actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 20th November 2014, 14:27
j*na.toelen j*na.toelen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Balen
Posts: 86
"Extra vitamines voor gezonde kinderen is overbodig en gevaarlijk"

Extra vitamines geven aan gezonde kinderen is overbodig en kan op termijn gevaarlijk zijn. Dat zegt professor voedingsdeskundige Christophe Matthys aan VRT Nieuws. Gezond eten en leven is veel belangrijker, klinkt het.

De professor is duidelijk. Een gezond kind heeft helemaal geen extra vitamines nodig. In de zomer spelen ze veel buiten en doen ze een dosis vitamine D op die hen normaal gezien de hele winter door helpt. Gezond eten en leven is veel belangrijker. Dat staat trouwens ook aangegeven op de doosjes vitaminesupplementen. Enkele mandarijntjes zijn veel gezonder dan een tabletje vitamine C.

Bovendien worden volgens professor Matthys de vitaminesupplementen meestal gekocht door ouders die al met gezondheid begaan zijn en dus vanzelf al genoeg fruit en groenten eten en voldoende bewegen. Voor hen zijn die supplementen al helemaal weggegooid geld.

Daarnaast kan het ook gevaarlijk zijn: vooral bij vetoplosbare vitamines, zoals A, D, E en K. Die blijven namelijk opgestapeld in het lichaam en kunnen op termijn schadelijk worden. Op termijn kan dat leiden tot nier- of leverfalen. Bij een te hoge dosis wateroplosbare vitamines -zoals bijvoorbeeld vitamine C- dan plas je die gewoon uit, wat niet zo erg is.

Bron: De redactie/20 november 2014
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.2153954

Mening: Zelf heb ik ook al wel eens vitamines genomen als ik niet ziek ben. Mijn mama geeft mij zelfs vitamines als ik in de examens zit, gewoon om gerust te zijn dat ik minder snel ziek zal worden. Zo'n overbezorgde ouders geven hun kinderen te snel vitamines, omdat ze schrik hebben dat hun kinderen ziek worden of dus is ernstig krijgen. Dit zou eigenlijk vermeden moeten worden. Misschien moeten we ervoor zorgen dat ouders alleen maar vitamines kunnen kopen onder voorschrift. Zo weten we ook dat de ouders hier geen misbruik meer gaan om maken en dat de kinderen minder gevaar lopen op bijvoorbeeld nier- of leverfalen.

Laatst aangepast door j*na.toelen : 20th November 2014 om 14:33.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:12.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.