actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Mensenrechten
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 24th October 2017, 18:22
jirka.v*nrooy jirka.v*nrooy is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: Weelde
Posts: 125
Zweedse minister getuigt: ‘Zijn handen zaten overal’

Zweedse minister getuigt: ‘Zijn handen zaten overal’

Asa Regner getuigde op de Zweedse televisie hoe ze vele jaren geleden betast werd door een hooggeplaatste EU-functionaris.
Asa Regner, de Zweedse minister voor Gelijke Kansen, is enkele jaren geleden betast geweest door een hooggeplaatste EU-functionaris. Dat heeft ze verteld op de nationale televisie. Het is al de tweede Zweedse politica die op korte tijd getuigt over een geval van ongewenste intimiteiten.

De nu 53-jarige politica was samen met een collega-politicus onderweg naar een zakendiner. Maar eerst maakten ze nog even een korte tussenstop aan een bar. 'Ik was jong, ambitieus en volgde de man om iets te gaan drinken', vertelde ze aan de Zweedse televisiezender TV4. Maar terwijl Regner dacht dat het gesprek enkel over beroepsgerelateerde zaken zou gaan, stuurde de man eerder aan op iets anders. Wat de politica niet wou.

'Het ging er volledig anders aan toe dan ik had gedacht. Zijn handen zaten overal terwijl we daar in dat donkere hoekje zaten', getuigt de vrouw.

Achteraf gezien voelde Regner zich naar eigen zeggen vooral dom. 'Hoe kon ik in godsnaam denken dat hij geďnteresseerd was in mijn kennis en mijn meningen over bepaalde zaken? Dat was hij duidelijk niet', vertelde ze. Het heeft haar kwaad gemaakt. 'Ik ben nu een vijftiger en dat betekent helaas dat ik ook één en ander heb meegemaakt in de politiek.'

Surrealistisch

Vorige week deed Margot Wallstrom, de Zweede minister van Buitenlandse Zaken, een soortgelijke getuigenis. Naar aanleiding van de '#MeToo'-campagne op sociale media zei Wallstrom aan het Zweedse persbureau TT: 'Ik wil hier niet te persoonlijk op ingaan, maar ik kan bevestigen dat dit ook gebeurt op het hoogste politieke niveau en dat ik het zelf heb meegemaakt.'

In een boek uit 2014 meldde de Zweedse politica een geval van ongewenste intimiteiten tijdens een werkdiner met staatshoofden van de Europese Unie. 'Plots voelde ik een hand op mijn dij. De persoon naast me begon met te strelen. Het was volkomen surrealistisch', schreef ze. Wallstrom noemde de persoon niet bij naam. Ze diende een klacht in, maar wist niet of die gevolgen had.



24/10/17
Bron: Der Spiegel
http://www.standaard.be/cnt/dmf20171024_03150089



Eigen mening
Walgelijk. Het verbaasd me keer op keer wanneer er vrouwen, die ik zie als sterke, onafhankelijke vrouwen, vertellen dat ze seksueel geďntimideerd zijn. Niet enkel omdat het sterke vrouwen zijn maar de gedachtegang dat het oké is dat deze mannen vulgaire opmerkingen maken, want ze willen niet flauw zijn en wel ergens mee kunnen lachen. Nu de handelingen waarover ze in het artikel spreekt gaan me zeker te ver! Ongewenst betast worden is onaanvaardbaar, al is het in een discotheek of bij de hoogste politieke niveaus. In welke omstandigheden dan ook mogen mannen niet de 'grab them by the pussy' gedachte uitvoeren.
Voor vrouwen ook, seksuele intimidatie kan door zowel vrouwen als mannen worden uitgevoerd en het is onaanvaardbaar, maakt niet uit welk geslacht.
Het is absoluut weerzinwekkend dat er zoveel vrouwen hiervoor uitkomen en dat het zoveel in de wereld gebeurt. Maar wat gaan we er tegen doen?
Vaak zeggen ze 'Boys will be boys' maar dit hoort niemand te doen. Er is nu een hype dat zegt 'Boys wil be hold accountable for their actions just like girls are' en ik ben normaal tegen hypes maar ik sta achter deze.
Gelijkheid is het antwoord en daarmee volg ik ook 'HeForShe', dit is een organisatie dat naar gendergelijkheid streeft.

Laatst aangepast door jirka.v*nrooy : 24th October 2017 om 18:31.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:55.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.