actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 10th April 2017, 09:59
Arne.V*nacker Arne.V*nacker is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Bouwel
Posts: 72
Aalsters kinderdagverblijf schrapt varkensvlees van menu

Schepen roept crèche tot de orde
Aalsters kinderdagverblijf schrapt varkensvlees van het menu


AALST - Omdat er nogal wat kinderen met een moslimachtergrond verblijven, heeft een kinderdagverblijf in Aalst beslist om geen varkensvlees meer op het menu te plaatsen. De bevoegde schepen vindt dat onaanvaardbaar.

Schepen van Leefmilieu, Jeugd, Gezin en Kinderopvang Iwein De Koninck (CD&V) zegt dat de beslissing genomen is door een van de verantwoordelijken van de crèche, zonder het stadsbestuur of het managementteam te informeren. Bij beslissingen met een politieke gevoeligheid, kan dat niet. Wij moesten daarover geïnformeerd worden en zouden het ook verboden hebben. De maatregel is dan ook meteen ingetrokken”, zegt de Aalsterse schepen.

Aalsters kinderdagverblijf schrapt varkensvlees van het menu
Hij laat onderzoeken wie de uiteindelijke beslissing nam en hoe lang er al geen varkensvlees meer wordt opgediend aan de kindjes.

Het was Vlaams Belang dat met het verhaal naar buiten kwam na een anonieme tip van het personeel van de crèche zelf. De bevoegde schepen viel zelf uit de lucht. Hij ontkende eerst nog, maar moest na onderzoek toch toegeven. Vandaag wordt de zaak verder besproken.

Het motief van de verantwoordelijken van de crèche was dat ze, als er varkensvlees wordt gegeven, telkens voor een alternatief menu moesten zorgen voor de kindjes met een moslimachtergrond. En dat zijn er nogal wat.

Al vaker in het nieuws

Het is niet de eerste keer dat stedelijk kinderdagverblijf Oogappel het nieuws haalt. In 2014 werd er drugs gevonden op de grond. Van een stagiair, zo bleek. Alle kinderen werden toen in het ziekenhuis onderzocht om na te gaan of ze de drugs niet in hun mondje hadden gestopt. Dat bleek gelukkig niet het geval. De stagiair van 19 jaar kreeg later opschorting van straf.

En begin dit jaar raakte een meisje van 1 jaar oud met haar hoofdje gekneld tussen een houten poortje. De brandweer moest het kind bevrijden.

Bron
tg. (2017, April 10). Schepen roept crèche tot de orde Aalsters kinderdagverblijf schrapt varkensvlees van het menu. Opgehaald van nieuwsblad.be: http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf201...ampaign=seeding

Persoonlijke mening
Ik had net een artikel gepost op Actualiteit.org, maar op dit artikel wil ik toch even op reageren.
Excuseer, maar dit is echt wel de wereld op zijn kop! Van de een op de andere dag, uit gemakzucht, geen varkensvlees meer serveren. Het kinderdagverblijf heeft een grote fout gemaakt. Dat het stadsbestuur niet op de hoogte werd gebracht, roept vragen op. Waarschijnlijk was het een bewust keuze om het te verzwijgen.

Ik vind dat dit echt niet kan! Ik wil ook niet gaan polariseren of kwaad spreken over kinderen met een moslimachtergrond, zeker niet. Maar het kan niet dat varkensvlees om die reden zomaar van het menu wordt geschrapt.
Volgens mij moet er een standaard menu zijn. Er kan een alternatieve menu voorzien worden maar dan moet er een supplement aangerekend worden.

Ik hoop dat mensen, op sociale media, niet met modder naar elkaar gaan beginnen gooien. Het nieuws zal waarschijnlijk heel wat stof doen opwaaien.

Laatst aangepast door Arne.V*nacker : 10th April 2017 om 10:28.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 11th April 2017, 19:07
ARNE.W*LLEMS ARNE.W*LLEMS is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Grobbendonk
Posts: 73
Op sociale media zien we nu 2 kampen:
kamp 1 is fel op zijn tenen getrapt "want het is de schuld van de moslims dat wij ons moeten aanpassen".
kamp 2 ziet het geval met de crèche als een geïsoleerd geval en vindt dat iedereen hier veel te zwaar aan tilt. "Het is toch maar varkensvlees hé, zo belangrijk is dat toch niet".

Beide kampen zijn in mijn ogen ronduit hypocriet en sluiten de ogen moedwillig voor de mening van de anderen.
Het is belangrijk dat we dit niet zien als een geïsoleerd geval. Dit is toevallig een maatregel in Aalst, maar als je kijkt naar steden zoals Antwerpen en Brussel, maken zulke maatregelen deel uit van de dagdagelijkse realiteit.
Het is dus belangrijk dat we de zaken in het juiste perspectief zien. Aanpassen aan een islamisering van onze maatschappij is wat er momenteel gebeurt. Of dat een goede zaak is, moet ieder voor zich uitmaken. Ik ben echter van mening dat er ruimte moet zijn voor verschillende religies binnen één maatschappij.

Dat is niet de schuld van de moslims, die ons daar helemaal niet toe dwingen. Door migratie verandert nu eenmaal de samenstelling van de maatschappij. Dat is al eeuwenlang zo en de moslims zijn dus absoluut geen uitzondering.

Wat ik vooral merk, is dat mensen (en niet enkel die van verschillende culturen, maar ook binnen één cultuur) het moeilijk hebben om met mekaar samen te leven.
Mijn oplossing is dus duidelijk: leer opnieuw samen te leven. Meng onze culturen, gooi moslimjongeren tussen de autochtone leerlingen en zorg voor een gezonde samenstelling van onze maatschappij. Nu zie je scholen, ik denk bv. aan Sito 7 in Antwerpen, waar het percentage van allochtone studenten enorm hoog is. Andere scholen hebben dan weer een zeer laag aantal allochtone leerlingen. Scholen, crèches, ... zij vertegenwoordigen de maatschappij in de eerste 18 levensjaren van een mens. En toch tonen ze een vertekend beeld van deze maatschappij? Een beeld dat alleen maar oproept tot meer conflicten tussen mensen, dat mensen in hokjes plaatst en kloven in onze maatschappij fel vergroot. Dat is voor mij de wereld op zijn kop.

We vinden integratie een schitterend woord, maar doen er zeer weinig aan om het te bewerkstelligen. Reden daarvoor? Het perkt onze vrijheid en eigen mening in en die zijn veel belangrijker dan het slagen van integratie. Vreedzaam samenleven is een absolute noodzaak en in mijn opinie is dit zeker mogelijk. Het ligt er echter aan wat we zelf concreet willen doen om daartoe te kunnen komen.

We staan als maatschappij voor een keuze: ofwel zorgen we ervoor dat integratie lukt en trachten we, met respect voor mekaars cultuur, gewoontes en achtergrond én zonder onze eigen waarden en normen daarbij te negeren, samen te leven. Maatregelen dienen te worden opgelegd en er zullen opofferingen gedaan moeten worden om te groeien in empathie, verdraagzaamheid en tolerantie. Deze weg is niet de gemakkelijkste, maar leidt volgens mij wel tot het juiste eindresultaat.

De andere optie is elk onze eigen cultuur te beleven en naast mekaar leven. De kloof tussen culturen en mensen wordt hier alleen maar groter door en creëert discussies en conflicten die je momenteel onder elke post op de Facebook-pagina van HLN vindt.

Hierbij wil ik mij ook excuseren voor mijn enorm lange mening, die duidelijk meer dan de 5 aangewezen regels omvat. Dit is echter een delicaat onderwerp dat voldoende uitleg en onderbouwing vraagt.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 14th April 2017, 13:08
jannes.v*ndyck jannes.v*ndyck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Vosselaar
Posts: 65
Ik sluit me ook meer aan bij de mening van Arne W. Enerzijds klopt het dat onze samenleving te weinig gemengd wordt. Verschillende culturen leven naast elkaar en niet met elkaar. Anderzijds vind ik ook dat er een flinke dosis hypocrisie in onze samenleving zit. Als we bij ons op de scouts bijvoorbeeld spek met ei maken dan bakken we het ei apart en het spek apart zodat vegetariërs ook gewoon mee kunnen eten. In onze samenleving - die vrijheid zo hoog in het vaandel draagt - is iedereen vrij om zijn eigen keuzes te maken qua voeding. Stel je voor dat we dat zouden doen zodat moslims gewoon mee kunnen eten, dan zou dat not done zijn. Exact dezelfde situatie, maar vegetariërs vervangen door moslims en plots kan zoiets niet meer. Van onze vrijheid blijft in mijn ogen ook niet meer veel over.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 14th April 2017, 16:24
anouk.g*or anouk.g*or is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: tielen
Posts: 91
Ik vind dat het de keuze van het dagverblijf is wat ze op het menu zetten, love it or Hate it, simpel. Spijtig dat dit niet kan want we moeten rekening houden met iedereen, dat is zo onhaalbaar! Als het dan toch zo'n probleem is kunnen ze best een alternatief voorzien voor diegene die geen varkensvlees mogen eten maar langs de andere kant zo blijf je ook wel bezig. Ik vind het een heel goed voorbeeld van de vegetariërs want uiteindelijk als we voor hen de moeite doen om het menu aan te passen dan moeten we dit voor iedereen doen. Ik ben het ook eens met het feit dat we teveel naast elkaar leven en dat we een beetje toleranter moeten zijn naar andere mensen toe, maar dit gaat een straatje zonder einde worden vrees ik. Er gaan altijd mensen zijn die dit als een aanval zien op onze leefgewoontes en vinden dat moslims zich maar gewoon moeten aanpassen. Ik vind het spijtig dat ze zich niet kunnen openstellen voor nieuwe culturen en mensen. Een mentaliteitsverandering bij sommige mensen zou geen kwaad kunnen, zo tonen ze misschien een beetje begrip, niet enkel voor een vegetariër maar ook voor een moslim.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:28.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.