actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 25th November 2013, 08:02
I*te.VanHerreweghe I*te.VanHerreweghe is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Vorselaar
Posts: 95
Ook Vlaanderen krijgt slimme camera's die alles in de gaten houden

Slimme camera's worden ingezet voor trajectcontrole, maar kunnen naast uw snelheid ook heel wat andere zaken in de gaten houden. Voorlopig zijn ze nog dungezaaid, maar een dertigtal politiezones heeft nu concrete plannen om ze te plaatsen, zo schrijft De Standaard.

Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) is een voorstander van de intelligente ANPR-camera's. Die herkennen nummerplaten en worden gebruikt bij trajectcontrole. Ze kosten zo'n 50.000 euro, maar een dertigtal politiezones heeft concrete plannen om ze te plaatsen.

De camera's kunnen immers voor meer worden ingezet dan enkel trajectcontroles: ze svannen de nummerplaats van elke auto die passeert (ANPR staat voor 'Automatic Number Plate Recognition'). Die nummerplaten kunnen zo door verschillende databases worden gehaald en zien of uw auto wel verzekerd is, of u uw verkeersbelasting wel hebt betaald en of uw wagen werd gebruikt bij een vluchtmisdrijf.

De privacycommissie waarschuwt dat niet alle mogelijkheden wettelijk en juridisch in orde zijn. 'Ik vrees dat men de lokale politie hier een bazooka geeft om op een mug te schieten', aldus Willem Debeuckelaere, voorzitter van de privacycommissie in De Standaard. 'Het is niet omdat met zo'n camera technisch iets mogelijk is, dat het wettelijk en ethisch ook in orde is.'

Bron : http://www.standaard.be/cnt/dmf20131124_041

Mijn mening: Enerzijds vind ik het plaatsen van camera's die alles in het oog houden een goed plan. Op die manier kan er bij een autodiefstal sneller achterhaalt worden waar de auto zich bevindt. Anderzijds vind ik deze reactie overdreven. Er zijn al flitsers in ons land waardoor je wordt beboet als je te snel rijd. Als argument voor het plaatsen van slimme camera's geeft men de controle van verzekering en verkeerbelasting aan. Men zou beter zeggen: De regering heeft geld te kort en wil via allerlei omwegen extra geld inzamelen. Wat ook niet vergeten mag worden is dat zo'n camera's duur zijn.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 25th November 2013, 15:48
Cedric.Van.Nederkassel Cedric.Van.Nederkassel is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Zandhoven
Posts: 65
Mij lijkt dit een fantastische vernieuwing, deze nieuwe camera's maken de werklast van onze politiemacht een pak lichter. Zo heeft de politie nu hopelijk meer tijd om zich met meer dringende zaken bezig te houden. In plaats van urenlange controles die in veel gevallen enorm veel werkuren opslorpen.

Alleen moet men zien dat men werkt binnen de wet van de privacy, deze komt naar mijn gevoel steeds meer en meer in de actualiteit. Mij lijkt het dan ook onvermijdelijk nog een paar keer herzien moet worden.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 25th November 2013, 19:59
Cindy.Remijsen Cindy.Remijsen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Gierle
Posts: 91
Vijf overtredingen die intelligente verkeerscamera's onherroepelijk afstraffen

Vijf overtredingen die intelligente verkeerscamera's onherroepelijk afstraffen

Een dertigtal politiezones hebben concrete plannen om intelligente verkeerscamera's in te zetten in de strijd tegen verkeersovertredingen. Waar zal u beter op moeten letten, als u een boete wil vermijden?
ANPR staat voor Automatic Number Plate Recognition. De intelligente camera's kunnen nummerplaten scannen, en ze door verschillende databanken halen. Op die manier controleren ze meer dan enkel uw snelheid. De volgende dingen worden een pak moeilijker dankzij de intelligente camera's:

flitscamera's ontwijken

In tegenstelling tot flitscamera's berekenen de intelligente tegenhangers de gemiddelde snelheid over een bepaald traject, zodat een boete niet meer omzeild kan worden met een perfect getimed remmanoeuvre. Minister van Mobiliteit Hilde Crevits gaat voluit voor trajectcontroles in plaats van voor flitspalen. ‘Uit een lopend onderzoek blijkt dat chauffeurs afremmen aan flitspalen om dan weer vol op te trekken. Dat leidt tot gevaarlijke situaties.'

autoluwe centra binnenrijden

ANPR-camera's halen uw nummerplaat door verschillende databanken. Ze kunnen controleren of u op een 'witte' dan wel 'zwarte' lijst staat. Op die manier kan u bijvoorbeeld toegang worden gegeven tot een bewonerszone, of kan een slagboom worden geopend op basis van uw nummerplaat. Voertuigen die in een verboden zone rijden, kunnen dan weer worden opgespoord.

verkeersboetes of -belasting niet betalen

ANPR-camera's zijn niet enkel langs de kant van de weg te vinden, in bepaalde politiezones rijdt een politieauto rond die is uitgerust met een mobiele camera. Dat maakt het makkelijker om bestuurders bijvoorbeeld staande te houden wanneer ze openstaande verkeersboetes hebben. Ook wanneer u geen verkeersbelasting hebt betaald, geven de camera's alarm, en kan u daarop worden aangesproken.

rijden wanneer uw rijbewijs is ingetrokken

In samenwerking met het parket kunnen ook bestuurders worden geïntercepteerd wanneer hun rijbewijs is ingetrokken.

rijden zonder autoverzekering

In Mechelen worden ANPR-camera's ingezet om onverzekerde wagens op te sporen. Ze halen nummerplaten door een databank, en seinen wagens die onverzekerd de baan op gaan. Bestuurders worden aangeschreven en gevraagd hun groene kaart te komen tonen op het politiekantoor. Ook auto's die niet in regel zijn met de technische keuring, kunnen worden opgespoord.

Bron: www.standaard.be

Mijn mening:
Op zich lijkt het mij een goed idee om deze intelligente verkeerscamera’s te gebruiken om mensen op te sporen die de wet overtreden. Toch hoop ik dat de verkeerscamera’s werkelijk gebruikt zullen worden. Op vele plaatsten staan er camera’s die doen aan trajectcontrole. Deze camera’s registreren over een heel traject de gemiddelde snelheid van automobilisten. Omdat op sommige plaatsen deze camera’s zoveel overtredingen registreren, zijn sommige camera’s (tijdelijk) uitgeschakeld. De politie kan immers niet bijhouden met het uitschrijven van overtredingen. Daarom hoop ik dat deze ANPR-camera’s wel gebruikt zullen worden.
Daarnaast vraag ik mij af of er in het verkeer geen mentaliteitswijziging of wijziging van verkeersborden nodig is. Als ik op de baan rijdt, dan sta ik ofwel in de file ofwel als ik toch kan doorrijden, wordt ik voorbijgestoken door bestuurders die veel sneller (en vaak te snel) rijden. Daardoor krijg ik de indruk dat (wanneer we niet in de file staan), we zo blij zijn dat we eindelijk kunnen doorrijden, dat we vaak te snel rijden. Een andere mogelijk verklaring voor dit snel rijden is natuurlijk dat de verkeersborden niet aangepast zijn aan de meest efficiënte snelheid. Op sommige plaatsen vraag ik mij inderdaad af waarom je er maar 50 mag rijden.

In ieder geval heb ik wel gemerkt dat het veel drukker is geworden in het verkeer. Ik heb nu bijna 4 jaar mijn rijbewijs en rijdt meer dan 5 jaar op de weg en zelfs ik merk al het verschil met 5 jaar geleden. Veel meer verkeer op de baan, veel drukker, de mensen rijden algemeen veel sneller… Het kan misschien liggen aan de gebieden waar ik rijd, maar ik denk toch dat we op een punt gaan komen waar er gewoonweg teveel automobilisten zijn op de Belgische wegen…
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:45.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.