actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 28th October 2013, 08:57
s*rah.christianssen s*rah.christianssen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: oostmalle
Posts: 29
[B]Steeds meer misbruik bij sms-ticket van De Lijn [/B]

Steeds meer misbruik bij sms-ticket van De Lijn

De Lijn heeft dit jaar al 4.246 pv's uitgeschreven voor zwartrijders die met een vals sms-ticket de openbaarvervoermaatschappij proberen te misleiden. "Hun aantal neemt spijtig genoeg toe, samen met het succes van de dienst", luidt het vandaag in de kranten Het Laatste Nieuws en De Morgen.

Sinds 2007 kunnen reizigers zonder baar geld op zak via een sms-ticket met de bus of tram rijden. Wie van de dienst gebruik wil maken, moet voor hij hij opstapt een bestelcode naar het verkort nummer 4884 sms'en. Voor een sms-ticket van 60 minuten is dat 'DL', voor een sms-ticket van 120 minuten 'DL120'. Na enkele seconden krijg je een bevestigings-sms, die geldt als vervoerbewijs.

De elektronische dienst brengt vele zwartrijders echter op foute ideeën. "Bijna 11 procent van alle niet-betalende klanten die we tegenwoordig betrappen, sms't pas als ze een controleur zien opstappen", aldus Tom Van de Vreken, woordvoerder bij De Lijn. "Daarnaast hebben we dit jaar ook al zeker 513 reizigers betrapt met een vervalst sms-ticket. Vaak gaat het om een exemplaar dat is doorgestuurd."

Wie te laat sms't, riskeert een boete van 75 tot 400 euro. Vervalsers moeten 150 tot 500 euro betalen. Dat wil zeggen dat De Lijn in de eerste acht maanden van dit jaar al voor minstens 356.925 euro boetes uitschreef aan 'e-fraudeurs'.

Bron: De morgen 28/10/13 http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Bi...n-De-Lijn.dhtml
Commentaar: Ik denk dat deze fraude wel een logisch vervolg is. De jeugd is nu eenmaal snel weg met de technologie van vandaag. Voor hen is het een kleine stap om dan manieren te vinden om controleurs op te lichten. Ik zelf rijd regelmatig met de bus, maar ik bezit over een abonnement en heb nog maar 2 keer controle gehad in 5 jaar tijd. Ik rijd nochtans vaak met de bus tot Antwerpen. Deze bussen zitten regelmatig vol. Als je de bus dan bekijkt, zijn er heel veel mensen die zijn opgestapt zonder te betalen. De chauffeur weet ook niet of deze mensen via sms betalen, een abonnement hebben of gewoonweg zwart rijden. Misschien is dit wel een deel van het probleem? Als je dan toch is toevallig vergeet te betalen en je ziet controle staan zou ik toch ook snel een sms proberen te verzenden in de hoop een boete te ontlopen. Maar een sms van de lijn doorsturen is wel echt op voorbedachte rade fraude plegen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 28th October 2013, 13:34
Tinne Sysmans Tinne Sysmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Merksplas
Posts: 122
Steeds meer misbruik bij sms-ticket van De Lijn

Ergens verschiet ik hier niet van, aangezien er vroeger ook al heel veel werd zwart gereden en nu hebben ze gewoon een andere manier gevonden om zoiets te doen en het is in de ogen van sommige passagiers nog gemakkelijk ook.
Ik vind het erg dat mensen gewoon niet willen betalen om met de bus te rijden. Ik moet wel zeggen dat ik het soms wel duur vind als ik een kleine afstand doe met de bus, maar dat is natuurlijk geen reden om niet te betalen. Ik denk zeker als het gaat om lange afstanden, dan is de bus veel goedkoper. Je moet je wagen nergens parkeren, je moet geen benzine betalen en je kan ondertussen nog een boek lezen, dus ik vind het niet meer dan normaal dat je daarvoor betaalt!
Waarschijnlijk zullen er altijd mensen blijven die achterpoortjes zoeken, maar hopelijk schrikken de boetes de meeste mensen toch wel af, ook al is de pakkans vaak heel klein.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 19th November 2013, 21:18
Carine.Smets Carine.Smets is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Zandhoven
Posts: 164
Bij eender welke nieuwe techniek dat er komt, er zal altijd fraude gebeuren. In het begin niet omdat men eerst aan het systeem moet wennen, maar eens dit gebeurd is, kan men makkelijk gaan frauderen. Die fraude is er jammer genoeg altijd. Ook bij 'gewone' ticketjes zijn er zwartrijders, alleen de manier verschilt. Het is ook niet eerlijk tegenover de mensen die wel eerlijk betalen, want het openbaar vervoer is inderdaad wel redelijk duur. Maar zo zit de wereld nu eenmaal in elkaar. We hebben de eerlijke mensen en de niet-eerlijke mensen. Het openbaar vervoer is zoals ik al eerder zei redelijk duur, maar dat is met de auto rijden tegenwoordig ook. Zeker als je nog eens moet betalen om te parkeren. Het openbaar vervoer is niet altijd op tijd, wat ook heel frustrerend is, maar dat komt door het drukke verkeer en plaspauzes zijn niet ingerekend in de shiften die de bestuurders moeten doen. Het is een vorm van respect, betalen voor het openbaar vervoer, maar hier is er in onze maatschappij jammer genoeg een tekort aan.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:55.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.