actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Vierde Macht (media)
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 31st December 2013, 11:06
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Binnenkort kan uw gsm vertellen of fruit rijp is

Binnenkort kan uw gsm vertellen of fruit rijp is

Een nabij-infrarood spectrometer die klein genoeg is om in een mobiele telefoon te passen, kan er binnenkort voor zorgen dat u weet of fruit rijp of rot is.
Wetenschappers van het Fraunhofer Institute for Photonic Microsystems en de Technische Universiteit in Dresden zijn erin geslaagd een dergelijk zeer klein toestel te ontwerpen, zo meldt Technology Review.

Een spectrometer analyseert licht om na te gaan welke substanties aanwezig zijn in gassen en vloeistoffen. Het gas dat uitgestoten wordt door een stuk fruit, kan bijvoorbeeld aangeven of het overrijp of rot is binnenin.

Onderzoekers zijn van mening dat de spectrometer ook voor andere doeleinden aangepast kan worden, zoals het meten van de suikerspiegel in het bloed bij diabetici of het opsporen van explosieven bij bijvoorbeeld veiligheidscontroles op luchthavens.

Bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/990/Bu...t-rijp-is.dhtml
Datum: 31/12/2013 om 6 u00


Mening

Het moet toch niet gekker meer worden. De gekste dingen worden eerst uitgevonden. Een gsm kan binnenkort vertellen of fruit rijp is. De eerste opmerking die ik mij maakte was dat je dat zelf ook wel kan zien. Als bijvoorbeeld een sinaasappel groen is, is ze niet rijp. Als ze oranje is, is ze wel rijp. Staat de schil van de sinaasappel vol met plekjes, dan is ze overrijp. Hierbij heb je geen gsm nodig. Uiteraard is dit bij de ene vrucht makkelijker te zien dan bij de andere, maar algemeen genomen is de mens voldoende uitgerust om deze dingen zelf te ontdekken.In het artikel staat duidelijke weergegeven hoe de spectrometer in de gsm werkt, maar ik stel mij toch de vraag of wij dit echt nodig hebben.

Iets anders vind ik wel interessant. In de laatste alinea staat geschreven dat onderzoekers denken dat de spectrometer ook toegepast kan worden bij het meten van de suikerspiegel of bij het opsporen van explosieven. Dit is wel nuttig. Mensen kunnen geholpen worden. Je kan aan het uiterlijk van een mens niet zien hoe hoog de bloedsuikerspiegel is. Als de gsm dit kan meten, is dit wel handig. Dit bespaart je een speciaal apparaat. De gsm heeft dan twee nuttige functies voor deze mensen. Het bellen naar familie, vrienden, verplegers, … en het meten van de bloedsuikerspiegel . Het opsporen van explosieven is ook handig. Het neemt veel tijd in beslag om dit te doen. Als een gsm dit in de toekomst zou kunnen is dit enkel een voordeel. Dit proces kan zo sneller verlopen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 03:57.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.