgen. Ik vind dit heel zielig. Respect voor de oudere garde van onze generatie is zeker en vast belangrijk. Geef hen dan alstublieft goede zorg (en aandacht!) en laat ze genieten van de laatste jaren die ze nog hebben. Ik mag er niet aan denken dat ik later ergens alleen, ziek en hulpbehoevend zit weg te kwijnen. Brr nee, zo wil toch niemand zijn leven afsluiten?
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 19th October 2011, 09:15
sarah.renders sarah.renders is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Vlimmeren
Posts: 108
Ook ik vind dit bericht zeer zeker positief. Dankzij de vergrijzing van de bevolking zijn er te weinig plaatsen vrij in rusthuizen. Door de extra plaatsen die men nu wil creëren, zal een deel(tje) van dit probleem opgelost worden. Toch zal er niet voor iedere bejaarde een plaats in het rusthuis zijn. Daarom vind ik het belangrijk dat ook thuisverzorging gestimuleerd wordt. Zeker wanneer beide partners nog leven en wanneer beide nog goed voor zichzelf kunnen zorgen, vind ik thuiszorg een mooi alternatief voor het rusthuis.
Verder denk ik dat men nu al naar de toekomst moet durven kijken. Mensen leven steeds langer, dus de volgende generaties ouderen zullen steeds uitbreiden. Ik vraag me af of de bevoegden nu al een oplossing kunnen klaar houden voor de volgende jaren.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 22nd October 2011, 00:16
Kina.Vercalsteren Kina.Vercalsteren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: westerlo
Posts: 17
reactie

Ik vind het zeer goed dat ze nieuwe rusthuizen bouwen en dat ze ook daar over nadenken. Want de vergrijzing in België gaat snel vooruit. Er zijn steeds meer oude mensen die geen opvang meer hebben en dus is het goed dat de overheid hier geld aan wil besteden. Het zijn natuurlijk ook weer een deel nieuwe jobs die er aan staan te komen wat goed is voor de mensen van de zorgsector. Het is een goed plan voor de ouderen.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 23rd October 2011, 14:11
Emmely Emmely is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Arendonk
Posts: 118
ik ben het volledig eens met Evelien. Ik heb zelf vakantiewerk gedaan in rusthuizen en er is veel vraag naar. Telkens als er iemand sterft duurt het geen week of de kamer wordt al door gegeven aan een nieuwe persoon. De rusthuizen van nu woorden meer en meer uitgebreid, wat het gevolg is van de vergrijzing. Dus, ik zou zeggen bouwen maar, want anders ziet onze toekomst er niet goed uit: meer en meer mensen leven langer, waardoor de rusthuizen vol geraken. Dus: Geen plaats voor ons. Ik zou, zoals Evelien al vermeld had, niet in mijn eentje, hulpbehoevend willen wegkwijnen. Mag er niet aan denken.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:42.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.