actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 22nd October 2015, 07:09
L*tte.Michiels L*tte.Michiels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Westerlo
Posts: 80
De Lijn maakt abonnementen en dagpassen duurder

De Lijn maakt abonnementen en dagpassen duurder

De openbaarvervoermaatschappij De Lijn trekt in februari de tarieven voor de abonnementen en de dagpassen op. Dat heeft de raad van bestuur beslist.

De Tijd meldt het bericht.

De raad van bestuur van de openbaarvervoermaatschappij heeft de inflatie doorgerekend in de nieuwe tarieven. De prijzen van sms-tickets, biljetten en rittenkaarten wijzigen niet, maar de abonnementen en de dagpassen worden vanaf 1 februari 2016 een pak duurder. Vooral prijzen voor abonnementen van 1 maand of 3 maanden stijgen fors.

"De indexering van de tarieven wordt samen bekeken", legt Tom Van De Vreken, de woordvoerder van De Lijn, uit. "We passen de lijnkaarten niet aan, want het is bij de verkoop van tickets moeilijk om met centiemen te werken. Daardoor stijgen de andere prijzen iets meer."

'Gebroken belofte'

De tariefverhoging ligt gevoelig, want in 2015 gingen de tarieven van De Lijn al fors omhoog. Het bedrijf maakte toen ook komaf met het gratisbeleid. Het voorstel moet nog op de Vlaamse ministerraad worden besproken, maar normaal krijgt het daar groen licht.

Volgens oppositiepartij SP.A is dit een prijsverhoging en niet zomaar een indexering, en breekt minister Weyts zijn belofte dat er na 2015 geen tariefverhogingen meer zouden komen.

Bron: http://www.knack.be/nieuws/belgie/d...mal-619433.html

Mening: Wij willen iedereen aanmoedigen om het openbaar vervoer te nemen zodat er minder auto's op de weg zijn en hierdoor onder andere het fileprobleem wordt opgelost. Maar als de prijzen van een abonnement nog duurder gaat worden, gaan veel mensen het openbaar vervoer niet meer gebruiken en gaan ze terug overschakelen naar hun wagen.

Ik begrijp dat De Lijn iets moet doen om de kosten te kunnen te betalen maar ik denk dat ze dit niet alleen moeten halen uit het geld van abonnementen. Waarom verhoogt men alleen de abonnementen en de andere mogelijkheden om je reis met de bus te betalen niet? Ze praten in het artikel over het feit dat het moeilijk is om met centiemen te werken bij lijnkaarten. Maar is dit dan niet oneerlijk tegenover de personen die een abonnement nemen bij De Lijn?

Ik kan begrijpen dat veel mensen hierdoor gefrustreerd geraken, zeker doordat er de belofte was dat er geen tariefverhogingen meer zouden komen. Voor veel ouders is de bus het vervoersmiddel om hun kinderen naar het secundair onderwijs te laten brengen. Zij betalen voor hun kinderen een abonnement maar dit wordt na een tijd onbetaalbaar als zij meerdere kinderen. Zeker nu dat alles duurder wordt.

Laatst aangepast door L*tte.Michiels : 22nd October 2015 om 07:17.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 22nd October 2015, 08:21
E*elyne.Van.Rompaey E*elyne.Van.Rompaey is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Emblem
Posts: 80
Ik ben het eens met L*tte haar mening. We proberen de mensen aan te sporen om zoveel mogelijk het openbaar vervoer te nemen. Maar als puntje bij paaltje komt, zien we dat een verhoging van abonnementen niet de juiste ingesteldheid is om de bevolking te stimuleren om de bus te nemen. Een bus vermindert de lange files en het is ook beter voor het milieu. De Lijn is volop aan het investeren in nieuwe, milieuvriendelijke bussen. Om deze investeringen te kunnen betalen, gaat men uiteraard meteen aankloppen bij de consument. Als je openbaar vervoer wil stimuleren, dan moet je dit ook ter harten nemen en niet omgekeerd gaan werken. Dat beloftes worden verbroken, daar kan ik niet bijkomen. Wanneer er als maar meer beloftes zouden verbroken worden, gaan mensen geen vertrouwen meer hebben in de politiek en haken ze af. Stel dat De Lijn haar prijzen steeds verder zal laten stijgen, dan is dit een groot nadeel voor de consumenten, want zij hebben immer niet de keuze om met een ander openbaar busmaatschappij mee te reizen. De Lijn is namelijk een monopolie.
Daarnaast haalt L*tte ook de schoolgaande kinderen aan. Je ziet inderdaad veel kinderen die met de bus naar school gaan. Het is een van de populaire vervoersmiddelen bij jongeren. Meestal hebben deze kinderen allemaal een abonnement. De kost voor de ouders zal steeds groter worden. We vinden het belangrijk dat onze kinderen veilig naar school kunnen gaan en dat iedereen goed onderwijs krijgt. Wel ik vind dat het vervoer naar school ook hoort bij het gedeelte 'goed onderwijs krijgen'. Kinderen moeten toch op school kunnen geraken wanneer er niet de mogelijkheid is om met de fiets te gaan. Vandaar denk ik dat De Lijn opzoek moet gaan naar manieren om deze grote groep te sparen van de forse prijsstijgingen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:28.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.