actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Wetenschap
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 20th December 2014, 13:58
S*lke.Sas S*lke.Sas is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Beerse
Posts: 108
Pillen printen via 3D: toekomstmuziek of realiteit?

Pillen printen: toekomstmuziek of realiteit? Aan de overkant van de Noordzee geloven ze alvast in. Daar zijn ze bijzonder druk aan het experimenteren met 3D-gemaakte geneesmiddelen. De 3D-print is al ingeburgerd in de productie van implantaten, maar het zou ook mogelijk moeten zijn met geneesmiddelen, denken ze daar.

Leroy Lee Cronin, een chemie-expert uit Glasgow, gelooft er rotsvast in. Hij wil pillen op maat maken... al beseft hij dat het niet voor morgen zal zijn. Hij geeft zichzelf en zijn team tien tot 15 jaar om tot een goed resultaat te komen.

We zullen u niet vervelen met de technische aspecten van de zaak, wel met de resultaten. Als een 3D-print van geneesmiddelen mogelijk zou zijn, dan opent dat deuren voor niet alleen zeer geïndividualiseerde geneesmiddelenproductie, maar ook voor betere geneesmiddelenvoorziening in landen die nu van farmaceutische zorg verstoken blijven.

Gevaren

Praktisch zijn er echter nog gigantische bergen te overwinnen. Zo moet Cronin voor elke aparte molecule een patent krijgen, niet voor het afgewerkte product. Cronin beweert dat hij echter de eerste belangrijke stap al heeft gezet met een perfecte print van ibuprofen, een eenvoudige molecule.

Maar er liggen ook gevaren om de hoek. Wie de technologie beheerst, zou in de toekomst zonder probleem xtc, cocaïne of LSD kunnen produceren. Om nog niet te spreken over andere vormen van misbruik, mocht deze techniek gegeneraliseerd kunnen worden.

Het lijkt op dit moment nog wat sciencefiction, maar voor Cronin is de 3D-pil eigenlijk al een feit.

Bron: Knack, 18/12/2014
Eigen commentaar: Het is opmerkelijk hoever wetenschap en technologie vandaag de dag geëvolueerd zijn. In het kader van geïndividualiseerde en op maat gemaakte medicatie, kan dit een ontzettend interessante ontwikkeling zijn. Op die manier kunnen bijvoorbeeld mensen die een bepaald geneesmiddel nodig hebben, maar dagelijks hun dosis moeten aanpassen, dit op een makkelijkere en goedkopere manier zelf thuis produceren.

Het nadeel dat echter wordt aangehaald is wel iets om over na te denken. Hoe gaat men controleren of de 3D-printers enkel voor de juiste doeleinden gebruikt worden? Hoe gaat men misbruik trachten te voorkomen? Ik denk dat de overheid hier een grote, controlerende rol in moet spelen. Er moet een duidelijk zicht zijn op de producten die gebruikt worden bij het thuisgebruik van de 3D-printer.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 20th December 2014, 14:36
j*chim.janssens j*chim.janssens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Grobbendonk
Posts: 102
Pillen printen via 3D: toekomstmuziek of realiteit?

Printen via 3D lijkt wel echt enorm veel voordelen te hebben. Je kan er klaarblijkelijk alles mee maken. Zelf heb ik een tijdje geleden een programma op Discovery Channel bekeken over 3D-printers. Ze konden er zelfs huizen mee maken! Als het nu ook blijkt dat ze er medicijnen mee kunnen produceren denk ik dat dit zeer positief is. Toch moeten we ook even nadenken over wat dit met de werknemers in de farmaceutische sector doet. Betekent dit niet dat vele hun job zullen verliezen? Op dit moment zal deze technologie nog te duur zijn om echt massaal in te zetten denk ik.

Helaas wordt nieuwe technologie altijd op de één of andere manier ook misbruikt. Als blijkt dat er drugs mee geproduceerd kan worden zal dat zeker ook gebeuren. Toch denk ik niet dat we de technologische vooruitgang daarom moeten tegenhouden. Of het drugsmilieu nu een 3D-printer te pakken krijgt of niet, drugs produceren zullen ze toch. Meer maatregelen invoeren voor drugskartels op te sporen dus in plaats van de technologie tegen te houden!
__________________
Is it a crime to fight for what is mine?
-Tupac Shakur
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 20th December 2014, 15:18
g*elle.jansen g*elle.jansen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Wuustwezel
Posts: 100
Zoals hiervoor al aangehaald, heeft dit veel voor- en nadelen. Zo zal geïndividualiseerde geneesmiddelenproductie en een betere geneesmiddelenvoorziening een feit zijn. Ik vind het geweldig dat de wetenschap zo evolueert omdat men hier mensen/de maatschappij mee vooruit kan helpen. Maar mijn vraag blijft wel: tot waar leidt dit?
Gaat alles volledig kunstmatig gemaakt worden en verliezen mensen hun jobs? Gaan mensen afhankelijk worden van zo'n printer? Dit bijvoorbeeld met betrekking tot de mogelijke drugs die met deze printer geproduceerd kunnen worden. Wat zijn de gevolgen voor de mens? Ik denk dat de wetenschappers iets te positief zijn en dat hier zeker strenge maatregelen zullen moeten worden genomen.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 20th December 2014, 17:52
l*rs.mijnendonckx l*rs.mijnendonckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Retie
Posts: 87
De technologie evolueert zo gigantisch snel dat het moeilijk wordt om nog bij te blijven. Het positieve is hieraan dat er inderdaad uitvindingen ontstaan die levens kunnen redden. Laten we hopen dat het in de toekomst mogelijk wordt om pillen te fabriceren met behulp van een 3D-printer. Maar inderdaad loert er dan ook het gevaar dat deze printers zullen worden gebruikt voor andere doeleinden zoals drugs.

Ik vind dat dit geen struikelblok mag zijn om het onderzoek naar de mogelijkheid en misschien het effectief 'printen' van medicatie stop te zetten. Misbruik zal altijd optreden, dit kan je nu eenmaal niet tegenhouden en mag zo'n grote doorbraak niet tegenhouden!
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 20th December 2014, 18:22
E*ilie.Payne E*ilie.Payne is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Herentals
Posts: 101
Ik heb toch serieus mijn bedenkingen bij het 'zelf thuis produceren' zoals Silke aanhaalt. Dit is heel wat verder nagedacht maar wat als we ALLES zelf kunnen maken? Dan moeten we niets meer kopen. We zitten al met economische crisis en dergelijke. Drugs was ook het eerste waar ik aan dacht. Als mensen hun medicatie kunnen printen, is het printen van drugs ook mogelijk. Ik begrijp de mening van Lars wel dat we evolutie niet mogen tegenhouden omdat mensen het zouden gebruiken, maar het is toch wel zeker iets om over na te denken.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 22nd December 2014, 19:37
S*EVEN.BRUYNSEELS S*EVEN.BRUYNSEELS is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Westerlo
Posts: 98
Ik denk dat dit iets is dat nog een "heel-ver-weg-van-mijn-bed-show" is. Op dit moment is iets 3D printen voor jezelf al bijna ondenkbaar, laat staan dat het echt in massaproductie gaat. Daarbij komt dan nog eens dat de industrie dit kost wat kost gaat willen tegenhouden. Als mensen zelf hun dingen kunnen 3D-printen, wat is dan nog hun nut? Ik heb natuurlijk geen glazen bol en kan niet voorspellen wat de toekomst zal brengen, maar ik denk echt niet dat dit iets is waar we ons op de dag van vandaag mee moeten bezighouden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:10.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.