actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 29th September 2014, 18:55
charlotte.v*ngestel1 charlotte.v*ngestel1 is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Herenthout
Posts: 30
Koning herdenkt 70e verjaardag bevrijding in Breendonk

Koning herdenkt 70e verjaardag bevrijding in Breendonk

Jos De Greef In Willebroek is vanmiddag de 70e verjaardag van de bevrijding van het naziconcentratiekamp van Breendonk herdacht. Koning Filip was aanwezig bij de herdenking.

Tussen 1940 en 1944 werd het fort van Breendonk nabij Willebroek door de nazi's gebruikt om politieke gevangenen op te sluiten. Er zaten meer dan 3.500 gedetineerden. Onder hen werden 165 mensen gefusilleerd en nog eens 21 anderen werden er opgehangen. Enkele honderden anderen stierven er aan mishandeling, foltering en uitputting.

Jaarlijks wordt de bevrijding van het kamp door geallieerde troepen herdacht met een bedevaart ter ere van de slachtoffers en de overlevenden.

bron: deredactie.be (http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/r...eendonk-bevrijd)
eigen mening: Ik ben me sinds kleins af aan bewust van de gruwelijke dingen die gebeurt zijn tijdens WO2 en dus ook in het kamp te Breendonk. Ik vind dat we te weinig stilstaan bij de dingen die in onze omgeving zijn gebeurt tijdens de oorlog, we denken meestal alleen aan de grote veldslagen die geweest zijn. Maar ook in ons land zijn er verschrikkelijke dingen gebeurt, hier moeten we ons ook bewust van zijn. Ik vind het dus een heel mooi initiatief dat er elk jaar een ceremonie wordt georganiseerd om de slachtoffers van Breendonk te herdenken. Daarnaast vind ik het ook goed dat onze koning tijd maakt om de gelegenheid bij te wonen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:27.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.