actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 16th May 2017, 07:50
jana.m*rien jana.m*rien is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Wiekevorst
Posts: 80
Winkeliers mogen dieven voortaan zelf beboeten

Geen politie. Geen proces-verbaal. Verkopers zullen winkeldieven in de toekomst zelf kunnen straffen via een schadevergoeding.

Bijna geruisloos hebben de werkgeversorganisaties een belangrijke slag binnengehaald tijdens de superministerraad van afgelopen zondag. Ze stuurden er al langer op aan om sneller en kordater te kunnen optreden tegen winkeldieven. Nu krijgen ze hun zin. Vanaf volgend jaar zullen winkeliers niet meer naar de politie moeten bellen om op te treden tegen de boefjes. In plaats daarvan kunnen ze een ‘minnelijke schikking’ treffen. De facto komt dat erop neer dat de politie niet meer tussenbeide moet komen.

‘Het is een overeenkomst tussen twee partijen. De winkeldief moet zijn schuld erkennen en bereid zijn om een schadevergoeding te betalen’, zegt Luc Ardies van buurtsuper.be, de Unizo-organisatie van supermarkten. Daarmee is de kous meteen ook af voor de dader. Er volgt geen lastige aanvaring meer met de politie en geen proces-verbaal.

Beide partijen zullen wél nog een modelformulier moeten invullen en opsturen naar de politie. Daar drong minister van Justitie Koen Geens (CD&V) sterk op aan, zodat de politie zware recidivisten nog altijd kan vervolgen. ‘De regering vreesde dat ze geen zicht meer zou krijgen op die criminaliteit’, zegt Ardies. Geens hoopt nu dat winkeliers net sneller geneigd zullen zijn om aangifte te doen. ‘Elk jaar worden meer dan 20.000 winkeldiefstallen geregistreerd bij de federale politie’, zegt zijn woordvoerster. ‘De totale omvang is nog veel groter want veel winkeliers dienen nooit een klacht in omdat ze de administratieve rompslomp niet zien zitten.’

181 euro?
Na lang lobbywerk zijn de werkgeversorganisaties laaiend enthousiast. Ze moeten in de toekomst niet meer urenlang wachten op de politie die winkeldiefstallen niet meteen als grootste prioriteit ziet. Én ze kunnen eindelijk een duidelijk signaal geven aan de boefjes.
Over het precieze bedrag dat de winkeliers kunnen eisen, moet nog onderhandeld worden. De regering denkt aan een maximale vergoeding van drie maal de waarde van het gestolen voorwerp. Unizo en NSZ mikken veeleer op een vaste schadevergoeding van 181 euro, naar Nederlands voorbeeld. Daar gaat 30 euro naar het incassobureau, de rest mag de winkelier houden. ‘Dat bedrag heeft het voordeel van de duidelijkheid’, zegt Ardies. ‘Winkeliers kunnen daar ook op afficheren, dat heeft een duidelijk ontradend effect.’

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20170515_02883322
Datum: 16 mei 2017

Eigen mening: Ik denk dat deze maatregel voor winkeliers een hele opluchting is. Als zij vroeger problemen hadden met dieven, kwam daar nog de extra last van het hele proces bij. Ik heb ook wel mijn twijfels bij de verplichte aangifte die ze moeten doen. Ik denk dat de meeste bazen gewoon blij zijn dat ze de dief kunnen vatten en dat ze hun vergoeding krijgen. Ik ben bang dat veel eigenaars van de winkel het daar dan bij gaan houden en geen aangifte meer gaan invullen.
Ik zou ook opteren om voor een vast bedrag te gaan zoals dat in Nederland het geval is. Dan is er altijd duidelijkheid en geen discussie mogelijk.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 16th May 2017, 11:12
anouk.g*or anouk.g*or is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: tielen
Posts: 91
Ik vind dit allemaal een beetje raar. Wat als de dief niet wil betalen? Ik kan me niet direct inbeelden dat een dief zo ineens simpel zal bekennen en het dan ook nog eens goed gaat vinden om een schadevergoeding te betalen. Ik ben het er wel mee eens dat er een andere en snellere manier moet komen om winkeldiefstal aan te pakken maar of dit de juiste oplossing is, daar ben ik niet zo zeker van. Tijd zal uitwijzen of het een goede maatregel is en ik ben zeer sceptisch en benieuwd hoe dit gaat uitdraaien.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 17th May 2017, 14:45
Michiel.V*rheyen Michiel.V*rheyen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: merksplas
Posts: 69
Mij lijkt deze regeling een goede manier om kleine winkeldiefstallen te kunnen bestraffen. Winkeliers zijn denk ik niet geneigd om bij diefstallen met weinig waarde de politie in te schakelen en al het administratieve werk te doen. Door een minnelijke schikking wordt de dief toch gestraft maar zit de winkelier en het zwaar overwerkte gerecht niet met een berg aan administratie. In tegenstelling tot Anouk denk ik dat bij deze regeling een dief juist sneller zal bekennen. Hij komt er vanaf met een betaling en het komt niet op zijn strafblad. Wel moet er zeker voor gezorgd worden dat het formulier voor de politie zeker opgemaakt wordt en bij de politie terecht komt, zo kunnen ze bij herhaling of gekende criminelen toch nog beslissen om toch te vervolgen.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 18th May 2017, 13:09
Neal.M**ulemans Neal.M**ulemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Herenthout
Posts: 71
Ik vind het een goede zet dat winkeluitbaters zelf winkeldieven kunnen beboeten. Zo kunnen ze heel wat tijd besparen met verklaringen bij de politie te moeten afleggen. Voor de politie is dit ook een goede zaak. Zij hoeven zich in de toekomst niet steeds naar een winkel in kwestie begeven en kunnen zo meer inzetten op andere taken.
Het is positief dat er wel een melding bij de politie terecht komt. Zodra een burger een aantal winkeldiefstallen begaat moet hij hiervoor zwaarder worden bestraf als de 181 euro die wordt vooropgesteld.
Of de winkeliers elke keer een melding gaan maken van diefstallen blijft nog een grote vraag.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:19.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.