actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Vierde Macht (media)
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 4th December 2013, 19:17
Wouter.M*eeusen Wouter.M*eeusen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2013
Locatie: Hoogstraten
Posts: 20
Ken jij al je Facebookvrienden persoonlijk?

Een nieuw fotospel op Facebook moet duidelijk maken dat we lang niet iedereen die we als "vriend" toevoegen ook daadwerkelijk zouden (her)kennen in het dagelijkse leven. Dat schrijft De Morgen.
Het spel, gemaakt door Belgische ontwikkelaars, toont een foto waarin een van je Facebookvrienden is getagd. Het is aan de speler om te raden om wie van zijn vrienden het precies gaat.

"Veel mensen zijn er zich nog altijd niet van bewust hoeveel onbekenden ze eigenlijk als vriend toevoegen op Facebook", legt bedenker Jeffrey Drooghenbroodt zijn spel uit.

"We willen de mensen bewuster maken met wie ze een groot deel van hun leven delen. Ook al biedt Facebook de mogelijkheid om alleen info te delen met vrienden, als je domweg onbekenden toevoegt, sta je natuurlijk even ver."

De recordhouder is volgens de makers vooralsnog iemand die 150 verschillende vrienden na elkaar herkende.

Hoeveel "vrienden" (her)ken jij? Doe zelf de test.

Bron: http://www.hln.be/hln/nl/4125/Inter...rsoonlijk.dhtml

Eigen mening: Ik vind dit een zeer mooi initiatief.
Omdat ik me er zelf een beetje aan erger dat ik soms vriendschapsverzoeken krijg van mensen die ik totaal niet ken. Dus ik hoop dat bepaalde mensen met dit spel inzien dat ze veel mensen van hun 'vrienden' niet kennen, en dat ze dan in de toekomst er op letten dat ze niet zomaar iedereen toevoegen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 4th December 2013, 20:41
Raisa.Docx's Avatar
Raisa.Docx Raisa.Docx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Ergens
Posts: 90
Net als Wouter vind ik dit ook een goed idee. Veel mensen staan er gewoon niet bij stil dat mensen die je niet kent maar wel toevoegt, in jouw persoonlijke leven kunnen kijken. Ook al post je niet elke dag wat je eet, wat je gaat doen, waar je bent, zij kunnen nog steeds aan je gegevens. Ze kunnen vaak je foto's zien, waar je woont, waar je studeert en/of werkt, wie je familie is en wie je vrienden zijn, waar je van houdt enz. Ik stel mezelf ook vaak de vraag hoe het komt dat er mensen zijn met meer dan 1000 vrienden ... Ik heb zelf eveneens de test gedaan en ik kende iedereen. Dit lijkt me in mijn geval ook logisch want ik accepteer niemand die ik niet ken en ik voeg eveneens geen mensen toe die ik niet ken. Ik vind het dan alleszins een goed idee om mensen hiermee te waarschuwen. Veel Facebookvrienden hebben wil dan ook niet zeggen dat je zoveel echte vrienden hebt.
__________________
- Some people are so poor, all they have is money
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 4th December 2013, 23:41
Cindy.Remijsen Cindy.Remijsen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Gierle
Posts: 91
RE: Ken jij al je Facebookvrienden persoonlijk?

Net als Raisa en Wouter vind ik dit ook een goed spel om mensen duidelijk te maken dat ze niet zomaar iedereen moeten toevoegen.
In mijn stageschool had een leerkracht een vals facebookaccount aangemaakt en vriendschapsverzoeken gestuurd naar leerlingen om te kijken wie zou accepteren en wie haar (de fictieve facebookaccount) zou toevoegen. Van de leerlingen in het tweede jaar waren er zeer veel die zij kon vinden op facebook. Slechts enkele leerlingen hadden geen facebookaccount of hebben hun account goed beveiligd. Van de vriendschapsverzoeken die werden verstuurd zijn er vele beantwoord. In totaal had de leerkracht 2/3de van de leerlingen uit het tweede middelbaar als vriend.
Dit was verbazend veel! In de school werd er een project rond cyberpesten uitwerkt en kregen de leerlingen de kans om hun facebook te beveiligen. Ik denk dat zo iets voor de leerlingen nog beter werkt dan een fotospelletje.

Ik moet nu zeggen dat vrienden toevoegen op facebook toch niet altijd even gemakkelijk is: waar trek je de grens? Ik heb enkele jaren op kot gezeten en dan sturen kotgenoten vriendschapsverzoeken: kan je dan de ene niet toevoegen en de andere wel? Voor mij was het zeer moeilijk om de grens te bepalen. Het gaat er om wie ken ik goed en wie minder goed en wie wil ik dan toevoegen, maar dit is niet eenduidig te bepalen: de ene ken je heel goed, de andere goed, nog een andere zeer goed, weer iemand anders niet goed, de volgende ken je minder goed...
Dus ik kan wel begrijpen dat het voor leerlingen niet zo gemakkelijk is om te weten waar de grens te trekken.
Daarnaast denk ik dat 'grote schoonmaak' ook meer gepromoot moet worden. Hiermee bedoel ik halfjaarlijks eens kijken met wie je nog wel contact hebt (wil houden) en met wie niet. Toen ik een jaar niet meer op kot zat heb ik bijvoorbeeld enkele vrienden 'ontvriend'.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:49.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.