actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Global Warming
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 17th May 2013, 12:44
P*eter.desmedt P*eter.desmedt is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2012
Locatie: Vosselaa
Posts: 109
Luchtvervuiling koelt ook af

Dat luchtvervuiling en broeikasgassen de aarde opwarmen hoeft geen betoog, maar onderzoekers van de University of Manchester schrijven in Nature Geoscience dat gassen ook een onverwacht, koelend effect kunnen hebben.

Dat luchtvervuiling en broeikasgassen de aarde opwarmen hoeft geen betoog, maar onderzoekers van University of Manchester schrijven in Nature Geoscience dat gassen ook een onverwacht, koelend effect kunnen hebben.

Het geheim van de afkoeling schuilt in de wolkenvorming. Wolken ontstaan doordat waterdamp condenseert rond piepkleine partikeltjes in de lucht. De hoeveelheid partikels in de lucht staat rechtstreeks in verband met de helderheid van de wolk: hoe meer deeltjes, hoe helderder een wolk er vanbovenaf uitziet.

Voor de vorming van wolken maakt het niet uit waarvan de partikels afkomstig zijn: natuurlijke stofdeeltjes volstaan, maar vervuiling door industrie of uitlaatgassen van auto’s werken even goed. In vervuilde regio’s hebben potentiële wolkendruppels meer houvast om te condenseren, wat dus wittere wolken oplevert. Een heldere wolk kaatst meer zonlicht terug dan een donkerder exemplaar. Samen met het zonlicht verdwijnt zo warmte. De wolk heeft, dankzij de vervuiling, dus ook een koelend effect op het klimaat.

bron: http://eoswetenschap.eu/artikel/luc...ng-koelt-ook-af

eigen mening:

Eindelijk eens wat positief nieuws tussen al het negatieve nieuws. Natuurlijk keurt dit artikel niets goed. Want er is enorm veel vervuiling, die elk jaar nog toeneemt. Natuurlijk zorgt die vervuiling vooral voor de opwarming van de aarde door het hele broeikaseffect, maar dit artikel zorgt er tenminste voor dat we eindelijk eens wat positiefs te horen krijgen.

Dit zou ons misschien tot het inzicht kunnen brengen dat het echt nog niet te laat is om iets aan de klimaatopwarming te doen. Maar als we handelen, dan kunnen we het best zo snel mogelijk doen, want elke seconde dat we sneller handelen, is een seconde die we gewonnen hebben. Ik zou dan ook graag zien dat er eindelijk eens besluiten worden genomen door verschillende regeringen, die wél inhoud hebben, in plaats van een 'nutteloos' kyoto-protocol!
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 17th May 2013, 13:09
Sabrina Claesens Sabrina Claesens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: oud-turnhout
Posts: 65
Kyoto-protocol

ik vind het Kyoto-protocol niet bepaald nutteloos. Het geeft toch al een teken dat er heel wat landen zijn die iets willen doen aan de opwarming van de aarde. Het probleem is dat de grootste vervuilers niet meedoen aan het kyoto-protocol, hier zou dus iets op gevonden moeten worden en dit kan ten vroegste pas in 2020. Ik vind dus dat we daar werk van moeten maken en dat we moeten zorgen dat er vroeger een akkoord wordt gevormd zodat alle landen mee verantwoordelijk worden gesteld voor de opwarming van de aarde en zodat er regels worden gemaakt die voor alle landen gelden en die ook echt effectief zijn.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 17th May 2013, 13:57
Daan.Nijs Daan.Nijs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Retie
Posts: 42
Eerst en vooral volg ik Sabrina in haar mening dat het Kyotoprotocol zeker niet onnuttig is. Maar ik denk dat je eerder bedoelt dat het niet zoveel uithaalt. Dit is inderdaad wel jammer, maar zolang de VS en China niet mee willen zal hieraan niet veel veranderen. Verder lijkt het wel alsof dit artikel de vervuiling op onze planeet afschildert als iets goeds, terwijl de impact van deze koeling waarschijnlijk veel kleiner zal zijn dan de opwarming en de andere gezondheidsproblemen die veroorzaakt worden door de vervuiling van de mens. Ik vind ook dat deze artikels de mensen valse hoop geven over onze vervuiling. Er wordt gesuggereerd dat de vervuiling niet zo'n groot probleem is terwijl dit wel degelijk een groot probleem is.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 19th May 2013, 04:06
P*eter.desmedt P*eter.desmedt is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2012
Locatie: Vosselaa
Posts: 109
Ik blijf erbij dat het kyotoprotocol onnuttig is. Kijk bijvoorbeeld naar Canada: die merkten plots dat ze de normen niet gingen halen en dat ze dus een boete zouden krijgen. Gevolg: Canada stapte gewoon uit het kyotoprotocol zonder enige sancties. Dan heeft het protocol in mijn ogen echt geen nut.

Daan, het artikel lijkt inderdaad de vervuiling goed te keuren, wat natuurlijk echt niet het geval is. Want de vervuiling is en blijft gewoon een wereldprobleem, waar heel snel iets aan gedaan moet worden!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:02.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.