actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 21st September 2016, 15:14
IlonaC*abbe IlonaC*abbe is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Tremelo
Posts: 122
Politieagent mag bekeuren met dashcam in vrije tijd

Een politieagent mag wel *degelijk in zijn vrije tijd *verkeersovertreders op de bon slingeren. Dat heeft de Halse politierechter Johan Van *Laethem beslist.
De politierechter in Halle kreeg gisteren beelden van verkeersovertredingen te zien, gefilmd met een dashcam door een agent in zijn vrije tijd. De advocaten van enkele beklaagden vonden dat de bewijzen die een agent op die manier had vergaard, niet toelaatbaar was en vroegen de vrijspraak. Dat was volgens de advocaten een schending van de privacy van de beklaagden.

Maar de politierechter veegde alle argumenten van tafel en veroordeelde beide bestuurders – een motorrijder die in Dilbeek over een witte lijn reed en een bestuurder die het verkeer blokkeerde – tot een geldboete en een rijverbod.

'Een politie-inspecteur is een beëdigd ambtenaar en is perfect gemachtigd om op eender welk tijdstip – én ook buiten zijn *eigen politiezone – tussen te *komen', zegt ook Guido Van Wymersch, korpschef van de *politie Brussel en voorzitter van de Vaste Commissie van de *Lokale Politie. 'Wat niet wil *zeggen dat een agent zomaar een persoonlijke vete mag uitvechten door zijn functie als politie*inspecteur te misbruiken.'

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20160921_02478971

Eigen mening: Politieagenten kennen de regels. Daarom vind ik het langs de ene kant wel normaal dat ze ook bekeuringen mogen geven tijdens hun vrije tijd. Alleen stel ik me de vraag: 'Waar trek je de grens?'. In dit artikel heeft de politieagent de bewijzen op beeld staan. Er is hier dus geen twijfel mogelijk. Onlangs heb ik op het programma 'De rechtbank', uitgezonden op VIER, anders gezien. De politieagent had in burger een overtreding van een automobilist opgemerkt en deze zijn nummerplaat genoteerd. De automobilist ontkende de overtreding, maar werd toch in fout geacht. Zo'n zaak vind ik dan iets moeilijker omdat er geen rechtstreeks bewijs is. Heeft een politieagent dan niet de macht om persoonlijke vetes uit te vechten? En hoe kan men bewijzen dat dat niet zo is?
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 02:38.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.