actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Wetenschap
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 21st April 2015, 19:25
m*nique m*nique is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2015
Locatie: Lille
Posts: 63
Armoede duidelijk zichtbaar in de hersenen van kinderen

Neurologie Dat armoede en leerachterstand vaak hand in hand gaan, is helaas niet nieuw. Wat neurologen echter pas recent konden aantonen, is dat de gevolgen van een laag inkomen ook effectief zichtbaar zijn in de hersenontwikkeling van een kind. Vooral de regio verantwoordelijk voor taal, geheugen, redeneren en ruimtelijk inzicht zijn opvallend kleiner in vergelijking met kinderen uit gezinnen met een stabiel inkomen.


Het is frappant hoe krachtig economische invloeden zijn op iets dat zo fundamenteel is als de hersenstructuur.

Voor de studie, gepubliceerd in Nature Neuroscience, werden de hersenen van meer dan duizend kinderen en jongvolwassenen tussen drie en twintig jaar oud bestudeerd. De onderzoekers ontdekten zo een duidelijke link tussen de grootte van de hersenschors (cortex cerebri) en socio-economische factoren.

Armoede
Bij kinderen uit arme gezinnen blijken kleine verschillen in het inkomen gelinkt te zijn aan relatief grote afwijkingen in de oppervlakte van de hersenschors. Loonsverschillen bij kinderen uit de middenklasse of uit rijke gezinnen opvallend zijn dan daarentegen gelinkt aan opvallend kleinere afwijkingen. Bij kansarme kinderen is de relatie tussen inkomen en de structuur van de hersenen het sterkst, klinkt het besluit.

Achterstand
"We weten al langer dat armoede en een gebrekkige toegang tot middelen om de leeromgeving van kinderen te verrijken leidt tot schoolachterstand, slechtere prestaties en minder opleidingsmogelijkheden. Nu kunnen we dit ook effectief verbinden aan iets fysiek in het brein", verklaart onderzoeker Elizabeth Sowell van het Children's Hospital Los Angeles.

Een mogelijke verklaring voor deze afwijkingen in de hersenen is volgens Sowell een gebrek aan kwalitatieve voeding en gezondheidszorg. Daar komt nog bij dat kansarme gezinnen doorgaans veel chaotischer leven. De stress die daaraan gekoppeld is, zou eveneens een gezonde hersenontwikkeling afremmen. [URL]http://http://www.hln.be/hln/nl/961/Wetenschap/article/detail/2293865/2015/04/21/Armoede-duidelijk-zichtbaar-in-de-hersenen-van-kinderen.dhtml

Mening
Nee, ik weet dat ik het niet mag zeggen maar ik denk vaak: "Het is crimineel om in bepaalde omstandigheden kinderen op de wereld te zetten." Kinderbijslag afschaffen lijkt me een goed idee, maar ik denk dat ik dat ook niet mag zeggen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 22nd April 2015, 09:57
b*itt.g b*itt.g is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Noorderwijk
Posts: 94
Met dit artikel ben ik het niet eens, ik vind het nogal kort door de bocht. Men spreekt ook niet over cijfers in het artikel. Ik ken genoeg uitzonderingen op de regel. Er zijn genoeg kinderen die wel goed scoren op school, maar in armoede leven.
Er zijn vaak ook arme gezinnen die maar aan kinderen beginnen voor het kindergeld. Hierbij sluit ik mij aan bij de mening van m*nique. Het is inderdaad onverantwoord om in zulke thuissituatie kinderen op de wereld te zetten. Wanneer je er niet voldoende voor kan zorgen, zowel financieel en mentaal, moet je er niet aan beginnen.
Een oplossing hiervoor zou zijn een verbod op het aantal kinderen in het gezin (zoals in China denk ik?), dit zou eveneens een oplossing zijn voor de overbevolking in ons land. (die leidt tot werkloosheid, dichtbebouwing, ...)
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:30.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.