actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 15th May 2017, 08:55
eline.v*nderborght eline.v*nderborght is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Geel
Posts: 72
Rode Kruis schakelt Facebook in om bloedbank aan te vullen

Het Rode Kruis lanceert vandaag een nieuwe campagne om de bloedvoorraad op peil te houden. Want elk jaar vallen 40.000 donoren af.
'Beste vrienden, ik daag jullie uit om binnenkort samen met mij bloed te geven. Ik reken op jullie, dus registreer je vandaag nog.’ Schrik niet als u binnenkort deze boodschap ziet verschijnen op uw persoonlijke Facebook- of Twitterpagina. Vanaf vandaag schakelt het Rode Kruis zijn leger aan trouwe donoren (meer dan honderdduizend mensen) in om nieuwe bloedgevers te vinden.

De campagne is broodnodig: elk jaar verliest de organisatie 40.000 donoren. En dus zijn er minstens evenveel nieuwe nodig. Al hoopt het Rode Kruis dat nog meer mensen zich de komende weken registreren. ‘Hoe groter ons bestand, hoe minder we altijd dezelfde donoren moeten belasten’, zegt Rode Kruis-woordvoerdster An Luyten.

De slogan van de nieuwe campagne is ‘Vervang Mij’. Zes donoren die de komende maanden moeten afhaken om diverse redenen, leggen in filmpjes uit waarom het zo belangrijk is dat iemand hun plaats inneemt. Sommige bloedgevers vallen (tijdelijk) af omdat ze ziek zijn, zwanger zijn of een tattoo laten zetten. Anderen worden te oud of hebben een reis buiten Europa achter de rug.


Terrasjes en barbecue

‘Zeven op de tien mensen zullen zelf ooit bloed nodig hebben’, zegt An Luyten. ‘Terwijl slechts drie procent van de bevolking bloed geeft. De bloedvoorraad op peil houden, is een constante strijd.’
De situatie is vooral prangend tijdens de zomer. Zodra het beter weer wordt, daalt de opkomst in de vaste donorcentra en bij mobiele inzamelingen. ‘Sommige bloedgevers zijn op reis maar zelfs zij die in België blijven, zien we in juli en augustus minder vaak. Wie op een terrasje zit of een barbecue houdt, blijft soms liever hangen dan naar een inzamelactie in de buurt te trekken.’

mening:

Als slechts drie procent bloed geeft en zeven op de tien ooit bloed nodig heeft, dan is volgens mij deze campagne zeker nodig. Het gebruik van Facebook om dit te verwezenlijken vind ik goed gevonden omdat je hiermee een breed publiek bereikt. Daarnaast denk ik ook dat we meer dan alleen vervangende bloeddonoren nodig hebben, er zijn nog meer donoren nodig dan dit. Dit is trouwens niet de eerste keer dat het Rode Kruis campagne voert. Denk maar aan de vermiste letters van augustus 2016. Niet alleen hier, maar overal ter wereld is er bloed nodig.

bron:

http://www.standaard.be/cnt/dmf20170514_02882010
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 15th May 2017, 10:18
anouk.g*or anouk.g*or is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: tielen
Posts: 91
Ik ben het met eens met Eline. Een campagne is hoognodig om nieuwe donoren te bereiken. Sociale media is daarvoor een heel goed platform. Je kan heel wat mensen bereiken op korte tijd. Ook spotjes op de radio en tv zijn nodig om mensen bewust te maken van het feit dat ook zij misschien ooit bloed nodig hebben. Ik denk dat we misschien zelfs nog verder mogen en moeten gaan. Stuur bijvoorbeeld mensen van het Rode Kruis rond op middelbare scholen en maak jongeren warm om bloed te komen geven als ze daar de juiste leeftijd voor bereiken. Laat hen zien waarom het zo belangrijk is want uiteindelijk is het voor de meeste onder hun iets waar ze weinig van afweten en niet vaak mee in contact komen. Eenmaal dat jongeren weten wat hun donatie kan betekenen voor andere mensen, zal het aantal donoren misschien wel toenemen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 15th May 2017, 17:24
Hannah.P*eters Hannah.P*eters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: Dessel
Posts: 81
Ik ben ook van mening dat dit soort evenementen zeer gemakkelijk via sociale media zoals Facebook verspreid kunnen worden, aangezien dit voor vele jongeren bijvoorbeeld de voornaamste manier is om met reclame in contact te komen. Misschien dat een grootschalige campagne ook heel goed zou werken. Ik denk dan aan dergelijke jaarlijkse tradities zoals De Warmste Week. Omdat dit ook heel veel media-aandacht trekt, ontkomt nagenoeg niemand eraan. Als er zo'n campagne zou plaatsvinden, maar dan in verband met bloed geven zou dat ideaal zijn om dit probleem tegen te gaan denk ik. Het zou in ieder geval zeker goed onthaald worden, omdat we hiermee heel veel mensen kunnen helpen en misschien ooit ook onszelf.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:50.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.