actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 26th November 2013, 07:24
Heleen.Mariën Heleen.Mariën is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Arendonk
Posts: 104
Bel van spooroverweg moet stiller

Het belsignaal aan spooroverwegen moet stiller. Dat zegt staatssecretaris voor Mobiliteit Melchior Wathelet (CDH), die wijst op de talrijke klachten van buurtbewoners.
Het merendeel van de 1.850 spooroverwegen in België is uitgerust met een belsignaal.

In een dichtbebouwd land zoals het onze bevinden veel van die overwegen zich in de buurt van huizen. Daar wekt het herhaalde gerinkel veel ergernis op.

Inwoners van het Vlaams-Brabantse Ternat rekenden uit dat ze de bel elke dag zeventig keer minutenlang horen rinkelen, ‘tot in de huiskamer’.

Het belsignaal zou er 118 decibel produceren, een geluidsniveau dat in officiële tabellen als ‘extreem hinderlijk’ wordt omschreven.

Melchior Wathelet (CDH) komt die mensen nu tegemoet. In een nota aan het parlement stelt de staatssecretaris voor Mobiliteit dat hij ‘rekening wil houden met de vele klachten van burgers’.

Hij zal de regels veranderen om de ‘geluidsintensiteit’ van de seinen te verminderen ‘in dichtbevolkte gebieden en aan kleinere overwegen’.

Er komen zelfs boetes als de NMBS en infrastructuurbeheerder Infrabel de belsignalen niet stiller zetten.

Infrabel zegt weinig klachten over geluidsoverlast binnen te krijgen.

Bron: Standaard

Mijn mening: Langs de ene kant begrijp ik de mensen wel die in de buurt van een spooroverweg wonen. Elke dag horen zijn 70 keer die luide bel. Het is nog lastiger als ze kleine kinderen hebben, wiens kamer aan de kant van de spoorweg ligt. Als het dan nog eens zomer is en de ramen worden opengezet, is het helemaal onhoudbaar. Langs de andere kant vind ik toch wel dat de veiligheid van de bestuurders primeert. Nu horen de meesten de bel, ook in hun auto. Als je het volume naar beneden gaat halen, bestaat de kans dat sommigen de bel niet meer horen. Op een overweg met slagbomen zien ze de slagbomen nog zakken, maar op een overweg zonder slagbomen kan het helemaal gevaarlijk worden. En de mensen die dicht bij een overweg wonen, wisten dit al vanaf het begin. De huizen daar zijn ook een stuk goedkoper, dus dat voordeel hebben ze al gehad. Mijn tante woont ook heel dicht bij een spooroverweg, maar zij zegt dat ze de treinen en de bel niet meer hoort. Na een tijdje wen je er dus aan.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 26th November 2013, 12:49
S*ef Bruyninckx S*ef Bruyninckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Nijlen
Posts: 33
Bel van spooroverweg moet stiller

Ik ben het eens met Heleen. Ik vind dat veiligheid voor alles gaat. Het is belangrijk dat je de bel goed kan horen. Soms word je verblind door de zon waardoor je de lichten van de spoorweg niet goed ziet. Op plaatsen waar dan maar 1 slagboom is, wordt de situatie heel gevaarlijk. In Nijlen is vorig jaar een vrouw gestorven met haar zoontje omdat ze de bel van de spoorweg niet had gehoord. Bovendien was ze verblind door de zon. Er was op die plaats maar 1 slagboom die ze vermoedelijk niet had gezien. Ikzelf woon ook vlak naast een spoorweg en ik merk niets meer van treinen die passeren. Nochtans woon ik naast een drukke spoorlijn namelijk Lier-Herentals. Op die lijn passeren dagelijks minimaal 80 treinen. Als je kiest voor een huis in de buurt van een spoorweg dan moet je ook de geluidshinder erbij nemen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:39.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.