actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 21st April 2011, 08:31
lien.lauwers lien.lauwers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Wechelderzande
Posts: 114
Roekeloze chauffeurs steeds vaker op cursus

Politierechters hebben vorig jaar 1.749 zware verkeersovertreders verplicht op cursus gestuurd. Het aantal is in vijf jaar verdubbeld. De cursus vervangt een boete en zelfs een gevangenisstraf en moet de overtreder bewustmaken van zijn roekeloos rijgedrag.


Dronken achter het stuur zitten, veel te snel rijden of verkeersagressie. Het zijn zware overtredingen waar een bestuurder normaal een boete of een celstraf voor krijgt. Maar sinds 1997 kan een politierechter ook een alternatieve straf opleggen, de zogenaamde Driver Improvement-cursus. Zeker het laatste jaar is die cursus populair.

"Het is een verplichte vormingscursus waar een overtreder in groep en onder begeleiding over zijn rijgedrag leert praten", zegt Werner De Dobbeleer, van het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV). "Bij sommige bestuurders helpt een gewone geldboete niet en is een alternatieve straf beter."

De helft van de overtreders die naar zo'n cursus gaat, is jonger dan 25. "Een bestuurder van 60 nog moeten wijzen op zijn roekeloos gedrag heeft geen zin meer", zegt politierechter Peter D'Hondt.

Bron: Gva online, 21 april 2011

Motivatie:


Ik vind het langs de ene kant goed dat zulke cursussen bestaan, aangezien een boete of een celstraf de overtreder vaak niet duidelijk maken wat hij / zij verkeerd deed( hoe het wel moet). Langs de andere kant denk ik dat veel mensen deze cursussen volgen omdat het moet en hier dan ook niets uit meenemen. Vooral bestuurders van zware overtredingen moeten zwaarder gestraft worden vind ik. Een cursus + een boete/gevangenisstraf zou een betere oplossing zijn naar mijn mening. Geld is iets dat mensen nooit graag kwijt zijn.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:53.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.