actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > VARIA > Polls
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Bekijk Resultaten Peiling: Ouders te laks tegenover financieel gedrag kroost?
Ja 22 70.97%
Nee 9 29.03%
Stemmers: 31. U mag niet stemmen in deze peiling

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th April 2015, 04:42
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Question Betuttelend gedrag van ouders maakt jongeren financieel dom

Betuttelend gedrag van ouders maakt jongeren financieel dom


Ongeveer één op acht van de leerlingen in de derde graad vertoont financieel risicogedrag, zo blijkt uit een onderzoek van het Centrum voor budgetadvies en budgetonderzoek (Cebud). Reden? Ouders betuttelen te veel.



Het Vlaams Centrum Schuldenlast (VCS) noemt de studie van het Cebud een ‘wake-upcall’. Het onderzoek suggereert dat twaalf procent van de ondervraagde leerlingen ‘zorgwekkend financieel risicogedrag’ vertoont. Dat wil zeggen dat ze aan minstens drie risicofactoren voldoen, zoals geld moeten lenen, vaak onvoorzien te veel betalen of zelfs gokken. Nog eens tien procent van de jongeren heeft openstaande schulden.

De helft van de jongeren geeft aan dat ze hun ouders als het grote rolmodel zien over hoe ze met geld moeten omgaan. ‘Wat de jongeren thuis zien en meekrijgen, heeft een grote impact’, zegt Ilse Cornelis, onderzoekster bij het Cebud en de Thomas More Hogeschool. Volgens de onderzoekers beschermen de ouders hun kinderen vaak te veel.


Op eigen benen staan?

‘Jongeren van 18 jaar, die bijna op hun eigen benen moeten staan, moeten amper zelf nadenken over geldzaken. Ze krijgen hun zakgeld voor leuke, ontspannende dingen en moeten hun hoofd niet breken over de essentiële leefkosten zoals kleren, eten of telefoonkosten. Vaak sparen de ouders zelfs al in hun plaats op een aparte rekening. Allemaal met de beste bedoelingen, maar de jongeren leren zo amper zelfstandig om te gaan met geld.’

Het gevolg van die ‘overbescherming’ is dat de overstap naar zelfstandigheid te groot wordt. ‘Als ze dan zelf een appartement moeten huren of een lening aangaan, zijn ze niet goed voorbereid’, zegt Cornelis.


Blog DS, 13-04-2015 (Simon Andries)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 20th April 2015, 18:05
N*ck.Peeters N*ck.Peeters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Leo'burg
Posts: 89
Ouders zijn (te) laks

Ik denk dat het probleem zich stelt over het bedrag aan zakgeld dat jongeren krijgen. Vroeger kreeg ik elke zondag 50 frank. Het was aan mij om zelf uit te maken of ik twee snoepveters kocht of spaarde tot ik iets anders kon kopen. Met 50 frank deed je niet veel, maar je kreeg toch wat zakgeld.
Anno 2015 krijgt de jeugd wekelijks een bedrag om U tegen te zeggen. 50 euro (wat dus 2000 frank is) is niet genoeg meer.
Ik denk dat dit vraagt om problemen en ik vind het zeer zeker nodig dat de ouders hierover toch eens beginnen nadenken (en liefst eens denken aan hoe het vroeger was).
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 03:42.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.