actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 12th May 2016, 12:10
Janne.V*rbeeck Janne.V*rbeeck is offline
Janne Verbeeck
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Beerse
Posts: 77
2 op 3 kinderen falen voor verkeerstoets


2 op 3 kinderen falen voor verkeerstoets


06/05/16 om 05:33 - Bijgewerkt om 05:33

Leerlingen in het basisonderwijs kennen de theorie wel, maar gaan de mist in als ze geconfronteerd worden met échte verkeerssituaties. Dat blijkt uit de resultaten van De Grote Verkeerstoets van de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV).


De kranten van Mediahuis schrijven dat maar liefst twee op de drie kinderen uit het vijfde leerjaar faalden voor de toets.

"Je nadert met je fiets een oversteekplaats voor fietsers. Heb je hier voorrang? "

Slechts 22 procent van de leerlingen uit het vijfde leerjaar weet dat het antwoord op die vraag neen is.

Slechts één op de drie is geslaagd voor de Grote Verkeerstoets van de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV), die door 33.657 elfjarigen werd ingevuld. De meesten hadden minder dan 17 van de 25 vragen correct.

Buiten leren

"Dit bewijst dat scholen en ouders met de kinderen de straat op moeten om te oefenen", zegt VSV-woordvoerder Werner De Dobbeleer. "Ga met hen naar moeilijke kruispunten en leg uit waar je als voetganger en fietser op moet letten."

Onderwijsminister Hilde Crevits (CD&V) zegt de resultaten mee te nemen naar het debat over de eindtermen in het *basis- en secundair onderwijs. "Toch hebben al veel leraren aandacht voor verkeersveiligheid buiten de schoolmuren", zegt ze. "Bijvoorbeeld wanneer de klas te voet of per fiets naar het zwembad gaan".

Bron: http://www.knack.be/nieuws/belgie/2...mal-699983.html

Eigen mening
Sinds ik zelf met de auto rijd, heb ik mijn rijgedrag als fietser helemaal aangepast. Fietsers hebben vaak het gevoel dat ze alles mogen, dat ze altijd zichtbaar zijn en dat ze ook overal voorrang hebben. Vooral kinderen die zelf nog niet achter het stuur hebben gezeten, begrijpen niet dat je een fietser niet altijd ziet aankomen en dat je ook niet altijd op tijd kan stoppen.
Ik woon vlakbij een lagere school en elke ochtend merk ik dat het in de omliggende straten drukker wordt door geparkeerde auto's. Steeds minder kinderen komen met de fiets naar school. Zij worden dus niet geconfronteerd met moeilijke verkeerssituaties. Uiteraard krijgen ze op school wel theorie- en praktijklessen, maar deze lessen zijn slechts simulaties. Op de openbare weg is het heel wat anders. Ik sluit me dan ook aan bij Werner De Dobbeleer die vindt dat leerlingen meer buiten de schoolmuren moeten fietsen, onder begeleiding. Bovendien wordt je vaardig in het verkeer door te oefenen, dat is met autorijden toch ook zo? Door sporadisch verkeerslessen aan te bieden op de lagere school, zullen kinderen een verkeerssituatie niet beter inschatten.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 12th May 2016, 14:50
valerie.w*ls valerie.w*ls is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Olmen
Posts: 86
Ik ga akkoord met de mening van Janne. Vroeger fietste ik zelf ook altijd met de fiets naar school en durfden we soms met 3 naast elkaar fietsen. Je beseft dan niet dat dit gevaarlijk is omdat jongeren denken dat ze als fietser en zwakke weggebruiker altijd zichtbaar zijn. Kinderen denken ook vaak dat ze voorrang hebben op auto's terwijl dit vaak niet het geval is.
Het fietsen wordt in eerste instantie aangeleerd door de ouders, maar ik denk dat de school hier ook zeker een grotere bijlage in kan leveren.
Er worden op school theoretische verkeerslessen gegeven en soms volgt er een uitstapje om een dode hoek bij een vrachtwagen te gaan bekijken. Ik vind dat dit zeker moet uitgebreid worden. In het zesde leerjaar leggen de leerlingen een fietsexamen af, maar ik vind dat dit zeker ook wel vroeger zou mogen. Zoals Janne al zei, lijkt het me ook geen slecht idee om de leerlingen vaker te laten oefenen onder een toezicht oog. Het is pas echt door iets te doen dat je het ook leert. Verkeerssituaties kan je nu eenmaal niet realistisch naspelen. De leerlingen leren pas de juiste (of foute) beslissingen nemen wanneer ze echt kunnen deelnemen aan het verkeer. Zo kunnen ze leren uit de fouten die ze maken en leren ze situaties beter inschatten.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:04.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.