actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 17th December 2010, 23:06
Laura.Cabanier Laura.Cabanier is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Poppel
Posts: 82
Vlamingen hebben meer vertrouwen in Europa dan in Vlaanderen en België

Vlamingen hebben meer vertrouwen in Europa dan in Vlaanderen en België

BRUSSEL - Vlamingen hebben meer vertrouwen in Europa dan in Vlaanderen of België. Dat blijkt uit een opiniepeiling die TNS Media uitvoerde in opdracht van het VRT-programma Terzake.
Voor de peiling werden 1.000 Vlamingen ondervraagd. Bijna 6 op 10 Vlamingen blijken vooral vertrouwen te hebben in het Europees parlement en de Europese Commissie. In het Vlaams parlement en de Vlaamse regering hebben 49% van de ondervraagden vertrouwen. Slechts één op drie Vlamingen vertrouwt het federale parlement en de federale regering.

De helft van de Vlamingen vindt dat Europa genoeg macht heeft. Eén op drie wil meer Europa, één op acht minder.

Minder positief is de Vlaming voor de uitbreiding van de EU. Slechts een derde wil er meer lidstaten bij, tweederde kant zich daartegen.

Zwitserland, IJsland en Kroatië mogen eventueel nog toetreden. Over Israël, Marokko en Albanië bestaat minder enthousiasme. Over Turkije zijn de meningen sterk verdeeld: 40% voor, 49% tegen.

Terzake peilde ook naar de mening van de Vlamingen over Vlaamse onafhankelijkheid. Ruim een kwart is daar voor te vinden. Twee op de drie Vlamingen gelooft dat ons land ook binnen 20 jaar nog zal bestaan.

Mijn mening:
Ik vind dit heel opvallende cijfers.

Aan het feit dat er landen toetreden tot de EU kunnen we weinig doen. Ik zelf heb hier weinig problemen mee ook. Maar aan het vertrouwen kunnen we in ons land wel werken. Het wordt de hoogste tijd dat het allemaal weer wat vlotter gaat lopen in ons land, ik denk dat deze cijfers dat ook wel duidelijk maken.

Bron:
http://www.standaard.be/artikel/det...DMF20101217_152
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 18th December 2010, 13:25
EvelienBroeckx EvelienBroeckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Arensdonk
Posts: 117
Het is niet verwonderlijk dat er veel mensen zijn die nog maar weinig vertrouwen hebben in de Vlaamse regering. Uiteraard doen politiekers hun best, maar toch lukt het hen niet goed om tot akkoorden e.d. te komen. Het is dan ook vrij logisch dat Belgische burgers beginnen te wantrouwen.

In het artikel staat dat 2/3 van de Vlamingen denkt dat België over 20 jaar nog steeds zal zijn zoals het nu is. Dat betekent dus ook dat 1/3 (33%!!!) denkt dat Vlaanderen onafhankelijk gaat worden. Dit vind ik een indrukwekkend aantal. Het wordt tijd dat er meer duidelijkheid gaat komen. In onzekerheid leven, is niet ideaal.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 18th December 2010, 17:11
Eva Thijs Eva Thijs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Gierle
Posts: 423
Mijn lijkt het niet zo verwonderlijk dat de Vlamingen minder vertrouwen hebben in Vlaanderen en België dan in Europa. De Europese Unie is zeer sterk en over België komen de laatste tijd veel discussies over de splitsing van Vlaanderen en Wallonië.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:03.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.