actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 26th April 2011, 21:30
Koen.Luyten Koen.Luyten is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Nijlen
Posts: 57
Leterme: 'Regering vormen is niet eerste doel van N-VA'

'Een regering vormen is niet het eerste doel van de N-VA. De partij talmt om de verantwoordelijkheid voor haar verkiezingsoverwinning op te nemen.' Dat heeft ontslagnemend premier Yves Leterme (CD&V) dinsdag gezegd op de RTBF-radio. Later op de dag reageerde hij ook nog in Vandaag op radio 1.
Vandaag is het precies een jaar geleden dat de koning het ontslag van de regering accepteerde. Volgens hem hangt het van N-VA-voorzitter Bart De Wever en PS-voorzitter Elio Di Rupo af of koninklijk onderhandelaar Wouter Beke slaagt in zijn opdracht of niet.

Een jaar na het ontslag van zijn regering, herhaalt Leterme dat zijn regering in lopende zaken haar verantwoordelijkheid opneemt en dat de economische fundamenten van ons land gezond zijn. ‘De situatie is ernstig, maar we kunnen goede cijfers voorleggen. Ik heb er goede hoop op dat het ratingbureau Standard & Poor's (S&P) ons op onze resultaten zal evalueren, en die zijn goed', reageert Leterme in Vandaag op radio 1.

Toch kan de huidige situatie niet eeuwig blijven duren. 'De huidige politieke impasse is zeer negatief', aldus Leterme. Volgens de ontslagnemende regeringsleider hebben vooral de overwinnaars van de verkiezingen van 13 juni vorig jaar nog niet gedaan wat er van hen verwacht wordt.

'Vluchten geen oplossing'

De N-VA heeft er intussen mee gedreigd om uit de onderhandelingen te stappen. Leterme herhaalt dat 'vluchten geen oplossing is'. Op de vraag hoe zijn partij zal reageren als de N-VA beslist de onderhandelingstafel te verlaten, antwoordde Leterme dat het voor zijn partij belangrijk is een staatshervorming te realiseren en dat daarvoor moet onderhandeld worden.

In de Wetstraat klinkt het pessimistisch over een doorbraak voor de zomervakantie. De term ‘overzomeren’ dook daarom op. ‘De lente is nog maar net begonnen, het duurt nog een aantal maanden voor het zomervakantie is’, zegt Leterme op radio 1. ‘A week is a long time in politics. Ik ben er zeker van dat onderhandelaar Wouter Beke er alles aan doet om resultaten te boeken. Ik hoop dat het nog kan. Beke is er alvast in geslaagd om de hoofdrolspelers (Bart De Wever en Elio Di Rupo, nvd.) opnieuw rond de tafel te krijgen. Hij moet vrijdag naar de koning en dan zien we wel wat er beslist wordt.’

Verschillende standpunten

CDH-voorzitster Joëlle Milquet pleit er voor om opnieuw met de negen partijen te onderhandelen. Is dat een goed idee? ‘Die vraag moet je aan de onderhandelaars stellen’, zegt Leterme. ‘Maar hoe meer mensen rond de tafel, hoe meer standpunten er zijn. Langs de andere kant zijn er meer partijen nodig voor een 2/3 meerderheid.’

In een interview met De Standaard bevestigt Europees president Herman Van Rompuy dat de economische fundamenten van België gezond zijn en dat het land 'niet stuurloos' is. Anderzijds bestempelt Van Rompuy de politieke situatie in ons land wel als 'zielig'. 'Natuurlijk is wat we nu meemaken, heel zielig. Ik zal de laatste zijn om dat te ontkennen', aldus Leterme.

Bron:
http://www.standaard.be/artikel/det...DMF20110426_024

Reactie: Het is weer onrustig in de Wetstraat. We moeten tegenwoordig als belg al bang hebben als politici elkaar beginnen te bestoken met verwijten. Stevenen we terug af naar tijd waar elke politici zijn tegenstander zwart gaat maken zodat ze op de verkiezingen , die hopelijk niet voor de deur staan maar ik hou mijn hart vast, meer stemmen kunnen halen? Ik ben er redelijk zeker van dat deze uitspraken gevolgen gaan hebben, of zou N-VA slimmer zijn?
__________________
“He who asks a question is a fool for five minutes; he who does not ask a question remains a fool forever”
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:56.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.