actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > VARIA > Polls
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Bekijk Resultaten Peiling: 2-Eurostuk met Leeuw van Waterloo bedreigend voor Europese eenheid?
Terechte claim 2 9.09%
Onzin 20 90.91%
Stemmers: 22. U mag niet stemmen in deze peiling

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 12th March 2015, 12:37
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Frankrijk wil geen Leeuw van Waterloo op eurostuk

Frankrijk wil geen Leeuw van Waterloo op eurostuk


Een nieuw ontwerp voor een stuk van twee euro zaait verdeeldheid in Brussel.



Op 18 juni 1815 werd in Waterloo hevig gevochten tussen het leger van Napoleon Bonaparte en een combinatie van enerzijds Britse en Nederlandse en anderzijds Hannoverse en Pruisische legers. Om de 200ste verjaardag van die slag te herdenken, werd een nieuw stuk van twee euro ontworpen.

Maar daar is niet iedereen even blij mee. Zo drukt Frankrijk in een brief aan de Europese Raad zijn bezorgdheid uit dat de munt een ‘negatief symbool’ is voor ‘een fractie van de Europese bevolking’. Volgens het land zou de Leeuw van Waterloo vijandige reacties kunnen uitlokken en uiteindelijk zelfs de ‘eurozone ondermijnen’.

Het is nu eerst aan ons land om te beslissen of het ontwerp al dan niet ingetrokken of gewijzigd wordt. Doet België dat niet, dan mogen alle landen van de eurozone stemmen over of de nieuwe euromunt geslagen moet worden of niet.


Blog DS, 12-03-2015
Bijgesloten Plaatje(s)
 
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 12th March 2015, 13:34
N*ck.Peeters N*ck.Peeters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Leo'burg
Posts: 89
Ik denk dat de bezorgdheid van Frankrijk terecht is, maar daar gaat het hier niet om. Het ontwerpen van dit muntstuk heeft als bedoeling de "verjaardag" van het gevecht te herdenken. De gebeurtenis van toen heeft heel wat verandering teweeggebracht, waar we -nu nog altijd- positieve gevolgen van mogen ondervinden. Het is dus niet aan Frankrijk om te oordelen, maar goed van België om bij deze gebeurtenis even stil te staan.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 21st March 2015, 14:34
H*ndrik.Peeters H*ndrik.Peeters is offline
HP
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Hoogstraten
Posts: 180
De leeuw van Waterloo .. Velen weten dat het een van mijn meest bezochte plaatsen is in België. Hoewel de grote keizer daar gevallen is (ik heb tot mijn spijt het tevens nog altijd niet volledig kunnen verwerken). Merk ik wel dat deze periode nu meer dan ooit populair is. Ik hoop dat ik later met mijn (klein)kinderen ook naar de leeuw kan gaan en verhalen vertellen over de kleine keizer.

Het is natuurlijk zever als we geen gedenkteken van epische proporties zetten op die €2,00 herdenk munten. Een beetje respect voor de vele slachtoffers die bij deze veldslag zijn gevallen, is zeker op zijn plaats. Het is uiteindelijk een veldslag dat de toekomst van Europa heeft bepaald.

De leeuw kijkt bedreigend naar de grenzen van Frankrijk, bewakend en altijd klaar om de volgende Napoleon te begroeten ..

Mag ik nog even de didactische functie van deze 2 euro munt aantonen? Op de munt staat namelijk de strategische nederzettingen en de gehele frontlinies aangegeven. Indrukwekkend én bruikbaar als je het mij vraagt
__________________
Power is not a means; it is an end. One does not establish a dictatorship in order to safeguard a revolution; one makes the revolution in order to establish the dictatorship.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:29.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.