actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 7th April 2017, 22:07
Jens.W*uyts Jens.W*uyts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Kasterlee
Posts: 53
Drie kinderen prikken zich aan drugsspuit: stad Gent neemt extra maatregelen

Drie kinderen prikken zich aan drugsspuit: stad Gent neemt extra maatregelen

Sinds 2012 worden in Gent minder drugsspuiten gevonden, "maar elke spuit is er wel een te veel", klinkt het bij de stad. Zij voeren de maatregelen aan scholen en speelpleinen nu op. © Thinkstock.

GENT In Gent worden drie kinderen van een basisschool zes maanden lang medisch opgevolgd nadat ze zich kort voor de paasvakantie prikten aan een achtergelaten drugsspuit. Het stadsbestuur kondigt extra maatregelen aan, maar wijst ook op de uitzonderlijkheid van de situatie.
De drie kinderen vonden de spuit net voor de paasvakantie in een vuilnisbak achter school De Vlieger, in de buurt van de Gentse Dampoort. Dat is vernomen bij de krant 'De Gentenaar'. Schepen van Onderwijs Elke Decruynaere (Groen) heeft het bericht bevestigd. "Ik heb ontzettend veel begrip voor de boosheid en bezorgdheid van sommige ouders", zegt ze. "We hebben meteen opgetreden en zullen de situatie ook blijven opvolgen. We hebben alle informatie waarover we beschikken meteen gedeeld met de ouders."

Bovenop de al bestaande maatregelen, besliste de stad Gent na het voorval extra inspanningen te doen. Zo zijn er verhoogde patrouilles in parken waar veel kinderen spelen en aan de groendienst van de stad wordt gevraagd extra aandachtig te zijn voor zwerfspuiten. In sommige scholen zullen ook leerkrachten een specifieke vorming krijgen.

Zonder het voorval te minimaliseren, benadrukt schepen Decruynaere wel het uitzonderlijke van de situatie. "Niet elke school en niet elk speelplein heeft met drugsspuiten te kampen. Maar alle parken en speelpleinen moeten binnen en buiten de schooluren wel veilig zijn om te spelen."
ADVERTISING

Dalende trend
Drugcoördinator Filip De Sager wijst erop dat het aantal ingezamelde spuiten sinds 2012 dalende is. Vorig jaar zamelden Gentse gemeenschapswachten 96 spuiten in. De Spuitenpatrouilles (SPAT), die bestaan uit gebruikers, ex-gebruikers en vrijwilligers, vonden er 238. "Dat lijkt veel, maar is het niet. We gaan meer op zoek en toch vinden we er minder", zegt De Sager. "Het goede resultaat komt door de focus op hotspots te leggen, plaatsen waarvan we weten dat spuiten daar gevonden worden."

De meeste drugsspuiten worden nog steeds ingezameld via een succesvol spuitenruilprogramma waar apothekers aan meewerken. Sinds een jaar zijn ook drie naaldcontainers in de openbare ruimte beschikbaar om anoniem spuiten achter te laten, onder meer aan de Brugse Poort. "De grote meerderheid van de gebruikers is zich ook bewust van de noodzaak en probeert die dingen ook niet te laten rondslingeren", aldus nog De Sager. Incidenten zijn zeer uitzonderlijk, allicht niet eens jaarlijks.

Om zichzelf te beschermen, krijgen medewerkers van de groendienst of Gentse veegploegen training om correct met zwerfspuiten om te gaan.

Bron: HLN & Belga, 07/04/2017, Geraadpleegd op: 07/04/2017, Van: http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnen...atregelen.dhtml

Mening: Ik kan er niet bij hoe dom, onverantwoordelijk en marginaal een persoon kan zijn. Marginaliteit kent duidelijk geen grenzen. Ik snap niet dat een verslaafde dicht bij een school spuiten achterlaat. Ik ben uiteraard tegen drugs maar ik vind dat ALS je gebruikt, je dit thuis moet doen. Dan kan je er niemand mee storen. Het feit dat die verslaafde dit op een openbare plaats doet, duidt op iemand die alleen aan zichzelf denkt. Ik hoop dat de politie deze persoon kan oppakken.
Ik hoop dat de ouders op z'n minst een grote schadevergoeding krijgen van de stad. Het is de (eind)verantwoordelijkheid van de stad om een veilige omgeving te creëren voor mensen, en dus ook de kinderen. Kinderen zouden overigens een prioriteit moeten zijn.
Ik vind trouwens dat 3 naaldcontainers heel weinig is. Het is een heel goed idee dat zeker kan werken maar dan moet men er wel meer plaatsen. Overigens wist ik niet eens dat dit bestond. Het zou dus ook geen kwaad kunnen om dit eens in de media te brengen.

Laatst aangepast door Jens.W*uyts : 7th April 2017 om 22:14.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:30.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.