actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 18th February 2015, 07:26
L*ura.present L*ura.present is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Malle
Posts: 172
Ouderdomsdiabetes treft steeds meer jonge mensen

Ouderdomsdiabetes treft steeds meer jonge mensen

Niet alleen vijftigplussers lijden aan diabetes type 2, ook twintigers en dertigers krijgen steeds vaker de ziekte. De stijging gaat hand in hand met de obesitasepidemie. Zo schrijft de ochtendeditie van De Standaard.

België ontsnapt niet aan de wereldwijde opmars van diabetes type 2, een van de twee vormen van suikerziekte. Vroeger werden bijna uitsluitend vijftigplussers getroffen door type 2, waardoor men van ‘ouderdomsdiabetes’ sprak. Vandaag mogen we die term opbergen.

‘Er zijn nu ook twintigers en dertigers met type 2, wat we vijftien jaar geleden nauwelijks zagen’, zegt Christophe De Block, de voorzitter van de Diabetes Liga en diabetoloog aan het UZ Antwerpen vandaag in De Standaard. De stijging van diabetes gaat hand in hand met de obesitasepidemie. Een ongezonde levensstijl is de reden waarom ook jongere mensen getroffen worden door type 2.

Het UZ Antwerpen deed onlangs een veelzeggende screening bij mensen van verschillende leeftijden. 1.241 mensen met overgewicht of obesitas van wie niet geweten was of ze diabetes hadden, werden getest. Twaalf procent bleek aan type 2 te lijden, terwijl 47 procent in een voorstadium zat. Er bestaan geen exacte cijfers over het totaal aantal Belgen met suikerziekte, maar dat het aantal stijgt, is zeker. In de nationale gezondheidsenquête van 2013 gaf 5,4 procent van de ondervraagden aan diabetes te hebben, twee keer zoveel als in 1997. De percentages zijn een onderschatting, want een grote groep weet niet dat ze de ziekte heeft, zegt de Diabetes Liga en bewijst ook de screening.

‘Als we bij de diabetici ook nog eens de mensen tellen die in een voorstadium zitten, dan praten we over 10 tot 15 procent van de totale bevolking’, zegt De Block. Dat zijn meer dan een miljoen mensen die zich zorgen moeten maken.

Bron: www.standaard.be (geraadpleegd op 18 februari 2015)

Mening
Toen ik de titel van het artikel las, was ik niet echt verbaasd. Tegenwoordig eten we veel vettiger en meer suikers dan vroeger omdat het ons ook meer wordt aangeboden. Ik vind een gezonde levensstijl hebben belangrijk.
Ik wil het ook even laten aansluiten bij vandaag. Het is namelijk Aswoensdag. Vanaf vandaag begint de vasten en dus ook de veertig dagen zonder vlees. Ik promoot het toch ook wel een beetje zelf omdat het een goed initiatief is om op onze voeding te letten. Ikzelf ga tijdens deze periode ook geen frisdrank meer drinken. Misschien raak ik wel van de suikerdrankjes van af. Dat is dan toch al een goed begin om het aantal ongezonde suikers in mijn lichaam te laten dalen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 1st March 2015, 15:46
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Ouderdomsdiabetes treft steeds meer jonge mensen

Net zoals L*ura ben ik niet verbaasd na het lezen van dit artikel. Hoe vaak verkondigt men in de media dat zowel kinderen als volwassenen steeds dikker worden en meer lijden aan obesitas? Hoe vaak krijgen we te horen dat de hedendaagse Belg ongezonde eetgewoontes heeft? Ik hoor, lees of zie dit nagenoeg elke dag. Daarbij stel ik mij dan vooral de vraag wat we eraan kunnen doen. Mensen weten dat ze ongezond bezig zijn en toch doen we gewoon verder. In vele gevallen beginnen we met een goed bedoeld dieet, maar eindigt het nergens. We hervallen in onze oude gewoontes. Dit begrijp ik wel, het is enorm moeilijk om een slechte gewoonte af te leren. Het heeft veel energie en veel tijd nodig. Niemand kan verwachten dat je van dag op dag kan veranderen. Je moet jezelf doelen stellen. Iemand die anderhalve liter cola per dag drinkt kan zich voornemen om deze hoeveelheid na een maand te verlagen naar een halve liter per dag. Dat is nog veel, maar dit helpt beter dan ineens alle cola te verbannen. Als je dat zou doen, dan krijg je het averechts effect en zal je na enkele dagen/weken/maanden meer cola drinken dan ervoor omdat je het zo erg gemist hebt.
Het is niet enkel de fout van de consument zelf. De voeding is op zich ook een boosdoener. Studies wezen reeds uit dat er in vele voedingsmiddelen meer suiker aanwezig is dan wordt vermeld op de verpakking. We consumeren dus meer suiker dan we denken! Volgens mij is reclame ook een factor dat leidt tot het ontwikkelen van diabetes. Bij elke reclameblok wordt reclame gemaakt voor vetrijke en suikerrijke voedingsmiddelen. Emotioneel zwakkere mensen snakken naar deze voedingsmiddelen en zullen ze bij hun volgende winkelbezoek zeker kopen. Ik vind het fout dat zulke voedingsmiddelen op zo'n manier in de media verschijnen. Het zet mensen aan tot ongezond eten.
De grootste oorzaak van ouderdomsdiabetes is overgewicht. Het is pas wanneer we hier iets aan doen dat we het aantal mensen met ouderdomsdiabetes kunnen reduceren tot een minimum. Het is niet enkel de taak van de consument zelf, maar ook de taak van reclamemakers, de overheid en voedselproducenten om hun steentje bij te dragen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:02.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.