actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 22nd October 2013, 13:12
B*ent.Boeckmans B*ent.Boeckmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Vorselaar
Posts: 69
Familieleden vragen verontschuldigingen voor gefusilleerden WO I

De families van de Belgische militairen die tijdens de Eerste Wereldoorlog voor het vuurpeloton verschenen vragen verontschuldigingen van de overheid voor de schijnprocessen die toen voor de Krijgsraad werden gevoerd. Dat meldt de VRT-nieuwsdienst.

Tijdens de Eerste Wereldoorlog werden meer dan tweehonderd Belgische soldaten en officieren ter dood veroordeeld omdat ze deserteerden of bevelen niet opvolgden. In twaalf dossiers werd de doodstraf ook effectief uitgevoerd: elf militairen verschenen voor het vuurpeloton, terwijl één soldaat werd onthoofd.

Uit het boek De dood met de kogel van historicus en auteur Siegfried Debaeke blijkt nu dat justitie destijds flink dwaalde en dat de dossiers over de betrokkenen vaak flinterdun waren en verkeerde informatie bevatten. Zo zouden twee van de slachtoffers in het strijdgewoel hun eenheid zijn kwijtgeraakt.

Daarom eisen de nabestaanden van 9 gefusilleerde deserteurs nu excuses. Twee andere soldaten werden veroordeeld wegens moord. Voor hen wordt een verontschuldiging geëist. ‘Alphonse, Paul en de zeven anderen staan in de officiële geschiedschrijving nog steeds geboekstaafd als jongens die volkomen terecht de doodstraf kregen. Alsof ze onvervalste criminelen zijn en geen oorlogsslachtoffers. Kan België de fouten die haar instellingen hebben gemaakt, vandaag ook toegeven en deze zwarte bladzijde eindelijk omslaan?,’ klinkt het in een open brief van de families.

Bron: www.standaard.be 22/10/2013

Eigen mening:
Het eerste ogenblik dacht ik: waar houd men zich nu mee bezig? De Eerste Wereldoorlog is volgend jaar exact 100 jaar geleden begonnen, dus waarom nog zulke oude koeien uit de gracht halen.
Nu ik even dieper heb nagedacht kan ik wel concluderen dat het voor die families altijd een zwarte bladzijde zal blijven. Hun voorouders staan bekend als misdadigers, terwijl dat volkomen onterecht is. Onder oorlogsomstandigheden gebeuren verschrikkelijke dingen, maar toch is het misschien inderdaad goed dat men bij de plechtigheid van 100 jaar WOI volgend jaar (of zelf dit jaar met 11 november) officieel de naam van deze mensen terug positief maakt. Al is het maar om de eer van de familie te redden, het zou die mensen erg blij maken vermoed ik.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 22nd October 2013, 20:49
Jolien.Vissers Jolien.Vissers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Zandhoven
Posts: 86
Ik heb dezelfde mening als Brent. De mensen werden soms gefusilleerd om een voorbeeld te stellen voor andere soldaten. Dit werpt een smet op de rest van hun familie om niet te spreken over het onnodig verlies van een leven. Ik ben ervan overtuigd dat we diegenen die de straf uitspraken niet kunnen en mogen vervolgen voor oorlogsmisdaden, zij deden immers want toen de regel was en deden dit voor het leger. Maar ik denk dat we als samenleving nu wel zo ver zijn om de gefusilleerde soldaten toch vrij te spreken van enige misdaden en hun een pardon te geven, al was het maar om de families rust te geven.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:58.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.