actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 20th April 2011, 15:16
laurens.taels laurens.taels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Geel
Posts: 68
'Hofleverancier wordt nu concurrent'

Stef Soutewey van productiehuis Kanakna is tevreden met de overname. Henk Vermeulen van De TV-Makers vindt de overname een belangrijk feit ‘waardoor het landschap sterk door elkaar geschud wordt’, maar heeft toch gemengde gevoelens. ‘De hofleverancier van VRT wordt nu een rechtstreekse concurrent en ik vraag mij af hoe hier op gereageerd gaat worden.’

‘Verdere samenwerking met de VRT lijkt mij moeilijk. Het is logisch dat beide partijen een afwachtende houding aannemen, maar het gaat toch om belangen op het hoogste niveau. De nieuwe aandeelhouders zullen zo snel mogelijk een smak investering moeten terugwinnen en uit puur ondernemersgevoel gaan ze zich als concurrent moeten gedragen', meent Vermeulen.

‘Het is een moeilijke mediamarkt vandaag en het vergt veel moed en lef om zo’n acquisitie aan te gaan. Of het nieuwe VT4 met Vandenhaute succesvol wordt weet ik niet, maar het lijkt mij wel een juistere weg dan een zender van nul opstarten.'

Woestijnviszender?

De vraag is of VT4 blijft zoals we de zender nu kennen of komen er andere soort programma’s en wordt het een Woestijnviszender, aldus Vermeulen. 'Als je zoveel betaald hebt, lijkt het me bizar dat je de zenders volledig gaat omgooien. Andere merken die het bedrijf beheert zoals Humo, proberen ze op hun manier in hun eigenheid te bewaren.’

‘De budgetten bij commerciële zenders liggen ook op een ander niveau en Woestijnvis in leven houden zonder de centen van VRT wordt een moeilijke zaak.’

Nieuwe wind is goede zaak

Als kleine televisieproducent ben ik tevreden met de nieuwe wind, maar het is nog niet helemaal duidelijk wat dit voor de onafhankelijke televisieproducenten gaat betekenen. Wij hopen stil dat de kaarten bij VRT anders geschud gaan worden en onze programma’s de weg vinden naar de avond. Er komt nu een deeltje van de koek vrij en wij kunnen werken rond de mix prijs-kwaliteit die VRT nodig heeft’, besluit Vermeulen van De TV-Makers.

Ook Stef Soutewey van Kanakna weet de herziening van het medialandschap te appreciëren. ‘Dit kan volgens mij enkel een positieve impuls geven. Enerzijds omdat er meer ademruimte komt bij de VRT.'

'We hadden eerst het nieuws van de besparingen gekregen, maar nu komt er net een natuurlijke overgang naar meer fondsen voor buitenproducenten. Anderzijds gaan ook VT4 en Vijftv naar een ander landschap evolueren en gaan zij meer programma’s nodig hebben. Het is dus een dubbele goede zaak voor de verschillende productiehuizen', meent hij.

‘Ik denk dat het nieuwe VT4 met Vandenhaute een grote kans van slagen heeft. Dat lijkt me alleen maar logisch als je naar het succesvolle parcours van de Woestijnvisprogramma’s kijkt. De herschikking van het medialandschap maakt iedereen wakker. Het is nu aan VTM om een gepast antwoord te geven. Een eventuele verdere samenwerking tussen VRT en Woestijnvis lijkt me dan weer een moeilijke beslissing om te nemen voor VRT.’

Bron: DS
----------------------

Mij lijkt deze overname een goede zaak voor de consument. VRT wordt uit hun tent gelokt om eigen talenten kansen te geven en er iets mooi van te maken. Anderzijds gaat VT4 en VijfTV een ander imago krijgen met de overname. Programma's als de pappenheimers en de (aller)slimste mens ter wereld zullen toch een kwaliteitsinjectie geven aan deze zenders.
Een probleem bij Woestijnvis zie bij reclame. Onrechtstreeks vonden de kijkers de VRT-programma's beter, omdat er geen sprake was van reclame. Woestijnvis komt nu op een commerciële zender en zal toch moeten gaan nadenken over de reclame.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:06.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.