actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Onderwijs > Onderwijsvisie
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 5th April 2017, 13:39
anouk.g*or anouk.g*or is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: tielen
Posts: 91
‘Geef kinderen tijdens vakantie geen huiswerk’

Huiswerk tijdens de schoolvakantie, het is weinig zinvol. ‘Kinderen hebben het recht om tijdens de vakantie niets te doen.’

Huiswerk in de paasvakantie: voor de Vlaamse Scholierenkoepel (VSK) en een aantal ouders is dat een brug te ver. ‘Laat vakantie toch gewoon vakantie zijn’, zegt voorzitter *Céline Ibe van VSK. Onderwijs*expert Carl Van Keirsbilck schaart zich achter die oproep. ‘Het is zelfs een fundamenteel recht van elk kind om eens gewoon niets te mogen doen.’

Eerste leerjaar: leesoefeningen. Tweede leerjaar: tafels van vermenigvuldiging. In het middelbaar: boekbesprekingen. Een kleine rondvraag leert dat heel wat kinderen deze vakantie een rugzakje aan schoolopdrachten naar huis mee kregen.

Onthaasten

Onaanvaardbaar, vindt Kris Goris, vader van een jongen van negen. Hij bond gisteren de kat de bel aan in Hautekiet op Radio 1. ‘Mijn zoon kwam thuis met huiswerk in de paasvakantie, goed voor minstens een uur per dag. Ik vind het belangrijk om tijdens de vakantie uit te loggen, te onthaasten en dat ook aan te leren aan ons kind.’

De Vlaamse Scholierenkoepel gaat daarmee akkoord. ‘Leerlingen klagen al vaak dat ze door het jaar te veel huiswerk krijgen. De vakantie zou een periode moeten zijn waarin ze niet te veel met school geconfronteerd worden’, zegt Céline Ibe. ‘Ik heb dat zelf meegemaakt. Een boekbespreking moeten maken, die uitstellen tot de laatste zondag maar er wel de hele tijd mee in je hoofd zitten. Dan is het niet écht vakantie. En als je als leerkracht toch opdrachten geeft, leg dan uit aan de leerlingen waarom ze zinvol zijn.’

Kinderrechten

Volgens onderwijsexpert Carl Van Keirsbilck is de zin van die taken doorgaans ver zoek. ‘In het lager onderwijs is het effect van huiswerk al bijna onbestaande. Dat is wetenschappelijk vastgesteld.’

Bovendien werkt de Vlaamse jeugd al hard genoeg, vindt hij. ‘De kinderen zitten bij ons al veel langer dan gemiddeld op de schoolbanken. Komt daar bij dat in het Kinderrechtenverdrag uitdrukkelijk is opgenomen dat kinderen recht hebben op een periode waarin ze niets moeten doen. Ongestructureerde vrijheid. Dat ze eens helemaal niet met schoolzaken moeten bezig zijn’, zegt hij.

Achterstand inhalen

Ondanks die argumenten zal er niet snel een algemene richtlijn over vakantiehuiswerk komen. ‘Huiswerk blijft iets dat op school- en zelfs klasniveau beslist wordt’, zegt Lieven Boeve, topman van het katholiek onderwijs. ‘In specifieke situaties kunnen kinderen wel degelijk baat hebben bij wat herhaling. Om geen leerverlies te hebben na de paasvakantie kan het bijvoorbeeld geen kwaad de tafels van vermenigvuldiging te herhalen. Of als kinderen een achterstand hebben.’

Dat zegt ook kinderpsycholoog Koen Lowet. ‘Alles hangt af van de omstandigheden. De vakantie dient om je hoofd leeg te maken en de spanning van de school even los te laten. Maar soms kunnen kinderen er evengoed deugd van hebben hun vaardigheden aan te scherpen. Geen uur per dag, maar een kwartiertje’, zegt hij.

BRON: De Standaard, 05/04/2017
http://www.standaard.be/cnt/dmf20170405_02818477

Eigen mening: Ik vind dat er vandaag de dag veel te veel druk staat op jongeren. Sommige krijgen zoveel huiswerk dat ze hebben nog amper de tijd om te spelen en te genieten van het kind zijn. Huistaken kunnen wel maar het zou enkel tijdens de schoolweek moeten en niet in het weekend en al zeker niet in de vakanties. Het is wetenschappelijk bewezen dat huiswerk zijn effect niet heeft dus waarom dan geen efficiëntere oplossing zoeken ? Herhalingsoefeningen voor kinderen die een beetje moeite hebben met een bepaald onderwerp moet kunnen maar hier moeten we toch eens degelijk over nadenken of het we huiswerk niet kunnen schrappen zodat kinderen meer kind kunnen zijn.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 8th April 2017, 15:11
Kato L*anslots Kato L*anslots is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Gierle
Posts: 70
Net zoals Anouk ben ik het ermee eens dat er tegenwoordig veel te veel druk staat op kinderen en jongeren. Persoonlijk begrijp ik zelf niet waarom kinderen uit de lagere school nog zo veel tijd moeten steken in hun schoolwerk. Erg jammer dat hun kindertijd op die manier voorbij gaat. Zoals in het artikel wordt vermeld, lijkt het mij belangrijk dat als er huiswerk meegegeven wordt dit nut heeft en de leerlingen het nut hier ook van inzien. Bijvoorbeeld leerlingen die zo de kans krijgen om bij te werken.

Toch twijfel ik of het een goed idee is om huiswerk volledig af te schaffen. Ik denk dat het voor leerlingen uit het middelbaar een goede manier is om zich voor te bereiden op het werk aan de hogeschool en universiteit. Ik denk hierbij aan papers, enzovoort. Ik ben het er wel mee eens dat er iets moet veranderen aan de hoeveelheid huiswerk. Kinderen moeten nog altijd kind kunnen zijn. Het is namelijk jammer dat ze op deze leeftijd al zo veel stress moeten hebben omtrent huiswerk.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:10.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.