actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Global Warming
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 27th March 2008, 14:21
Sofie.Moereels Sofie.Moereels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Apr 2006
Locatie: Olen
Posts: 84
Question Gigantische ijsvlakte breekt af van antarctische ijsplaat

Datum : 26/03/2008
Titel : Gigantische ijsvlakte breekt af van antarctische ijsplaat

Door de opwarming van de aarde is volgens wetenschappers een gigantische ijsvlakte uit de ijsplaat van het zuidpoolgebied afgebroken.

Volgens het Amerikaans ijs- en sneeuwdatacentrum (NSIDC) van de universiteit van Colorado brak op 28 februari eerst een 41 maal 2,5 kilometer grote ijsberg van de zuidwestelijke kant van de Wilkins Ice Shelf af.

Dat leidde er toe dat een ijsvlakte van 405 vierkante kilometer uit elkaar viel. Slechts een dunne strook intact ijs verhindert een verdere verbrokkeling van de in totaal meer dan 13.000 vierkante kilometer grote dikke ijslaag.

Het Wilkins Shelfijs bevindt zich op ongeveer 1.000 kilometer afstand van het zuidelijkste punt van Zuid-Amerika op het zuidwestelijk antarctisch schiereiland. In de afgelopen vijftig jaar zijn in het gebied met gemiddeld een halve graad Celsius elke tien jaar wereldwijd de hoogste temperatuurstijgingen genoteerd, zo luidt het.

"We denken dat het Wilkins Shelfijs daar al minstens een paar honderd jaar aanwezig is. Maar warme lucht en de inwerking van de zeebranding veroorzaken het afbreken", zei de vooraanstaande NSIDC-vorser Ted Scambos.

Link naar artikel: http://www.gva.be/vindzoek/archief/Artikel_detail.asp?id={66E265E4-CF79-459E-B212-497D9FC583D5}&check=online

Mijn reactie:
Ook ik weet dat de opwarming van de aarde echt een probleem aan het worden is, maar we zouden echte concrete oplossingen moeten hebben.
Ik vraag me ook af hoe groot dit stuk ijs procentueel gezien is van gans het oppervlakte aan ijs.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:46.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.