actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 5th November 2013, 17:06
L*urens Meeus L*urens Meeus is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Lichtaart
Posts: 25
Europese Unie en Turkije hervatten toetredingsonderhandelingen

Na jaren van stilstand zijn de toetredingsonderhandelingen tussen de Europese Unie en Turkije opnieuw op de rails gezet. Europese en Turkse ministers openden dinsdag in Brussel voor het eerst sinds juni 2010 gesprekken over een nieuw hoofdstuk in de toetredingsonderhandelingen.
Eurocommissaris voor Uitbreiding Stefan Füle en de Turkse minister van Europese Zaken Egemen Bagis startten dinsdag gesprekken over regionaal beleid. Daarmee zijn nu 14 van de 35 hoofdstukken van de inmiddels acht jaar aanslepende onderhandelingen geopend. Over slechts één hoofdstuk zijn de gesprekken reeds afgesloten.

De Europese ministers van Buitenlandse Zaken hadden vorige maand het licht op groen gezet voor de opening van nieuwe gesprekken. Dat had normaliter al enkele maanden eerder moeten gebeuren, maar de hardhandige repressie van de protestbeweging op het Taksimplein in Istanboel zorgde voor uitstel.

Engagement en inspanningen

Füle beklemtoonde dinsdag dat de gebeurtenissen in Turkije hebben aangetoond dat Europa zich moet blijven engageren in Turkije. Anderzijds vraagt hij van Ankara inspanningen met het oog op twee cruciale hoofdstukken in de onderhandelingen die nog niet geopend zijn, namelijk over Europese waarden, grondrechten en vrijheden.

Bagis bestempelde de hervatting van de gesprekken als ‘een keerpunt in de relaties tussen de Europese Unie en Turkije’ die ook op andere vlakken voor toenadering kan zorgen. Hij meldde dat Ankara op het punt staat om een akkoord over de heropname van illegale migranten te ondertekenen en dat gesprekken over een versoepeling van de visaplichten weldra van start zouden kunnen gaan

Bron: http://www.standaard.be/ 5/11/2013

Eigen mening: Ik vind persoonlijk dat Turkije niet mag toetreden tot de Europese Unie , dit is een moslimland en die hebben naar mijn mening niet dezelfde waarden, grondrechten en vrijheden als de andere Europese landen.
Mede omdat er in de vorige gesprekken aangehaald werd dat Turkije de mensenrechten niet respecteert.
Er komt dan ook nog eens bij dat de Europese grenzen nog meer worden uitgebreid en dan heb je landen zoals Syrië en Irak die zich begeven aan de oostgrens van de Europese Unie. Deze landen zijn in oorlog en dan heb je nog een grotere kans dat terroristen de Europese Unie gaan gebruiken als doelwit voor aanslagen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 5th November 2013, 18:14
jolien.claessens jolien.claessens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: vorselaar
Posts: 77
Ik ben van mening dat Turkije niet klaar is om bij de Europese Unie te komen. Hoewel het land de laatste jaren erg goed evolueerde en open stond voor onze westerse cultuur, zonder hierbij de eigen cultuur uit het oog te verliezen, wordt er nu terug een radicaler beleid gevoerd. Een beleid dat deels gebaseerd is op een religieuze overtuiging en zoiets kan niet wanneer je bij de Europese Unie wil komen. Al denk ik wel dat het voor de inwoners van Turkije goed zou zijn om bij de Europese Unie te horen zodat de Turkse regering meer gebonden is aan de Europese wetten waardoor ze hun vrijheid beter zouden kunnen behouden.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 5th November 2013, 21:47
D*ies.Stessens D*ies.Stessens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Retie
Posts: 74
Ik sluit mij aan bij jullie meningen, maar ik vind het zelfs al raar dat Turkije überhaupt met onderhandelingen mag starten. Er worden elke dag nog vrouwen veroordeeld (soms tot de dood!) voor het plegen van overspel in een huwelijk. Terwijl het er eigenlijk losjes op neerkomt dat mannen wel overspel mogen plegen. Slecht 1 van de vele voorbeelden van de onrechtvaardigheid in het land. Dit is niet enkel een cultuur, zulke dingen staan ook effectief in hun wetteksten. Als je land nog wetten nastreeft die radicaal ingaan tegen de internationale mensenrechten, dan vind ik persoonlijk dat je niet eens in aanmerking moet komen voor een lidmaatschap van de Europese Unie.
Inderdaad, Turkije maakte al vorderingen en zou het misschien nog beter doen mits Europese bijstand. Maar zolang ze niet buigen richting een strikte scheiding van kerk en staat zie ik niet in waarom er nog onderhandeld wordt. Daarbij geloof ik niet dat Turkije, na honderden jaren, ineens hun tradities en vaste wetten gaat veranderen om te kunnen toetreden tot de EU.
__________________
They got money for war, but they can't feed the poor
-Tupac
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:48.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.