actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > VARIA > Polls
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Bekijk Resultaten Peiling: Lift geven aan vluchtelingen gelijk aan mensensmokkel?
Nee, onzin! 37 74.00%
Ja, wel degelijk! 13 26.00%
Stemmers: 50. U mag niet stemmen in deze peiling

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 11th March 2016, 19:33
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Question Lift geven aan vluchtelingen gelijk aan mensensmokkel?

Lift geven aan vluchtelingen gelijk aan mensensmokkel?


In Denemarken staat de voormalige ombudsvrouw voor kinderen en schrijfster Lisbeth Zornig Andersen terecht voor mensensmokkel. De vrouw hielp in september een Syrisch gezin door ze een lift naar Kopenhagen aan te bieden. De zaak is volgens de Britse krant The Guardian nog maar eens een voorbeeld van het hardhandig optreden van de Deense regering in de vluchtelingencrisis.



Volgens de Deense wet is het illegaal om mensen zonder verblijfsvergunning te vervoeren. Ondanks dat verbod gaven veel Denen vorig een lift aan de duizenden asielzoekers die langs de wegen liepen. Veel vluchtelingen waren op weg van Duitsland naar Zweden, waar de asielprocedure - toen - soepeler was.

Eén van die personen de vluchtelingen heeft geholpen, was Lisbeth Zornig Andersen, de voormalige kinderombudsvrouw en schrijfster. Ze kon het niet over haar hart krijgen en nam een Syrische familie mee naar Kopenhagen. ‘Ik kon gewoon niet met een lege auto huiswaarts keren’, zei Zornig Andersen toen aan de Deense media.

Vandaag staat Zornig Andersen om die reden terecht voor mensensmokkel. En ook haar man wordt beschuldigd: hij nodigde het gezin uit om koffie te drinken, voerde hen vervolgens naar het station en kocht treintickets naar Zweden.

Naast het koppel zijn er volgens The Guardian het laatste half jaar zo’n 300-tal Denen gearresteerd voor het vervoeren van mensen zonder verblijfsvergunning.


‘Onschuldig’

Het koppel pleit onschuldig. ‘Wat ze deden is mensen helpen binnen de Deense landsgrenzen. Mensensmokkel is geld verdienen door mensen over de grens te brengen’, zegt advocaat Bjørn Elmquist aan The Guardian.

In Denemarken verschuift het politieke landschap steeds meer naar rechts. Eind januari keurde de liberale minderheidsregering, de rechtse partijen en de belangrijkste oppositiepartij maatregelen goed om bezittingen van vluchtelingen aan te slaan en met dat geld hun verblijf in het Scandinavische land te bekostigen.

Eerder besliste Denemarken ook al om tijdelijke controles uit te voeren aan de grens met Duitsland in een poging de stroom vluchtelingen te reguleren.


Blog DS, 11-03-2016
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 14th March 2016, 12:33
Lien.H*bert Lien.H*bert is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Berlaar
Posts: 31
Het zal je maar overkomen: met de beste bedoelingen geef je een Syrisch gezin een lift, een kop koffie en een treinticket en daarbij een kans op een beter leven. Een paar maanden later sta je terecht voor mensensmokkel. Je wordt in een hokje geduwd samen met mannen die duizenden euro's verdienen door gezinnen op een armetierig bootje te sturen, op weg naar een verdrinkingsdood.

Sinds wanneer is mensen helpen strafbaar geworden? Oké, een moordenaar helpen bij het verstoppen van een lijk is strafbaar, en gelukkig maar. Een getraumatiseerd gezin een treinticket en kop koffie aanbieden nu dus blijkbaar ook..

Dat je als regering van een 'vooruitstrevend' land de vluchtelingencrisis angstvallig probeert te negeren is één ding. Je burgers bestraffen omdat ze wel hun verantwoordelijkheid opnemen gaat een stap te ver...
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 9th May 2016, 11:39
L*ze. Verhaegen L*ze. Verhaegen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Veerle
Posts: 150
Ik heb ook al enkele keren personen een lift gegeven. Zo kan ik ook al een vluchteling vervoerd hebben van punt A naar punt B, ben ik dan ook schuldig?
Als deze mensen dan ook geen idee hadden van wie deze personen zijn, zijn ze voor mij ook zeker schuldig.

Wat als deze mensen dan wel een idee hadden dat deze personen vluchtelingen zijn?
Als ik dan denk wat ik zou doen, zou ik deze ook verder helpen. Ze hebben al zoveel gedaan om eindelijk hun leven opnieuw op te starten, wat moeilijk genoeg is. Daarom ben ik het volledig eens met advocaat Bjørn Elmquist.

Ik begrijp natuurlijk de verwarring in deze zaak, de meningen zullen niet allemaal gelijk lopen. Maar zoals advocaat Bjørn Elmquist zegt: 'Wat ze deden is mensen helpen binnen de Deense landsgrenzen. Mensensmokkel is geld verdienen door mensen over de grens te brengen’. Ze zijn voor mij dus volledig onschuldig en ik ben blij dat ze ook geen straf hierbij krijgt.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:52.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.