actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 27th September 2011, 16:18
Eveline.Leysen Eveline.Leysen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Nijlen
Posts: 67
Europees Parlement wil alcoholverbod voor onervaren autobestuurders

Voor professionele chauffeurs en onervaren autobestuurders moet in de hele Europese Unie een totaalverbod op het gebruik van alcohol gelden. Dat is één van de ruim honderd maatregelen die het Europees Parlement voorstelt om het aantal verkeersdoden terug te dringen.


Volgens de niet-bindende resolutie die dinsdag in Straatsburg met ruime meerderheid is goedgekeurd, zou achter het stuur nultoleratie moeten gelden voor professionele chauffeurs en voor bestuurders met minder dan twee jaar ervaring op de weg. De installatie van alcoholsloten in bussen, vrachtwagens, bestelwagens en taxi’s zou de regel afdwingbaar moeten maken.

Het Europees Parlement bepleit voorts om de toegelaten snelheid in woongebieden en op eenvaksbanen zonder fietspad te begrenzen op 30 kilometer per uur. Daarnaast willen de Europarlementsleden dat elke chauffeur om de tien jaar een oogtest laat uitvoeren en dat oudere bestuurders een medische controle ondergaan.

Het halfrond breekt ook een lans voor de invoering van een systeem met strafpunten voor de zwaarste overtredingen.

Met de resolutie wil het parlement wegen op de Europese Commissie, die de komende jaren concrete initiatieven moet nemen. De Europese Unie heeft zich tot doel gesteld het aantal verkeersslachtoffers tegen 2020 te halveren.

In 2009 lieten 35.000 mensen het leven op de Europese wegen. De maatschappelijke kost van verkeersongevallen wordt geschat op 130 miljard euro per jaar.

Het Europees parlement schoof ook extra doelstellingen naar voren. "Het aantal ongevallen bij jongeren jonger dan veertien jaar moet met 60 procent teruggedrongen worden, het aantal kritieke verwondingen moet met 40 procent dalen en het aantal voetgangers en fietsers die in het verkeer omkomen moet gehalveerd worden", licht Saïd El Khadraoui (SP.A) toe.

Bron:
http://www.standaard.be/artikel/det...DMF20110927_095

Mijn mening:
Ik vind het normaal als je achter het stuur kruipt, geen druppel alcohol hebt gedronken.
Wanneer je nog maar pas je rijbewijs hebt, beschik je nog niet over voldoende vaardigheden en inschattingsvermogen.
Wanneer je alcohol hebt gedronken verslechteren ze en kan het fataal aflopen.
Dit wil ook zeggen dat er meer alcoholcontroles zullen plaatsvinden, ik vraag me af of dit wel haalbaar is.
Enkele parlementsleden willen alle chauffeurs om de tien jaar een oogtest laten uitvoeren, dit vind ik een beetje te ver gaan net zoals het voorstel om de toegelaten snelheid in woongebieden en op eenvaksbanen zonder fietspad te begrenzen op 30km/u.

Laatst aangepast door Eveline.Leysen : 27th September 2011 om 18:06.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 28th September 2011, 13:11
Michael Van Deun Michael Van Deun is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Zoersel
Posts: 396
Europees Parlement wil alcoholverbod voor onervaren autobestuurders

Elk chauffeur weet uit plichtsbesef tegenover zichzelf, medereizigers in de auto of zelfs op de baan en tegenover de wet dat je geen alcohol drinkt wanneer je een wagen bestuurt. Jammer genoeg houden veel mensen geen rekening met deze wet of maatregel. Velen denken: dat is toch hun zaak? Nee, juist niet, want zij brengen anderen in groot gevaar door hun onverantwoord gedrag. Hoeveel ongevallen hoor je niet in de media waarbij de dronken chauffeur veilig uit het ongeluk komt met hoogstwaarschijnlijk een kleine straf, terwijl hij wel doden op zijn geweten heeft? Ik vind dat deze nieuwe maatregel eigenlijk wel een goed punt maakt naar onervaren autobestuurders. Eigenlijk zou deze er al niet moeten zijn, omdat je automatisch weet hoe de vork aan de steel zit. Maar ik vind het wel een goed punt om hier extra aandacht aan te besteden. Tegenwoordig gebeurt ook meer carpooling dan vroeger, zeker naar fuiven en feestjes waar weinig parkeerplek is voorzien. Zelfs ben je dan geen chauffeur, vind ik het nog niet verantwoord om met een auto mee te rijden. Soms durven deze dronkaarden wel eens 'onnozel' doen in de auto, en daarbij beïnvloeden zij ook de bestuurder met alle gevolgen van dien. Als je dan echt alcohol wilt drinken, zoek dan een ander vervoersmiddel dat veilig is! Je moet je eigen leven niet op het spel zetten, maar denk ook eens aan een ander. Dat laatste lijkt wel moeilijk te zijn in een samenleving die doordrongen is van het egoïsme en het principe: ieder voor zich en God voor ons allen!
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 28th September 2011, 14:07
Emmely Emmely is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Arendonk
Posts: 118
Europees Parlement wil alcoholverbod voor onervaren autobestuurders

Ik vind het niet meer dan normaal dat mensen om de tien jaar een oogcontrole moeten uitvoeren. oké, het is misschien moeilijk te organiseren, maar waar een wil is is een weg. Als je kijkt naar de oudere generaties, bijvoorbeeld 60+, zijn SOMS niet bekwaam dat ze achter het stuur kruipen. Dus dit standpunt vindt ik niet meer dan oké. Voor de eenrichtingsbanen is 30km/uur inderdaad wat weinig. 50 km/uur is hard genoeg op zo'n banen als men spreekt over de bebouwde kom.

Wat betreft de alcohol vind ik dat ze naar alle leeftijden moeten kijken. Oké, een pas beginner achter het stuur loopt misschien veel meer risico, omdat ze misschien willen uithalen bij hun vrienden wat ze allemaal met hun auto kunnen,... Maar je weet als je achter het stuur kruipt dat je niets mag drinken en dat de gevolgen zwaar kunnen zijn. Ook breng je dan nog eens andere mensen in gevaar. Als je je rijbewijs hebt gehaald VERWACHT met dat je als een volwassen persoon je verantwoordelijkheid neemt. Zo niet, BLIJF ACHTER HET STUUR VANDAAN!
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 28th September 2011, 14:35
sarah.schrauwen sarah.schrauwen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Brecht
Posts: 109
De term 'verkeersongevallen' kan zeker niet ontbreken in de lijst van de belangrijkste doodsoorzaken. Er vallen nog steeds veel slachtoffers in het verkeer, vandaar dat er maatregelen getroffen moeten worden.
Ik vind het niet meer dan normaal dat professionele chauffeurs geen druppel alcohol mogen drinken. Je bent verantwoordelijk voor je eigen leven en dat van de passagiers, dus alcohol in het bloed kan absoluut niet getolereerd worden. Ik begrijp dat men ook de beginnende en dus onervaren chauffeurs een nultolerantie wil opleggen, maar als dit voor de 'beginners' kan/moet, waarom dan niet voor iedereen? Als je aan het stuur zit ben je - net zoals de professionele chauffeurs - verantwoordelijk voor je eigen leven en dat van je passagiers. De verantwoorlijkheid van de chauffeur (professioneel of niet) gaat natuurlijk nog verder dan enkel 'in' de auto: als je roekeloos rijdt - al dan niet onder invloed van alcohol - breng je ook andere mensen in het verkeer in gevaar. Ik vind dat een nultolerantie moet kunnen: je bent BOB of je bent het niet. Heb je gedronken, dan kruip je niet achter het stuur en daarmee uit.
De oogcontrole vind ik ook geen slecht idee. Oudere mensen van wie het zicht al fel geminderd is of mensen met oogproblemen vormen een gevaar in het verkeer. Je brengt opnieuw jezelf en anderen in moeilijkheden als je niet beschikt over een goed zicht. Een oogtest om de tien jaar is dus aangewezen, maar ik denk dat dit moeilijk te verwezenlijken is: het kost de mensen tijd en geld en laat het nu net deze factoren zijn die we het liefst zo weinig mogelijk willen 'verspillen'...
Het is wel degelijk nodig dat het verkeer veiliger wordt, want zoals in het artikel wordt vermeld, vallen er nog steeds veel slachtoffers. Deze regels zijn een goed initiatief, maar je eigen verantwoordelijkheid opnemen is ook een belangrijke kwestie. Laten we eerst en vooral proberen om wat meer begrip en geduld te tonen in het verkeer, dan komen we al een heel eind verder.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 17th October 2011, 13:24
Jens.Mangelschots Jens.Mangelschots is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 221
Ten eerste ben ik het eens met Sarah en Emmely. Nultolerantie is prima, maar voor alle chauffeurs. Ik denk net dat mensen met "ervaring" gevaarlijker zijn dan jongeren. Mensen met "ervaring" denken dat ze beter met de auto kunnen rijden, die kunnen nog rijden als ze een glaasje, of meer, op hebben. Niet dus, 30ers en 40ers hebben gevaarlijk veel zelfvertrouwen op dat gebied. De vinger moet niet steeds naar jonge chauffeurs gewezen worden, dat is absolute nonsens.

Ten tweede pakt men dit zo verkeerd aan. Straffen opliggen voor te snel rijden gaat NIET helpen. Wat wel helpt is veilige verkeerssituaties creëren.30km/h invoeren op eenbaansvakken zonder fietspad. Leg daar gewoon fietspaden aan. Maar ja dat KOST de regeringen geld ipv OP TE BRENGEN. Wees niet naief hierin. Mensen straffen lost niets op, iedereen rijdt zoals hij denkt dat veilig is. Neem maatregelen om auto's af te remmen (drempels, obstakels,...).

Tot slot vind ik de oogtest een zeer goed idee, maar ook hier, doe meer. Laat alle ouderen die nooit hun theorie hebben moeten doen (dat zijn er veel) basiscursussen volgen zodat ze veilig rond de kerkentoren kunnen rijden. En organiseer in middelbare scholen rijlessen voor fietsers. Informeer de mensheid...
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:21.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.