actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > VARIA > Polls
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Bekijk Resultaten Peiling: Halloween: fluttraditie of cultuurfeest?
Fluttraditie 34 55.74%
Cultuurfeest 27 44.26%
Stemmers: 61. U mag niet stemmen in deze peiling

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 31st October 2013, 19:37
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
‘Stop met die Amerikaanse fluttraditie door onze strot te duwen’

‘Stop met die Amerikaanse fluttraditie door onze strot te duwen’


Klanten van de Noorse warenhuisketen Europris konden duidelijk niet lachen met enkele Halloweenproducten die te koop in de winkel werden aangeboden. Vooral de afgehakte handen en voeten moesten het ontgelden. Kinderen begonnen te huilen, ouders waren boos.


De Noren - en dan vooral diegenen met kinderen - hadden het duidelijk niet zo voor de afgehakte handen en voeten, die als vleesproducten verpakt waren en er erg realistisch uitzagen. ‘Dit zou niet toegestaan mogen worden’, ‘dit is absoluut verschrikkelijk’, ‘stop met die Amerikaanse fluttraditie door onze strot te duwen’, ‘hebben we nog niet genoeg geweld in dit land’ ... Het zijn maar enkele reacties van misnoegde klanten die massaal hun ongenoegen lieten blijken op de sociaalnetwerksite Facebook.

De Noorse warenhuisketen heeft zich intussen geëxcuseerd. ‘Het is nooit onze bedoeling geweest om te choqueren’, aldus Knut Spaeren, woordvoerder van Europris. ‘We halen alle producten meteen uit de rekken.’


Texas Chainsaw Massacre

Eerder deze maand was er ook al ‘Halloweencontroverse’ in Groot-Brittannië. De 25-jarige James Creighton, inwoner van Stevenage, werd door de buurtbewoners gevraagd om zijn Halloweenversiering ‘wat in te tomen’. Hij had voor de gelegenheid zijn huis ‘versierd’ met enkele lijken waarvan de buiken opengesneden waren en de ingewanden duidelijk te zien waren. ‘Dit lijkt op een scène uit de Texas Chainsaw Massacre (een horrorklassieker uit 1974 over een seriemoordenaar met een kettingzaag, red.). Onze kinderen beginnen te wenen als ze dit zien’, luidde toen ook al het protest.

Nochtans had de man goede bedoelingen. Sinds de dood van zijn grootmoeder in 2009 zet de man een Halloweendecor op om geld in te zamelen voor een goed doel.


Blog DS, 31-10-2013
Bijgesloten Plaatje(s)
 
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 31st October 2013, 21:41
E*ien.Khouri E*ien.Khouri is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 104
Halloween lijkt niet echt voet aan de grond te krijgen en ik kan dit volledig snappen. Dit is een typische Amerikaanse feestdag die ze hier meer en meer proberen in te voeren, waarschijnlijk vanwege commerciële redenen. Halloween is niet iets dat zit ingebakken in de Europese bevolking zoals bij de Amerikaanse bevolking, waar het al een festiviteit was in het begin van de 20ste eeuw. Het is dus begrijpelijk dat de ‘invoering’ van Halloween hier als geforceerd en abnormaal overkomt. En natuurlijk is het niet meer dan normaal dat kinderen bang worden als typische Halloween-props zo maar in winkels geplaatst worden zonder dat die kinderen het feest of zelfs de context van de rekwisieten kennen.
Nu moet ik wel zeggen dat sommige Halloween versiering er hard overgaan. Ik denk dat zelfs Amerikaanse ouders het niet zouden kunnen appreciëren als er zoiets engs voor kinderen open en bloot in een winkel ligt. In de Verenigde Staten zelf is er trouwens ook controverse rondom de Halloween versieringen. Zo was er een gezin dat een zeer realistisch uitziende pop aan hun dak had gehangen waardoor verschillende buren de hulpdiensten belden, denkende dat er een man vastzat op het dak.
Er is zelfs een excellent artikel op de humoristische Amerikaanse website Cracked.com dat laat zien hoe ver sommigen tijdens Halloween gaan: http://www.cracked.com/quick-fixes/...horribly-wrong/
Ik denk dat Halloween hier nooit echt een ‘mainstream-status’ gaat bereiken, of dat het misschien toch wel heel lang zou duren moest het gebeuren. Ik ben daar eerlijk gezegd niet rouwig om, net zoals een groot deel van de Europeanen blijkbaar.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 2nd November 2013, 11:07
A*vid.Van.der.haegen A*vid.Van.der.haegen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Vorselaar
Posts: 103
Halloween komt van Samhain (het laatste oogstfeest), een Keltische én Germaanse traditie: dat was ons midwinterfeest. Het is het feest van de doden, zoals Los Muertos (zoek daar de foto’s eens van, maar wees gewaarschuwd). Een feest van de doden is de herdenking van de gestorvenen, het was een tijd waar de dood niet als ‘apart’ van het leven werd beschouwd. Onze ‘traditionele’ natuurgodsdienst van toen beschouwde het leven en de dood als een cyclus: zie de seizoenen.

En toen kwamen de christenen, om hun geloof op te dringen werden al deze ‘heidense’ feesten omgedoopt in christelijke feesten: Pasen, Kerstmis (vandaar de den) én Halloween – het herdenken van onze voorouders (weliswaar als Allerheiligen en Allerzielen, om zeker te zijn dat de ‘poorten naar de geesteswereld’ écht gesloten waren, op 1 en 2 November ).

Het is onze traditie, die door Ierse emigranten in Amerika werd geïntroduceerd. Elk jaar komt dit debat terug, tussen mensen die menen dat het feest van Amerika komt en anderen die begrijpen dat wij origineel geen christenen zijn. Laat ons toch de dood vieren, de overgang van de ‘aardse’ en ‘onze’ seizoenen, en terug de dood accepteren als iets natuur-lijk.

Ik begrijp dat het er choquant aan toe kan gaan, ieder moet hierin zijn verantwoordelijkheid nemen .
De westerse wereld lijkt soms zo vol van zichzelf dat het vergeten is vanwaar het komt. We kunnen niet meer om met de dood, het wordt liever verzwegen of in stilte herinnert. Geef mij dan maar een goeie ‘New Orleans-style’ stoet als het zover is.

Do not go gentle into that good night ( Dylan Thomas )
Do not go gentle into that good night,
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
Though wise men at their end know dark is right,
Because their words had forked no lightning they
Do not go gentle into that good night.
Good men, the last wave by, crying how bright
Their frail deeds might have danced in a green bay,
Rage, rage against the dying of the light.
Wild men who caught and sang the sun in flight,
And learn, too late, they grieved it on its way,
Do not go gentle into that good night.
Grave men, near death, who see with blinding sight
Blind eyes could blaze like meteors and be gay,
Rage, rage against the dying of the light.
And you, my father, there on the sad height,
Curse, bless, me now with your fierce tears, I pray.
Do not go gentle into that good night.
Rage, rage against the dying of the light.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 9th November 2013, 11:32
Simon.Boddaert Simon.Boddaert is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2012
Locatie: Tielen
Posts: 85
Halloween mag dan wel een oorsprong hebben in onze streken, door de jaren heen is het echter op verschillende manieren geëvolueerd. De verschrikkelijke toestanden zoals de afgehakte handen et cetera worden vrijwel meteen geassocieerd met de U.S.A., waar het feest dan ook een 'bigger deal' is als in Europa, terwijl het bij zijn Europese tegenhanger er iets milder aan toegaat.
Persoonlijk vind ik dat tradities cultureel erfgoed zijn en moeten bewaard maar binnen de normen en waarden van 2013. Vanaf het moment dat het er te extreem aan toegaat moeten we ingrijpen, zoals we tot nu toe altijd deden met extremisme.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 14th November 2013, 22:45
Jens.Mangelschots Jens.Mangelschots is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 221
Folklore, het valt allemaal niet mee. Een paar weken geleden ging men Zwarte Piet nog afschaffen, nu moeten we weer met z'n allen een andere traditie gaan vieren.

Laat ons wel wezen A*vid.Van.der.haegen, Halloween zoals het nu bekend is, heeft niets meer te maken met Keltische feesten. Het is net zoals zo veel feestdagen een excuus voor de middenstand om nog eens wat leuke versiering op te hangen (zie Valentijn, Kerstmis, Pasen, ...) en leuke spulletjes te verkopen. Waarom de doden niet respectvol eren op Allerheiligen, ik dacht dat die feestdag daar net voor diende eerlijk gezegd .

Ik weet dat het onnozel klinkt, maar ik zou zo graag onze laatste beetjes Europese, Belgische (Vlaamse als dat nog gezegd mag) trekjes willen bewaren. Ik vind een McDonalds op elke hoek van de straat al Amerikaans genoeg, waarom nog hun typische feestdagen er bij nemen (Halloween, Valentijn, binnen enkele jaren misschien Thanksgiving)?

Laat ons hopen dat de NSA deze site niet nakijkt, straks kom ik op een zwarte lijst, omdat ik anti-Amerikaans ben
__________________
"Er gaat meer boven je pet, dan er onder." - Toon Hermans
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 20th November 2013, 13:57
Gertjan.s*els Gertjan.s*els is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Merksplas
Posts: 125
Haast elk feest in onze samenleving heeft zijn oorspronkelijke betekenis al door de tijd heen verloren ( het ene al wat meer dan het andere ) en Halloween is daar zeker geen uitzondering op.

Bij ons wordt Halloween niet zo uitgesproken gevierd als in Amerika maar het is toch een traditie geworden voor sommigen en die mensen halen daar kennelijk plezier uit, tradities hoeven niet altijd een of andere diepe betekenis te hebben.
Gewoon een traditie waar mensen zich eens kunnen uitleven kan ik zelf enkel toejuichen.

Al kan ik me wel inleven bij de mensen die sommige artikelen die tentoongesteld worden in winkels wat choquerend vinden als het op hun kinderen aankomt.
Dat is een verantwoordelijkheid die winkels eigenlijk zelf zouden moeten opnemen om de grens te stellen van wat gepast is en wat niet ( rekening houdend met hun cliënteel )

Even terzijde, ik vind de poll nogal wat zwart/wit.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:09.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.