actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 13th April 2015, 11:49
S*ijn Verbraecken S*ijn Verbraecken is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Nijlen
Posts: 83
Internetten op het werk kost ons 25 dagen per jaar

Technologie als computers en internet hebben onze job een stuk gemakkelijker gemaakt, maar de vooruitgang brengt ook nieuwe hindernissen met zich mee. Wie surft er op het werk eens niet voor privédoeleinden, zoals Facebook of Twitter? "Het betekent een productieverlies van 25 werkdagen per jaar", klinkt het bij Het Nieuwsblad.

Volgens een bevraging van internetbeveiliger Olfeo bij 150.000 Belgische, Franse, Nederlandse, Zwitserse en Duitse werknemers zitten we allemaal elke werkdag zo'n uur en 53 minuten op het internet. 44 procent van die tijd benutten we voor privézaken. Met andere woorden: iedere dag zitten we zo'n 50 minuten voor ons eigen plezier online, en dat kost ons maar liefst 25 werkdagen per jaar. Goed voor zo'n 10,2 procent productieverlies per dag.

Smartphone
Vooral de smartphone is daarbij de grote schuldige. "Waar je vroeger nog een computer nodig had om op het internet te geraken, zitten we nu allemaal met onze telefoon op de wifiverbinding", klinkt het bij Christine Mattheeuws van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen.

Het NSZ raadt bedrijven aan om duidelijke regels te communiceren. "Bij voorkeur in het arbeidsreglement, dan is er geen twijfel mogelijk over wat kan en wat niet." In de praktijk maken nu al zes op de tien kmo's afspraken over dit probleem. "Dat is dubbel zo veel als vijf jaar geleden."


Bron: Het Laatste Nieuws, 13 april 2015
http://www.hln.be/hln/nl/4125/Inter...-per-jaar.dhtml

Mening
Aan de ene kant verschiet ik wel, dat het in totaal 25 dagen zijn, maar tegenwoordig kan niemand meer zonder social media. De mensen worden er afhankelijk van. Facebook en andere zaken gaan het leven van de mensen beďnvloeden. Voor de economie is dit een zeer groot probleem. De productie lijdt hier immers door. De bedrijven zullen inderdaad maatregelen moeten nemen want waar gaat dit anders eindigen? De smartphone is er nu eenmaal en daar kan men niets aan veranderen. Men moet vanuit de directie duidelijke maatregelen opleggen zodat het gebruik ervan voor privédoeleinden daalt. De directie kan bijvoorbeeld de geschiedenis van de werknemers opvragen om zo te controleren wat zij allemaal doen tijdens hun werk. Dit is een regel die men alleen maar kan toepassen op de vaste computers, maar dan is er weer inbreuk op de privacy. Men spreekt hier ook enkel over werknemers, wat met de werkgevers? Wat doen zij allemaal tijdens hun uren? De economie lijdt hieronder en dat mag niet. Men moet hieraan iets doen, maar ik vrees dat we al te ver gevorderd zijn en het niet anders meer willen.

Laatst aangepast door S*ijn Verbraecken : 13th April 2015 om 11:58.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 13th April 2015, 12:12
C*roline.Liekens C*roline.Liekens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 135
Internetten op het werk kost ons 25 dagen per jaar

Net als Stijn ben ik onder de indruk van het hoge cijfer productieverlies door het internet. Ik had al langer de indruk dat dit niet goed kon zijn voor de bedrijven, maar anderzijds was ik niet op de hoogte van dergelijke hoge cijfers. Verder vind ik het ook goed dat er in het arbeidsreglement afspraken worden opgenomen omtrent internetten op het werk, want ik vrees dat de werkgevers anders alle controle gaan verliezen. Dat zes op tien kmo's dit slechts doen, is relatief weinig in vergelijking met het verlies aan productie. Verder denk ik dat het gebruik van de smartphone toch gecontroleerd kan worden. Je kan bijvoorbeeld de werknemers verbieden om de gsm te gebruiken tijdens de werkuren, zoals al vele bedrijven doen naar mijn mening. Dan is er ook niet de mogelijkheid om met dit toestel op het internet te gaan. In tegenstelling tot de computer van het werk waarop je het draadloos internet kan beveiligen, bezitten de gsm-toestellen van vandaag allemaal de mogelijkheid om gebruik te maken van mobiel internet. Het zal dus goed zijn dat de toestellen gewoon worden verboden op de werkvloer om een verder verlies van productie tegen te gaan. Als het gaat om vertegenwoordigers die vaak op de baan zijn, is dit fenomeen natuurlijk minder makkelijk te controleren. En als de werkgever nooit of weinig in de zaak aanwezig is, zal met dit verbod ongetwijfeld laks worden omgesprongen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 14th April 2015, 19:49
N*ra.Rabah N*ra.Rabah is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: v
Posts: 81
Social media is bij sommige mensen zeer sterk aanwezig en kan zo heel het leven van deze personen beďnvloeden. Als je gaat werken, lijkt het me overbodig om snel eventjes Facebook of Twitter te controleren. Als je pauze hebt, dan is het begrijpelijk. Zelf ben ik geen grote fan van de smartphones en heb er zelf geen behoefte aan. Als ik Facebook wil controleren of gewoon op het internet wil, doe ik dit als ik thuis ben en niet via de GSM. Ik snap dat het voor sommigen een soort van verslaving kan opwekken: snel eventjes een update plaatsen, foto's sharen en liken,... Het is dan ook een goed voorstel van bedrijven om duidelijke regels op te stellen, bijvoorbeeld in het arbeidsreglement, zoals in het artikel vermeldt staat. Als er werkzoekenden zijn die gaan solliciteren, kan de werkgever op voorhand melden dat werknemers geen gebruik mogen maken van de smartphone en dat er sancties zullen volgen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:32.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.