actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > VARIA > Polls
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Bekijk Resultaten Peiling: Reddingsmissies moedigen migranten aan... daarom beter schrappen?
Neen, inhumaan tegenover vluchtelingen 27 57.45%
Ja, anders wordt Europa overspoeld met immigranten 20 42.55%
Stemmers: 47. U mag niet stemmen in deze peiling

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 29th October 2014, 04:08
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Question ‘Reddingsmissies moedigen migranten aan’

‘Reddingsmissies moedigen migranten aan’


Het Verenigd Koninkrijk zal toekomstige reddingsmissies van migranten op de Middellandse Zee niet langer steunen. Omdat ze migranten zouden aanmoedigen om de oversteek te wagen. Mensenrechtenorganisaties reageren verontwaardigd.



Deze week loopt de Italiaanse missie Mare Nostrum ten einde. Die werd vorig jaar opgestart na de bootramp voor Lampedusa waarbij meer dan 300 migranten verdronken. Maar Italië kan de kosten niet dragen. In de plaats komt Operation Triton van het Europees grensagentschap Frontex.


Andere aanpak

In tegenstelling tot het Italiaanse programma heeft het de Europese missie geen reddingsopdracht. Bovendien heeft het programma een derde minder budget. ‘Onze operatie is er enkel een van grenscontrole’, zegt Isabella Cooper, woordvoerster van Frontex, aan de BBC. De nieuwe missie beschikt over zes schepen, twee vliegtuigen en een helikopter. Frankrijk, Finland, Nederland, Spanje, Portugal en IJsland zullen materiaal leveren.

Groot-Brittannië wil alvast niet meer deelnemen aan reddingsmissies. De Britse regering vindt dat de reddingsoperaties migranten aanmoedigt om de oversteek te riskeren. Meer focus op de landen van oorsprong en de transitlanden moeten voor de Britse regering de gevaarlijke oversteek voorkomen, net als de aanpak van mensensmokkelaars.


‘Onvergeeflijk’

De Britse directeur van Amnesty International Kate Allen noemt de beslissing op The Guardian onvergeeflijk. ‘Dit is een zwarte dag voor de morele houding van het Verenigd Koninkrijk. Toen het erop aankwam, keerde het Verenigd Koninkrijk zijn rug naar wanhopige mensen en liet hen verdrinken.’

Meer en meer migranten proberen met gammele en overbevolkte boten Europa te bereiken. Ongeveer 150.000 migranten zijn het voorbije jaar gered door Italiaanse schepen. Dit jaar alleen zijn zo’n 3.000 migranten verdronken.


Blog DS, 28-10-2014 (Jorn Van Thillo)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 2nd November 2014, 16:14
c*dric.willemsen c*dric.willemsen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Provincie Antwerpen
Posts: 235
Dit is een moeilijke kwestie. Ik ben het eens met beide stellingen, al moeten we er kanttekeningen bij maken. Het is volgens mij inderdaad zo dat zulke reddingsoperaties vluchtelingen aanmoedigen om de (gevaarlijke) oversteek te maken. Ze weten dan eenmaal dat de kans dat ze gered worden reëel is. Zo zie je maar wat mensen allemaal doen om elders een beter / gemakkelijker bestaan te leiden. Anderzijds is het ook zo dat dit "inhumaan" is t.o.v. de vluchtelingen. Zelf zou ik het ook ten zeerste appreciëren als mensen mij redden als ik (bijna) verdrink. Hier moeten we voor- en nadelen tegen mekaar gaan afwegen. Maar dan stel ik mij de vraag: wat zijn de voor- en nadelen?
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 3rd November 2014, 11:46
P*eter.desmedt P*eter.desmedt is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2012
Locatie: Vosselaa
Posts: 109
Net zoals Cedric vind ik dit een hele moeilijke zaak om over te oordelen. Aan de ene kant wilt niemand dat Europa overspoeld wordt door immigranten, maar aan de andere kant kunnen we het niet maken om mensen gewoon te laten verdrinken. Ik snap dan ook niet goed dat er vanaf nu minder geld gaat naar die reddingsmissies. Op deze manier ontloopt Europa gewoon zijn verantwoordelijkheid, want ze weten maar al te goed dat er dagelijks mensen sterven in de Middellandse Zee.

Ideaal zou natuurlijk zijn om iets te doen aan de bron van het probleem: de situatie in bepaalde (Afrikaanse) landen. Maar dit is natuurlijk gemakkelijker gezegd dan gedaan. Ik kan de vluchtelingen heel goed begrijpen en ik denk dat iedereen dergelijke beslissingen zou maken in zo'n situatie.

Het is een zeer triestige zaak, waar jammer genoeg nog geen einde in zicht is...
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:26.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.