actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 27th April 2014, 21:52
D*nnis Geentjens D*nnis Geentjens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2013
Locatie: Vosselaar
Posts: 93
Syrië heeft nog steeds chemische wapens

Ondanks het verstrijken van een deadline zijn nog niet alle chemische wapens van het Syrische leger vernietigd. Zowat 8 procent van het arsenaal is nog niet overgedragen aan de internationale gemeenschap.
Dat heeft de internationale waakhond die toeziet op het vernietigen van die wapens zondag meegedeeld. Volgens het opgestelde schema hadden de chemische wapens zondag het land uit moeten zijn.

“Het gaat over de resterende 7,8 procent die zich momenteel nog in het land bevindt, op één specifieke plaats”, verklaarde Sigrid Kaag, die aan het hoofd staat van een gemeenschappelijke missie van de VN en de Organisatie voor het Verbod op Chemische Wapens (OPCW). Op welke plaats die wapens zich precies verbinden, werd niet meegedeeld.

Dat meer dan 92 procent van de chemische wapens wel werd overgedragen, is desondanks “een aanzienlijke vooruitgang”, aldus Kaag, die wel benadrukte dat het land zijn verplichtingen moet nakomen. Syrië had eerder al verschillende deadlines voor het verschepen van zijn meest dodelijke chemische stoffen niet gehaald.

Op basis van een vorig jaar aangenomen VN-resolutie, moet Syrië zijn arsenaal van 1.300 ton chemische wapens afstaan. Tegen eind juni moet de volledige voorraad vernietigd zijn.

“De deadline van 30 juni komt eraan. We hebben er goede hoop op dat die nog wordt gehaald”, besloot Kaag.

Bron:
27/04/2014
Wim Lecluyse | Bron: BELGA
http://www.standaard.be/cnt/dmf20140427_01083470

Mening:
Ik vind het een hele goede zaak dat bijna alle chemische wapens uit Syrië zijn verwijderd. Ik vind niet landen deze moeten bezitten. Ik vind dan ook dat de VN hierin prima werk heeft geleverd en er zo voor zal zorgen dat de rust in Syrië zal terugkomen. Het enige waarbij ik me de vraag stel is waarom een land zoveel chemische wapens nodig heeft? Als land wil je toch vrede, dus waarom zoveel chemsiche wapens produceren? Hopelijk gaan ze ook naar andere landen in de wereld kijken hoe het daar gaat met chemische wapens. En ingrijpen wanneer het moet!
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 29th April 2014, 10:14
M*thias Vermeiren M*thias Vermeiren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Pulle
Posts: 93
Dat Syrië al 92% heeft afgestaan of laten vernietigen is een teken van vooruitgang. Het gebruik van chemische wapens is volgens het Protocol van Genève verboden. Enkel gassen die mensen "buiten strijd zetten" zoals traangas is toegelaten. De eerste keer dat chemische wapens werd gebruikt was tijdens de Eerste Wereldoorlog. Chloor- en mosterdgas zorgden voor een pijnlijke dood. Maar wat ik me afvraag, hoe kan een land zoals Syrië zo'n hoeveelheid chemische wapens ongezien maken en wie weet zijn er nog landen die deze wapens bezitten. Om gruwelijkheden in de toekomst te vermijden, zouden er onderzoeken moeten gestart worden naar landen die deze wapens nog bezitten.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:23.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.