actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 23rd October 2010, 09:52
Charlotte.Smekens Charlotte.Smekens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Turnhout
Posts: 76
De Clerck ontslaat topman COIV

De Clerck ontslaat topman COIV
• Zaterdag 23/10/2010
• Bron: www.destandaard.be

Minister van Justitie Stefaan De Clerck (CD&V) heeft de topman van het Centraal Orgaan voor de Inbeslagneming en Verbeurdverklaring (COIV) op staande voet ontslagen. Dat bericht de krant De Tijd.
Het COIV beheert alle gelden en goederen die het gerecht over heel België in beslag neemt in strafonderzoeken. Het is dus verantwoordelijk voor honderden miljoenen euro's.
De Clerck ontdekte samen met het college van procureurs-generaal dat de topman van het COIV, Francis Desterbeck, op eigen houtje beslissingen nam die hij niet alleen mocht nemen. Bovendien heeft hij transacties gedaan waardoor de Belgische schatkist miljoenen euro's is kwijtgespeeld.
Zowel het Rekenhof als minister De Clerck voert nog onderzoek naar de delicate feiten. Desterbeck ontkent de aantijgingen.
kld

Het eerste idee dat in me opkomt is: hoe kan het dat de topman van het COIV hiermee weg komt? Mensen met zo’n grote verantwoordelijkheid zouden toch gecontroleerd moeten worden. Er moet toch op toe gezien worden dat iemand met zo’n hoge functie geen misbruik maakt van de macht die hij in handen heeft. Het gaat hier over alle gelden en goederen die het gerecht over heel België in beslag neemt in strafonderzoeken, en dat is zeker niet min. Het in mijn ogen dus echt niet normaal dat het mogelijk is dat de topman van het COIV in staat is op eigen houtje beslissingen te nemen die hij niet alleen mag nemen en bovendien transacties te doen waarmee de Belgische schatkist miljoenen euro’s kwijtspeelt. In tijden van crisis is dat toch gewoonweg absurd?! Ik vind het erg dat er zoveel geld verspild moet worden vooraleer men er lucht van krijgt. Toch hoop ik dat hieruit geleerd wordt en dat België vanaf nu meer aandacht besteed aan mensen met een grote verantwoordelijkheid. In de toekomst mag het niet meer voorvallen dat één persoon helemaal alleen beslissingen kan nemen die heel de bevolking aangaan. Ik vraag me trouwens af of onze regeringscrisis hier misschien niet voor iets tussenzit en dat de politieke chaos ervoor zorgt dat het land niet volledig meer te controleren valt, of toch zeker de algemene/centrale organen niet meer… Ik hoop dat de politici snel de touwtjes weer in handen nemen om het land terug efficiënt te besturen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 25th October 2010, 16:28
Willem Timmermans Willem Timmermans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Dessel
Posts: 21
De Clerck ontslaat topman COIV

Natuurlijk kunnen we pas oordelen als dit onderzoek afgesloten is maar dit lijkt mij weer een goed voorbeeld van de mentaliteit van de Belgische overheid (ervaring, bekendheid en staat van dienst gaan boven talent). Desterbeck zou een gevierd magistraat zijn, een gevierd manager zal hij blijkbaar nooit worden. Deze man verdient erkenning, maar erkenning kan ook gegeven worden d.m.v. bv. opslag en niet alleen d.m.v. promotie. De Belgische staat is een bedrijf en bedrijven kunnen bij mijn weten alleen maar overleven door winst te maken. Leidende functies kunnen dus beter gegeven worden aan getalenteerde personen die veel verstand hebben van management (en die zijn er) i.p.v. aan gerespecteerde personen die slechts vooral verstand hebben van het product zelf wat in dit geval financiële criminaliteit is.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:59.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.