actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > VARIA > Polls
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Bekijk Resultaten Peiling: Speech Martin Luther King voor politieke propaganda?
Moet kunnen 0 0%
Nee, bedankt 0 0%
Stemmers: 0. U mag niet stemmen in deze peiling

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 23rd May 2019, 17:19
bijlinda's Avatar
bijlinda bijlinda is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Hasselt
Posts: 1,686
Question King, Jambon en Bourgeois

King, Jambon en Bourgeois


Het is woensdagvoormiddag. Ik geef een les Nederlands aan een klas uit de retorica, zoals het laatste jaar van het middelbaar wordt genoemd. Ik wil hen graag uitleggen wat ‘retorica’, of welsprekendheid, echt betekent. Daarvoor gebruik ik de beroemde ‘I have a dream’-toespraak van Martin Luther King. Kort schets ik de historische achtergrond. Dan start ik het fragment dat ik heb opgezocht via Google.

Tot mijn verrassing duikt eerst een propagandafilmpje voor N-VA-kopstuk Jan Jambon op. A la bonne heure, denk ik. Zondag zijn het verkiezingen en zelfs de partijbonzen hebben de nieuwe media ontdekt. Na een paar seconden kan ik hem wegklikken en komt King in beeld. De toespraak begint en de leerlingen volgen hem aandachtig. Ik wijs hen op enkele retorische kenmerken: dat King veel herhaalt en dat hij vaak Bijbelse referenties gebruikt, hij is tenslotte dominee. Net op het moment dat hij de gevleugelde woorden voor de eerste keer zal gebruiken, gebeurt het. Plots verdwijnt King uit het beeld en grijnst Geert Bourgeois (N-VA) ons een paar seconden toe. Net op het cruciale moment in de speech zit een politieke boodschap van de volgende Mister Europe van de N-VA. Daarna mag King zijn toespraak verder houden.

Ik ben verrast en ook verontwaardigd. Hoe is het mogelijk dat deze toespraak wordt onderbroken voor politieke reclame? Waarom wordt mij op voorhand niet gemeld dat dit zal gebeuren? Kan ik daar iets tegen doen, zodat mijn les niet wordt gestoord? Kan Bourgeois daarvoor ter verantwoording geroepen worden? En Google?

Geert Bourgeois heb ik niet geprobeerd te bereiken. Wel probeerde ik Google te bellen, maar dat bleek een onmogelijke opdracht. Ik vond drie telefoonnummers via, euh, Google. Eén bestond niet meer. Daarna meldde een mechanische stem mij dat zij op dit moment niet bereikbaar zijn. Bij het derde nummer werd ik gesommeerd om de naam van het bedrijf waarvoor ik belde in de hoorn te roepen. Dat heb ik twee keer gedaan. Er gebeurde niets.

Ik wil niet met de vinger naar de N-VA of een andere politieke partij wijzen die op die manier promotie wil maken. Maar ik blijf graag meester over wat ik mijn leerlingen laat zien. Reclame voor een politieke partij is daar niet bij en mag ik zelfs officieel niet uitzenden. Dat zou ingaan tegen ‘de principes van zorgvuldig bestuur’, zoals dat officieel heet.

Ik vraag me nu wel af tussen welke filmpjes Jambon, Bourgeois en co. dezer dagen op Google nog opduiken. Even testen.


John Vervoort, leraar Nederlands en literair criticus voor ‘De Standaard’.

DS, 23-05-2019
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 24th June 2019, 12:45
Tim.B*elemans Tim.B*elemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Baarle-Hertog
Posts: 179
Waar een adblocker wel niet goed voor kan zijn.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:55.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.