actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 18th May 2011, 11:20
Julie Hensels Julie Hensels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Kasterlee
Posts: 72
Turtelboom wil politie op Twitter

Turtelboom wil politie op Twitter
Ann Van den Broek − 18/05/11, 05u44

Een denktank van de federale politie gaat uitzoeken hoe agenten Twitter het best kunnen inzetten tijdens hun werkzaamheden. Minister van Binnenlandse Zaken Annemie Turtelboom (Open Vld) is helemaal voor.

Het is de minister menens: de wijze waarop mensen zich informeren, evolueert, de politie moet volgen. "Twitter is een uitgelezen manier om het adagium 'de politie uw vriend' toe te passen. Het medium kan de drempel om naar de politie te stappen verlagen. Bovendien kan Twitter voor de politie een middel zijn om informatie te verspreiden", meent Turtelboom.

Verschillende korpsen experimenteren al met sociale media, maar een algemeen beleid is er niet. Daarom is er binnen de federale politie een denktank opgericht. Die moet oplijsten wat de mogelijkheden zijn en waar de valkuilen zich bevinden.

"We beseffen natuurlijk dat er ook risico's verbonden zijn aan de aanwezigheid op sociale media. Zo zal onder meer bekeken moeten worden hoe de privacy van de burger gewaarborgd kan worden", legt Turtelboom uit. "We moeten zeker vermijden dat mensen ten onrechte schuldig verklaard worden."

Maar de liberale minister ziet toch vooral voordelen aan het nieuwe medium. Daarbij verwijst ze graag naar Nederland, waar de 'Politie 2.0' al meer ingang gevonden heeft. "Heel wat Nederlandse politiezones maken druk gebruik van Twitter. Ze zoeken via die weg naar getuigen, waarbij ze onmiddellijk de link leggen naar het persbericht op hun website. Ze maken er resultaten van veiligheidscontroles in een bepaalde wijk bekend en verspreiden zo opsporingsberichten. Het is een manier om heel snel heel veel mensen te bereiken."

Slimme overheid
Of zoals een groep voorstanders uit het publieke domein het maandag op de opiniepagina's van de Nederlandse krant nrc next stelde: een slimme overheid zit op sociale media. De aanleiding voor @ATurtelboom om de link naar het artikel via haar twitteraccount te verspreiden en feedback te vragen aan haar 1.212 volgelingen: 'Graag alle mogelijke reacties: wat verwacht je van een twitterende agent?'

De toestroom aan reacties was niet bepaald overweldigend. Een teken dat we er hier toch nog niet klaar voor zijn? "Absoluut niet", meent Turtelboom. "Ik ben ervan overtuigd dat er ook hier een hele grote markt voor is. Er zijn misschien nog niet zoveel Belgische twitteraars, maar degenen die er zijn, zijn vaak wel opiniemakers. Zij kunnen de boodschap via andere kanalen verspreiden."

Het klinkt misschien allemaal wat absurd, maar dat is het allerminst, zegt Steven Desmet, aka @DeFlik en ook hoofdcommissaris van Gent. Hij is al een viertal jaar actief op Twitter en noemt zichzelf een believer.

"Wat ik in de loop der jaren allemaal al heb binnengekregen via Twitter. Soms vraag ik me af: wat zouden die mensen anders gedaan hebben? Ik vermoed niets. De drempel om iemand via Twitter aan te spreken is veel lager dan wanneer ze de telefoon zouden moeten nemen, niet wetende wie ze aan de lijn zouden krijgen, of wanneer ze de moeite zouden moeten doen om naar een politiekantoor te komen."

Desmet is ook lid van de bewuste denktank. Een goede zaak dat die in het leven geroepen is, vindt hij. "We hebben hier te maken met een evolutie die niet te stoppen is. Het is zoals met de gsm. Wie kan zich nu nog een leven zonder voorstellen? Agenten verbieden op sociale media te zitten, dat kan niet. Hen controleren, dat is zo negatief. Dus kun je hen maar beter op een juiste manier proberen te stimuleren."

Mijn mening:
Hoewel ik niets van Twitter ken, zie ik hier toch ook wel voordelen in. Vooral het onderstaande:
(…) Ze zoeken via die weg naar getuigen, waarbij ze onmiddellijk de link leggen naar het persbericht op hun website. Ze maken er resultaten van veiligheidscontroles in een bepaalde wijk bekend en verspreiden zo opsporingsberichten. (…)
Het is inderdaad een manier om snel heel veel mensen te bereiken. Maar dan wel als je een Twitter-account hebt.
Als je dit combineert met de BlackBerry’s en andere GSM’s met internetmogelijkheden die in opmars zijn onder de bevolking, kan bij een misdaad bijna onmiddellijk de dader gezien worden. Dit vergemakkelijkt het werk van de politie, maar kan ook een beter gevoel van veiligheid geven.
Al denk ik wel dat dit nog wat tijd nodig zal hebben om in te burgeren.

Veel zijn er eerder tegen of denken dat het niet baat. Dit volgens een poll op demorgen.be:

"Twitter is een uitgelezen manier om het adagium 'de politie uw vriend' toe te passen", zegt minister van Binnenlandse Zaken Annemie Turtelboom.
Klopt
76 (12%)
Klopt niet
536 (88%)
Stem »Totaal:: 612
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 19th May 2011, 19:46
Lisa.Ceulemans Lisa.Ceulemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Herselt
Posts: 66
Turtelboom wil politie op Twitter

Ik geloof dat Twitter zowel voordelen als nadelen met zich meebrengt. In het artikel staat dat Twitter een drempelverlagende werking kan hebben. Ik kan me inderdaad voorstellen, dat mensen sneller iets kwijt willen/kunnen langs deze weg. Toch maak ik mij de bedenking in welke mate men er kan vanuit gaan dat deze berichten waarheidsgetrouw zijn. Vervalsing is toch zeker iets waar we ons voor moeten behoeden op het internet. De politie moet zich in eerste instantie op feiten baseren en niet op persoonlijke berichten die werden verstuurd via Twitter.

Daarnaast vind ik het wel goed dat de politie meegaat met haar tijd, maar ik hoop dat ze ook de gevaren daarvan inzien. Ik geloof in Twitter om snel en efficiënt informatie over te brengen, maar ik vind niet dat de politie zich mag beperken tot één medium. De politie moet er voor zorgen dat iedereen de mogelijkheid krijgt om belangrijke informatie te vergaren.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:36.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.