actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 9th May 2016, 07:50
Nele.D*ms Nele.D*ms is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Geel
Posts: 78
Wie rijbewijs wil halen, moet ook EHBO leren

Brussels staatssecretaris voor Verkeersveiligheid Bianca Debaets (CD&V) wil twee extra lesuren EHBO opnemen in het theoretische rijexamen. De leerstof wordt in de toekomst dus mogelijk verplicht voor iedereen die een rijbewijs wil behalen. Dat staat maandag te lezen in La Dernière Heure en Het Laatste Nieuws.

De hervormingen rond het behalen van een rijbewijs worden op alle regionale niveaus gevoerd. De eindbeslissing is echter een federale materie. Het Brussels voorstel komt deze week nog op de regeringstafel terecht. Staatssecretaris Debaets wil toekomstige bestuurders bewustmaken van mogelijke levensbelangrijke reacties na een verkeersongeval, in afwachting van de komst van de nooddiensten.

Volgens bronnen op haar kabinet zullen de extra lesuren de verkeersveiligheid fel verbeteren. Het idee is niet nieuw: ook in verschillende andere Europese landen is een EHBO-cursus al opgenomen in de leerstof van het theoretisch examen.

Tijdens de twee lesuren leert de jonge bestuurder omgaan met gevaarlijke situaties. Dat kan gaan van geknelde slachtoffers, brandende wagens of het inschatten van eigen blessures. De praktische details rond het EHBO-lessenpakket moeten nog wel verder worden besproken. Debaets denkt aan een samenwerking met het Rode Kruis. De staatssecretaris wil de opleiding verplichten, maar het mag kandidaat-chauffeurs geen extra kosten opleveren.

Bron: De Standaard 9/05/2016
Mening: Dit is volgens mij zeker en vast nuttig. Ik zou zelf helemaal niet weten hoe ik moet reageren op bepaalde gevaarlijke situaties... Ik denk dat het dan ook een goede zaak is dat dit een verplicht deel wordt. Wel betwijfel ik of twee lesuren voldoende zijn maar het is al zeker beter dan niets. Daarnaast kan EHBO-kennis ook nog van pas komen op andere momenten. Het is zeker en vast een goed idee om mensen bekender te maken met wat je moet doen in zo'n situaties.

Laatst aangepast door Nele.D*ms : 9th May 2016 om 11:47.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 9th May 2016, 08:49
Ben.D*Busser Ben.D*Busser is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Herentals
Posts: 90
Wie rijbewijs wil halen, moet ook EHBO leren

Ik vind dit uiteraard ook een zeer goede zaak. Maar persoonlijk vind ik dat dit een verplicht vak zou moeten worden op scholen. De kinderen moeten via onderwijs in aanraking komen met de 'Eerste Hulp'. EHBO is een belangrijk gegeven dat iedereen mee zou moeten hebben. Hoe je reageert in bepaalde situaties, krijg je vaak niet onder controle. En dat is ook perfect normaal. Je kan je niet voorbereiden op zulke feiten. Maar toch moet je weten dat als je iemand kan helpen, je vaak zo snel mogelijk moet reageren.
Het rijexamen wordt op deze manier te uitgebreid naar mijn inziens. Aan de andere kant is het wel goed dat op deze manier zo goed als iedereen de EHBO onder de knie krijgt.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 9th May 2016, 09:42
Magalie O*stvogels Magalie O*stvogels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Schoten
Posts: 97
Ik ga akkoord met de mening van Nele en Ben. Naar mijn mening is het van groot belang dat zo veel mogelijk mensen een EHBO-cursus volgen.Net zoals ben pleit ik ervoor om EHBO te integreren in het secundair onderwijs. Twee uurtjes EHBO om te leren omgaan met gevaarlijke situaties tijdens het theoretisch rijexamen, zijn naar mijn mening veel te weinig. Om een basis voor een degelijke eerste hulp te leggen moet je minstens 15u cursus volgen. Ik spreek uit ervaring want ik heb zelf mijn attest eerste hulp behaald. Ik ben er mij wel van bewust dat juist handelen in een noodsituatie nog iets heel anders is, dan iemand in theorie kunnen helpen. Het is naar mijn mening dan ook beter dat je iemand in een noodsituatie kan helpen, dan dat je helemaal niets kan doen. EHBO als verplicht vak aanbieden het secundair onderwijs, is volgens mij dan ook de oplossing. Op termijn zullen zo meer en meer jongeren een EHBO-attest halen en correcte eerste hulp kunnen verlenen. Op deze manier zal er met der tijd een generatie ontstaan die op vlak van eerste hulp van aanpakken weet of op zijn minst een goede basis heeft. Eerste hulp kunnen verlenen is naar mijn mening onze maatschappelijke plicht.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 9th May 2016, 10:56
Sarah.G*ivers Sarah.G*ivers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Vosselaar
Posts: 78
Bij het lezen van het artikel en de reacties van mijn medestudenten, kan ik zeggen dat ik het eens ben met hun ideeën omtrent dit onderwerp.Ook mij lijkt het een goede zaak om een EHBO-cursus te verplichten bij het bij het halen van een rijbewijs. De kans dat we ooit in het verkeer betrokken raken bij een accident (klein of groot) is zeker bestaande. Om die reden lijkt het mij dan ook verantwoord om een EHBO-cursus bij het rijexamen te integreren. Wat de integratie van het vak EHBO in het onderwijs betreft, lijkt me dit ook zeker geen slecht idee, maar ik vrees dat dit er uiteindelijk toch niet snel van zal komen, zeker niet als vak op zich. Ik kan me nog herinneren uit mijn eigen carrière in het secundair onderwijs dat we tijdens de lessen LO één les EHBO kregen, dit is een goede manier om het toch aan bod te laten komen maar mij lijkt het dan beter om dit systematisch in ieder jaar te doen en meer dan één les. Uiteindelijk kan het best verantwoord worden om EHBO in de lessen LO te integreren. Ik ben alvast benieuwd of het leren van EHBO verplicht zal worden bij het halen van een rijbewijs.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 12th May 2016, 11:32
Janne.V*rbeeck Janne.V*rbeeck is offline
Janne Verbeeck
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Beerse
Posts: 77
Wie rijbewijs moet halen, moet ook EHBO leren

Ik sluit me, net zoals de andere studenten die hierop gereageerd hebben, aan bij de dit artikel. Ik denk dat het zeker geen slecht idee is om een EHBO-cursus te volgen tijdens/voor je rijopleiding.
In Nederland worden er op secundaire scholen EHBO cursussen gegeven, in Vlaanderen is dat zeker niet het geval. Je kan dit wel vrijwillig doen.
Op de middelbare school heb ik zelf ooit een reanimatiecursus gekregen binnen het vak Lichamelijke Opvoeding. Maar dit ging enkel over een reanimatie en het gebruik van een AED-toestel. Over EHBO in het algemeen, niets. Dit is echt jammer, want dat beetje kennis dat je opdoet tijdens die cursus, kan toch wel handig zijn. En dan nog, ik heb wel zo'n reanimatiecursus gekregen, maar als er iemand een hartaanval zou krijgen, zou ik toch echt twijfelen of datgene wat ik doe, wel juist is. Misschien doe ik het verkeerd en maak ik de situatie alleen maar erger?
Er bestaat een mogelijkheid om je theoretisch rijbewijs te halen via de middelbare school. Misschien is het een idee om hier een cursus EHBO aan te koppelen?
Hoewel ik voorstander ben van dit idee, en ik er vrijwel zeker van ben dat dit ook effectief ingevoerd zal worden, stel ik me ook de vraag: wie gaat dat betalen? Een rijopleiding is niet bepaald goedkoop, en ze zal nu wellicht nog duurder worden...
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:33.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.