actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 25th November 2012, 08:02
Lien.Van.Bastelaer Lien.Van.Bastelaer is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Mar 2011
Locatie: Berlaar
Posts: 107
Steeds meer Belgen kunnen krediet niet afbetalen

Steeds meer Belgen kunnen krediet niet afbetalen

Dag Zonder Krediet: Dood uw varken niet!


BRUSSEL - In de Brusselse Nieuwstraat zijn medewerkers van het platform ‘Dag Zonder Krediet' zaterdag op pad getrokken om voorbijgangers te waarschuwen voor kopen via gemakkelijke kredieten. Steeds meer Belgen kunnen hun afgesloten kredietovereenkomsten niet meer afbetalen.


De aanleiding is de achtste ‘Dag Zonder Krediet', die naar jaarlijkse gewoonte wordt gehouden op de laatste zaterdag van november. Slogan dit jaar is ‘Dood uw varken niet! Spaar uw spaarvarken!'

De leden van het platform ‘Dag Zonder Krediet' verzamelden om 10 uur aan de Inno in de Nieuwstraat. Mensen wordt aangeraden om te vermijden om zaken op krediet te kopen. Ze worden aangemoedigd om geld te sparen, ook al is dat maar een klein bedrag, om het hoofd te kunnen bieden aan onverwachte uitgaven.

Sensibiliseren

‘We willen de bevolking sensibiliseren voor de gevaren van kredieten, die vlot verleend worden in winkels of op het internet', aldus Monique Van Dieren van het platform.

Het aantal mensen dat hun afgesloten kredietovereenkomst(en) niet meer kunnen afbetalen, is ten opzichte van vorig jaar reeds met 7,5 procent gestegen. In 2011 waren er 319.092 mensen geregistreerd bij de Nationale Bank omdat ze hun kredieten niet meer konden terugbetalen. Er zijn in ons land ruim 6,2 miljoen kredietnemers.

Er lopen al meer dan 100.000 dossiers voor begeleiding om schulden af te betalen. Privépersonen die veel schulden hebben en geen zicht op een oplossing, kunnen naar de arbeidsrechtbank stappen om een collectieve schuldenregeling aan te vragen.

Platform ijvert voor beter toezicht

Het platform 'Dag Zonder Krediet' pleit onder meer voor het verplicht maken van een grondige vorming voor de kredietbemiddelaars, het verbieden van leurhandel voor kredieten en het verplicht inrichten van ruimtes waar voor het toekennen van een krediet kan worden overlegd tussen beide partijen.

Daarnaast ijvert het plaform ook voor een betere toezicht en strengere staffen om de misbruiken die gepaard gaan met de toekenning van kredieten te bestrijden.
_________________________________

BRON: De Standaard, 24 november 2012
MENING: Ik vind het een goed idee dat ze mensen gaan proberen te sensibiliseren voor dit probleem.
Je kan inderdaad bijna alles op krediet kopen tegenwoordig. Dan zie je in de etalage een super goede tv staan 'voor maar 100 euro'..
Dat je dat iedere maand moet afgeven voor een bepaalde periode en weet ik veel wat ze nog allemaal in de klein lettertjes zetten,
daarvoor moet je je beste bril opzetten
Het idee van eerst sparen en dan iets kopen klink misschien wat ouderwets, maar ik doe dat nog steeds!
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 25th November 2012, 16:11
jana.lambrechts jana.lambrechts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Herentals
Posts: 105
Ik vind dat kopen op krediet veel strenger opgevolgd moet worden. Veel mensen beseffen het gevaar niet en kopen maar meer en meer op krediet. Maar plots is het dan geen 100 euro per maand meer afleggen maar het loopt al snel op tot 500 euro per maand. Het klinkt allemaal aanlokkelijk maar plots besef je dat je je krediet niet meer kan afbetalen en wat dan?
Dan lopen de schulden op en voor je het weet zit je met grote problemen.
Ik vind dat dit alles veel beter opgevolgd zou moeten worden zo zou men in elke winkel moeten nagaan of de mensen aan wie je krediet verleent wel kredietwaardig zijn. Ik vind het in ieder geval maar "gevaarlijk" om te kopen op krediet en zal dus ook eerst voldoende sparen vooraleer ik iets koop.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 25th November 2012, 16:34
nelleke.aerts nelleke.aerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Testelt
Posts: 83
Zelfs boodschappen kunnen tegenwoordig op krediet gekocht worden.
Gaat dat niet extreem ver? Mensen staan vaak te weinig stil bij kopen op krediet met als gevolg dat ze afbetalingen kan 100-den euro's per maand te verwerken krijgen.
Een hervorming van de kredietbemiddelaars is inderdaad meer dan nodig...
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 03:30.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.