actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 7th May 2014, 15:12
H*nnelore.Bervoets H*nnelore.Bervoets is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Herentals
Posts: 84
Obama stuurt troepen naar Nigeria

De Amerikaanse president Barack Obama gaat een veiligheidsteam naar Nigeria sturen. Een kleine maand nadat Boko Haram er 276 studentes uit hun kamers ontvoerde, is de Nigeriaanse overheid ze nog altijd niet op het spoor.
In Washington protesteerden demonstranten voor de Nigeriaanse ambassade om krachtdadig optreden van
In Washington protesteerden demonstranten voor de Nigeriaanse ambassade om krachtdadig optreden van de Nigeriaanse overheid te eisen. Barack Obama zal veiligheidstroepen sturen.
Het was de militante islamitische groepering Boko Haram die maandag de ontvoering van 276 studentes uit een school in de regio Borno opeiste. Tot nog toe konden 53 meisjes ontsnappen, van de anderen is voorlopig geen spoor.
Abubakar Shekau, de leider van Boko Haram, zei in een video dat ze de meisjes zullen verkopen op de markt, ze tot slavinnen zullen maken of ze zullen dwingen om te trouwen.

Amerikaanse hulp
De Nigeriaanse president Goodluck Jonathan gaf de avond ervoor toe geen idee te hebben waar de meisjes zijn. Woensdag kondigde de Amerikaans president Barack Obama aan dat hij een veiligheidsteam naar Nigeria zal sturen. Dat team zal een combinatie zijn van legereenheden en ordehandhavingstroepen. Enkele experts op het vlak van gijzelingen zullen de missie vervolledigen.
223, zoveel meisjes zijn nog steeds vermist
Volgens Obama vormt de situatie een momentum. 'De ontvoering kan de druppel zijn die de hele internationale gemeenschap mobiliseert om eindelijk actie te ondernemen tegen deze gruwelijke organisatie', zei hij in een interview met televisiezender ABC.

Sharia
Boko Haram, dat letterlijk 'westerse opvoeding is een misdaad' betekent, voert in het hoofdzakelijk islamitische noorden van Nigeria een campagne om er de sharia (islamitische wetgeving) in te voeren. Het voornamelijk christelijke zuiden blijft voorlopig gespaard.
"De ontvoering kan de druppel zijn die de hele internationale gemeenschap mobiliseert om eindelijk actie te ondernemen tegen deze gruwelijke organisatie" aldus Barack Obama.
Volgens de Internationale Crisisgroep hebben de islamitische revoltes in het noorden al meer dan vierduizend levens geëist en bijna een half miljoen mensen uit hun huizen verdreven. De voorbije maand kwamen meer dan negentig mensen om door bomaanslagen.
Zondag zouden bovendien nog eens acht meisjes tussen twaalf en vijftien jaar ontvoerd zijn in Gwoza, ook een dorp in de regio Borno.

WEF
Woensdag is in Nigeria, Afrika's grootste olieproducent, het Wereld Economisch Forum over Afrika gestart. Dat vindt plaats op slechts enkele kilometers van waar de voorbij maand dodelijke bomaanslagen gebeurden.
De delegaties blijven gefocust op het aanboren van de Nigeriaanse oliereserves in het zuiden. 'Pas als de incidenten zich dichter bij de olie-infrastructuur voordoen, bijvoorbeeld in andere delen van Abuja en Lagos, zal dat mogelijk een invloed hebben op het beleggerssentiment', zei Kevin Daly van de Britse vermogensbeheerder Aberdeen Asset Management. 'Zolang aanslagen enkel het noorden teisteren, zal geld het land blijven instromen.'

Oliebedrijven blijven
Nigeria is voor 70 procent van het overheidsinkomen afhankelijk van de export van ruwe olie. Ondanks een burgerloog, militaire coups en een opstand in de Nigerdelta die de olieproductie met 28 procent deed afnemen, is het land erin geslaagd de oliebedrijven in Nigeria te houden.
Royal Dutch Shell, de grootste Europese oliemaatschappij, is een van de oudste buitenlandse investeerders in Nigeria. Tijdens de onrust in de Nigerdelta in 2006 moest het bedrijf de ontginning staken. Hoewel de veiligheid nu weer verbeterd is, heeft Shell door aanhoudende diefstallen en sabotage toch enkele terreinen in de buurt verkocht.

Bron: De Tijd

Eigen mening
Het duurt in mijn ogen wel echt lang eer er internationale hulp komt. Het zou niet nodig moeten zijn dat er eerst gedemonstreerd moet worden vooraleer er actie ondernomen wordt. Het lijkt mij precies dat zolang de oliereserves niet in het gedrang komen, er niet snel iets gedaan gaat worden. Ik hoop alleszins dat ik daar fout zit. Op zulke momenten vervloek ik godsdienst. Een godsdienst die akkoord gaat met mensenleed is toch geen goede godsdienst? Ik snap niet waarom het nodig is om je geloof op te dringen aan anderen. Hopelijk worden alle meisjes in goede gezondheid teruggevonden.

Laatst aangepast door H*nnelore.Bervoets : 7th May 2014 om 15:26.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 7th May 2014, 21:59
P*eter.desmedt P*eter.desmedt is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2012
Locatie: Vosselaa
Posts: 109
Echt schandalig hoe er wordt opgetreden tegen deze voorvallen in Nigeria. Het lijkt alsof iedereen gewoon afwacht tot de andere iets onderneemt. Het is dan ook goed dat Obama eindelijk actie gaat ondernemen.

Nog het meest schandalig vond ik de reactie van de vrouw van de president, het leek alsof ze de schuld stak op de ouders van de ontvoerde kinderen...

Maar dit is nog maar eens een mooi bewijs dat godsdienstfundamentalisme alleen maar voor problemen zorgt...
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 16th May 2014, 19:02
g*rd.janssens's Avatar
g*rd.janssens g*rd.janssens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 97
Citaat:
Orgineel gepost door H*nnelore.Bervoets
Op zulke momenten vervloek ik godsdienst. Een godsdienst die akkoord gaat met mensenleed is toch geen goede godsdienst? Ik snap niet waarom het nodig is om je geloof op te dringen aan anderen.


Ik denk dat er een verschil is tussen de godsdienst an sich en de interpretatie van 'gelovigen'.
In de Koran (en de Bijbel evenzeer) kan je teksten vinden die op verschillende manieren geïnterpreteerd kunnen worden.

Omdat er enkele (ok, meerdere, maar het blijft een niche-groep) mensen zijn die het slechter voorhebben met anderen en 'hun godsdienst' misbruiken om hun eigen doelen te verwezenlijken komt een godsdienst in een slecht daglicht te staan.


Deze situatie blijft onaanvaardbaar en er moet streng (internationaal) worden opgetreden tegen deze wantoestand.
__________________
“People in general," he said, "only ask advice not to follow it; or if they do follow it, it is for the sake of having someone to blame for having given it.”
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:57.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.