actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Vierde Macht (media)
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 27th September 2014, 18:16
Veronique.B*elaerts Veronique.B*elaerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Herentals
Posts: 76
Paniek bij de FBI: iOS 8 beschermt privacy té goed

Apple heeft in het nieuwe mobiele besturingssysteem iOS 8 werk gemaakt van de bescherming van persoonlijke gegevens van de gebruikers. Het resultaat is dat niet alleen cybercriminelen, maar ook de autoriteiten minder makkelijk aan uw gegevens kunnen. FBI-directeur James Comey meldde al 'zeer bezorgd' te zijn over die evolutie.

Bij de vorige versie van iOS kon Apple zelf aan heel wat van uw gegevens. Als de autoriteiten daarvoor de juiste juridische stappen namen, gebeurde het vaak genoeg dat persoonlijk data werden vrijgegeven. Maar in iOS 8 heeft Apple zich geëngageerd tot een sterkere encryptie van uw data en dus een betere bescherming van uw privacy.

"Op toestellen die iOS 8 draaien zijn persoonlijke data zoals foto's, berichten (inclusief bijlagen), e-mails, contacten, belgeschiedenis, iTunes-content, notities en reminders onder de bescherming van je 'passcode' geplaatst", staat te lezen bij Apple. "In tegenstelling tot onze concurrenten kan Apple niet om die passcode heen en kunnen we daardoor ook niet aan die data. Het is dus technisch niet mogelijk voor ons om in te gaan op bevelschriften van autoriteiten om deze data uit toestellen met iOS 8 te halen."

Het waarom is redelijk doorzichtig. Dit is een manier voor Apple om zich te differentiëren van de Googles en Facebooks van deze wereld, die uw persoonlijke gegevens expliciet ten gelde maken. Om diezelfde reden boomde Apple-opperhoofd Tim Cook onlangs zo door op zijn stelling dat "u ons product niet bent" (zie video hieronder). Maar zelfs ondanks die 'zakelijke' inspiratie om u meer privacy te bieden, krijgt Apple overal veel lof voor die keuze.

Kinderlokker
Eén uitzondering weliswaar: inlichtingendiensten als de FBI zien de bui al hangen en trekken aan de alarmbel. FBI-directeur James Comey gaf deze week al aan 'zeer bezorgd' te zijn. "Ik geloof enorm in de rechtsstaat, maar ik geloof ook dat niemand in dit land boven de wet staat. Wat me hierover zorgen baart, is dat bedrijven hier iets in de markt zetten dat mensen de kans biedt om zichzelf boven de wet te plaatsen."

Volgens Comey zijn uitzonderlijke situaties wel degelijk een argument om toegang te krijgen tot die persoonlijke data. "Ik hou ervan en ik geloof er sterk in dat we een bevelschrift nodig hebben van een onafhankelijke rechter om de inhoud van iemands kast of smartphone te kunnen bemachtigen", klonk het. "De wetenschap dat iemand een kast verkoopt die nooit geopend kan worden, zelfs als het om een zaak gaat van een kinderlokker en met een gerechtelijk bevel - is volgens mij absurd."

Bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/5401/M...y-te-goed.dhtml

Eigen mening: Langs de ene kant vind ik het zeer goed dat Apple steeds probeert de privacy van de gebruikers beter te beschermen. Zo zal het bijvoorbeeld voor hackers veel moeilijker zijn om aan de persoonlijke gegevens van iOS 8 gebruikers te komen. Langs de andere kant kan het beveiligen van gegevens misschien inderdaad te ver gaan, zoals nu wanneer zelfs de FBI zeer moeilijk of zelfs niet meer aan de gegevens kan. Volgens mij kan dit ertoe leiden dat sommige (zware) misdaden pas na een veel langere tijd of zelfs helemaal niet opgelost worden. Dit kan volgens mij absoluut niet de bedoeling zijn van een 'beter' besturingssysteem.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:28.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.