actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Global Warming
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 13th May 2013, 13:27
Evelien.Verlinden Evelien.Verlinden is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Wiekevorst
Posts: 120
VN: ‘Wereld heeft rode lijn overschreden met CO2-niveau’

De wereld is ‘een nieuwe gevarenzone binnengetreden’ nu de CO2-concentratie in de atmosfeer een historische drempel heeft overschreden. Dat zegt de VN-klimaatverantwoordelijke Christiana Figueres.






Enkele dagen geleden raakte bekend dat de concentratie van koolstofdioxide (CO2) in de atmosfeer de historische drempel van 400 deeltjes per miljoen (ppm) had overschreden. Die concentratiewaarde is in geen miljoenen jaren zo hoog geweest, waarschuwt Figueres in een mededeling.

‘De wereld moet wakker worden en beseffen wat dit inhoudt voor de veiligheid van de mensen, hun welzijn en de economische ontwikkeling’, zegt ze.

Sinds de eerste metingen in 1958, die 316 ppm gaven, gaat de curve constant naar omhoog. Dat wijst er volgens wetenschappers op dat de mens er niet in slaagt de CO2-uitstoot af te remmen.

De vorige keer dat de planeet een concentratie van meer dan 400 ppm CO2 kende, was ongeveer 3 miljoen jaar geleden, toen de temperatuur op aarde twee of drie graden hoger lag dan in het pre-industriële tijdperk.

Bron:
http://www.standaard.be/cnt/DMF20130513_00579283
DS maandag 13 mei

Mijn mening:
Het verbaast me niets dat de CO-2 uitstoot maar blijft stijgen en stijgen. De mensen beseffen duidelijk nog niet genoeg welke zware gevolgen dit voor onze toekomst heeft. Deze onwetendheid wordt in mijn ogen sterk in de hand gewerkt door onze sterk individualistische gerichte maatschappij, waarin wij leven. Ikke ikke ikke en de rest kan stikken, zoals men wel eens zegt. Het wordt dan ook hoog tijd dat deze redenering doorbroken wordt en dat we weer overgaan naar een meer sociale maatschappij. Anders kunnen we nooit onze milieu-uitstoot verminderen!
Vaak zendt men ook volgens mij een verkeerd signaal. Mensen gaan milieubewuster leven, omdat het goedkoper is. Niet omdat ze hierdoor het milieu een handje helpen. De mensen moeten in mijn ogen dan ook met hun neus op de harde feiten gedrukt worden! Ze moeten beseffen wat de gevolgen zijn op lange termijn als we zo blijven voortleven.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 13th May 2013, 13:41
dorien.van.heupen dorien.van.heupen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Turnhout
Posts: 89
VN: 'Wereld heeft rode lijn overschreven met CO2-niveau'

Ik vind het altijd ontzettend jammer zulke artikels te moeten lezen.. Ik volg Evelien dan ook in haar mening. Wat zij zegt over het feit dat mensen milieubewuster gaan leven omdat het goedkoper is en niet omdat het perse het milieu hiermee geholpen wordt, is volgens mij ook wel waar..
Toch denk ik dat het goed is dat vanuit de overheid subsidies worden uitgedeeld voor het gebruiken van bijvoorbeeld groene energie, zodat mensen gestimuleerd worden om deze te gaan gebruiken.
We leven inderdaad in een maatschappij waar mensen alleen aan zichzelf, consumeren en hun portefeuille denken. Het is dan aan de overheid om te trachten hierop in te spelen om zo de mensen aan te sporen om milieubewuster te gaan leven...
Toch vind ik dat ook ieder voor zich eindelijk maar eens wat verantwoordelijkheid moet gaan dragen omtrent zijn milieubewustzijn. Met de vinger wijzen naar iemand anders is gemakkelijk, maar kijk eerst eens naar jezelf...
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 13th May 2013, 16:12
l*sa123 l*sa123 is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Arendonk
Posts: 69
VN: ‘Wereld heeft rode lijn overschreden met CO2-niveau’

Telkens ik dit soort van artikels lees begin ik toch te twijfelen of de mens wel zo begaan is met de planeet waar we op moeten leven. Er worden altijd maar meer en meer alternatieven van energie uitgevonden en ook gaat men de uitstoot van wagens proberen te doen dalen maar het is blijkbaar toch nog niet genoeg. Zo heb je ook nog steeds mensen die autobanden verbranden en plastic, dit is echt schandalig omdat je weet dat het zo schadelijk is. Veel mensen geloven ook niet in het gat in de ozonlaag, dit is toch erg om te weten....
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 14th May 2013, 11:38
Joost.Appels Joost.Appels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Turnhout
Posts: 89
Ik denk dat de portemonnee gebruiken als lokmiddel om groener te leven een goed initiatief is. Mensen willen vaak wel groener leven, maar het is dikwijls gewoonweg te duur. Om bijvoorbeeld je huis volledig te isoleren of zonnepanelen te installeren heb je echt wel een aanzienlijk budget nodig. Tot voor kort werd er inderdaad met subsidies gesmeten. Jammer genoeg kunnen we daar op deze moment al niet meer van profiteren.

Ook wat bijvoorbeeld groene of elektrische auto's betreft. Deze wagens worden op de een of andere manier opzettelijk duur gehouden omdat de lobby vanuit de oliewereld gewoonweg te sterk is. Op die manier wint geld en macht het weer van de ideologie.

Uiteraard moeten we ook aandacht hebben voor minder financieel-gerelateerde zaken. Zo kunnen we echt wel allemaal ons steentje bijdragen aan het milieu, zonder al te veel centen door ramen en deuren te moeten gooien. Voorbeelden ga ik hier niet opsommen want die kennen we allemaal...
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:11.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.