actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 9th November 2013, 09:00
I*e Voordeckers I*e Voordeckers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Geel
Posts: 66
‘De treinen zullen pas vanaf 2015 stipter zijn’

‘De treinen zullen pas vanaf 2015 stipter zijn’

De treinen zullen pas vanaf 2015 stipter gaan rijden. Dat zegt afscheidnemend NMBS-topman Marc Descheemaecker in een afscheidsgesprek met De Standaard.

Descheemaecker heeft het Belgische spoorweg-bedrijf acht jaar geleid. Het waren evenveel moeilijke jaren. Hij dreigt de geschiedenis in te gaan als de man die er niet in slaagde om de treinen op tijd te laten rijden.

Voor NMBS-topman Marc Descheemaecker is de maat vol als hij tijdens het gesprek nog maar eens moet uitleggen hoe het komt dat de treinen niet op tijd kunnen rijden. Hij springt recht en posteert zich op een vensterbank in de hoek van de vergaderruimte. Om dan te wijzen op een reclamebordje van de Franse Spoorwegen SNCF dat toevallig aan zijn voeten staat. Met als fiere slogan: ‘Cela peut surprendre. Mais 89 % de nos trains sont ŕ l’heure.’

‘Stel je voor dat hier zou staan: de NMBS, 89 procent van onze treinen zijn op tijd. Ze zouden mij ophangen op de Grote Markt in Brussel. Dat toont nog maar eens hoe relatief dat allemaal is. Maar versta me niet verkeerd, de stiptheid moet beter.’

Volgens Descheemaecker hebben de media er mee voor gezorgd dat hij geschiedenis ingaat als de de NMBS-baas die de treinen niet stipter kon laten rijden.

‘Er is in de media een hoop nonsens geschreven. Altijd gebaseerd op bronnen die lekken organiseerden. Ik kan alleen maar zeggen dat ikzelf altijd heb klaargestaan om in de bres te springen. Me achter woordvoerders verschuilen, heb ik nooit gedaan. En dat wordt binnen de NMBS enorm gewaardeerd. Zij zijn mij dankbaar dat ik de NMBS altijd verdedigd heb, ook in slechte tijden. Weet je, uit een imago-onderzoek uit 2008 blijkt dat de NMBS bij personeel en intensieve gebruikers een goed imago heeft. Bij de minder intensieve gebruikers is dat al veel minder. Maar we scoorden het slechtst bij de stakeholders, zoals vakbonden, politici en media.’

Dat neemt toch niet weg dat de stiptheid met 85,3 procent in september opnieuw dramatisch was?

‘Ik ontken niet dat dit een zeer groot probleem is. Vergeet niet dat de NMBS met 8.000 mensen minder personeel nu de helft meer reizigers vervoert dan bij mijn aantreden. Maar die stiptheid zal pas vanaf maart 2015 gevoelig verbeteren, nadat het nieuwe transportplan een paar maanden in werking is getreden. Dat had al 2014 kunnen zijn, maar de vorige voogdijminister, Paul Magnette, vond het niet wijs om dat te laten samenvallen met de nieuwe structuur voor de NMBS-groep. Die nieuwe structuur is trouwens een tweede reden waarom ik ervan overtuigd ben dat het beter zal gaan. Die is nog niet helemaal optimaal, maar goed. Vooral belangrijk is dat de NMBS en Infrabel eindelijk hun eigen personeelsbeleid kunnen voeren. Bovendien is ons investeringsplan volledig uitgevoerd en zijn we nu toe aan de levering van heel wat nieuw treinmateriaal. Met drie miljard investeringen hebben we het meest ambitieuze investeringsplan ooit uit de geschiedenis van de NMBS gerealiseerd.’

Uw opvolger gaat dus de vruchten plukken van uw werk?

‘Er is nog wel wat werk, maar er is ook al een hele weg afgelegd. De NMBS is als onderneming helemaal niet in zo’n slechte toestand, maar dat staat zwaar in de schaduw door het gebrek aan stiptheid. Het geroep om de vertragingen is vaak terecht, maar alle voorwaarden zijn nu vervuld om de treinen stipter te laten rijden.’

Bron: De standaard 9/11/2013 (6u20)
http://www.standaard.be/cnt/dmf20131108_00831132

Mening:
Ik vind niet ze hem mogen benoemen als man die de trainen niet stipt kon laten rijden. Wie zegt dat zijn opvolger dit gaat kunnen? Voor hetzelfde geld wordt het nog erger. Ze mogen niet op voorhand al zo'n uitspraken in de krant zetten want dan heeft iedereen al een vooroordeel.
In het artikel kan je lezen dat hij ook mee aan het nieuwe transportplan heeft meegewerkt dus het is niet dat hij er niets heeft aan willen doen.
De opvolger kan 'gewoon' de plannen uitvoeren. Wanneer het plan lukt gaat de opvolger als een goede baas worden gezien maar in principe heeft Marc Descheemaecker ook mee aan het plan gewerkt.

Laatst aangepast door I*e Voordeckers : 9th November 2013 om 09:11.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 10th November 2013, 14:32
Cindy.Remijsen Cindy.Remijsen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Gierle
Posts: 91
RE: de treinen zullen pas vanaf 2015 stipter zijn

Als NMBS-topman lijkt het mij geen gemakkelijke of plezante job om altijd weer te moet verdedigen en verklaren dat de treinen niet zo stipt rijden. Toch denk ik dat je als reiziger er rekening mee moet houden dat je trein wel eens te laat is. Als je met de auto rijdt en je rijdt ’s morgens of ’s avonds in de spits naar een stad, dan vertrek je ook vroeger dan wanneer je om bijvoorbeeld 2u ’s middags of 11u ’s avonds naar die stad rijdt. Als je echt op tijd wilt zijn, vertrek je meestal iets vroeger. Dit moet je ook doen als je met de trein gaat, als je weet dat het nipt wordt, dan neem je een trein vroeger. En ja, af en toe kan het eens gebeuren dat je trein veel vertraging heeft. Dit kan je evengoed voorhebben als je met de auto rijdt en er is op de autostrade weer eens een vrachtwagen gekanteld (zoals de laatste tijd zeker niet ondenkbaar is). Toch denk ik dat we in een tijdperk leven, waarmee we voldoende middelen hebben om hiermee om te gaan. Bijna iedereen heeft een gsm en kan dus gemakkelijk laten weten dat hij of zijn iets later zal zijn. Meestal heeft men hier begrip voor, zeker als het een onvoorziene situatie is, die je niet had kunnen voorspellen.
En die onvoorziene situaties zullen in de toekomst niet verdwijnen. Denk maar aan stroom die een week geleden voor minder dan één seconde uitgevallen was, waardoor het treinverkeer een halve dag in de war gestuurd werd.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:08.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.