actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 21st October 2015, 11:39
Eline.A*riaensen Eline.A*riaensen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Geel
Posts: 80
Examen rijbewijs wordt iets moeilijker

Het rijexamen wordt herzien. Op het praktisch examen komen meer manoeuvres en moet er ook worden gereden met de gps.

Extra manoeuvres op het praktisch rijexamen en een zwaardere bestraffing voor overtredingen van een hogere graad op het theoretisch examen. Dat zijn de krijtlijnen van de hervorming van het rijexamen in Vlaanderen, waarover de kranten van Mediahuis dinsdag berichten. Ook de autokeuring en de rijopleiding staat een update te wachten.

'De gevraagde kennis en kunde voor het rijexamen worden opgekrikt', zegt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) in zijn beleidsbrief.
In het praktische luik voorziet de minister de invoering van extra manoeuvres. Daarnaast wil hij vaardigheden als risicoperceptie en rijden met de gps aan bod laten komen. En de focus op automechaniek wordt afgebouwd.

Bij het theoretische examen zullen overtredingen van een hogere graad zwaarder doorwegen in de eindscore. Door meer variatie in de (volgorde) van de vragen, wil men ook bedrijfjes afstoppen die stoomcursussen aan anderstaligen geven met tips en trucs om makkelijk te slagen, luidt het in de Gazet van Antwerpen.

Verkeersslachtoffers

Federaal Mobiliteitsminister Jacqueline Galant (MR) riep de burgers van haar kant op om met voorstellen te komen zodat het aantal dodelijke slachtoffers in het verkeer zou dalen. De minister plubliceerde een open brief in De Standaard. Ze geeft daar toe dat ons land er niet in zal slagen tegen 2020 het aantal dodelijke verkeersslachtoffers tot 420 per jaar te beperken, zoals afgesproken op de Staten-Generaal van de Verkeersveiligheid enkele jaren geleden. Vorig jaar eiste het verkeer nog 715 dodelijke slachtoffers. Volgens Galant heeft de overheid alles gedaan wat het kon om het aantal slachtoffers terug te dringen, zoals een strengere bestraffing van recidivisten en ook een grotere pakkans. 'Ik ben minister, geen tovenaar', stelt Galant.

Bron:
De tijd - 21/10/2015
http://www.tijd.be/politiek_economi...ight=mobiliteit

Mening:
Ik vind het terecht dat men stappen onderneemt om het aantal verkeersslachtoffers te doen minderen. Om hierbij dan het rijexamen moeilijker te maken, lijkt voor mij niet de enige oplossing. Het is zo dat je een eigen manier van rijden creëert wanneer je uw rijexamen hebt afgelegd. Dus je kan inderdaad de rijexamens aanpassen en moeilijker maken zodat de mensen harder hun best moeten doen om correct te rijden. Maar ik denk dat het niet bij de rijexamens ligt maar bij de mensen zelf. Wat ik wel zeer positief vind, is dat je moet leren rijden met een gps. Ik snap dat het voor beginnende autobestuurders moeilijker is om zich te kunnen concentreren op de baan maar ook op een gps. Ik denk dat we meer moeten inspelen op de gevoelens van mensen in plaats van het cognitieve van mensen om minder verkeersslachtoffers te veroorzaken.

Laatst aangepast door Eline.A*riaensen : 21st October 2015 om 11:48.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 21st October 2015, 12:10
L*ze. Verhaegen L*ze. Verhaegen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Veerle
Posts: 150
Ik vind het zeer goed dat de regels herzien worden rond dit gegeven. Maar zoals hieronder al vermeld is moet men dan ook iets doen aan de huidige bestuurders. Ook vind ik het oneerlijk dat als men enkel de personen gaat 'straffen' en niet de personen die al hun rijbewijs hebben. Ik vind dat iedereen gelijk voor de wet moet zijn. Ik spreek mezelf wel tegen, ik zou absoluut mijn praktijk niet meer willen overdoen maar aan de andere kant vind ik het zeer onjuist tegenover jongere personen. Als ze een hervorming willen doen op dit gebied moeten ze ook de oudere personen hun rijbewijs opnieuw laten doen. Mijn grootouders hebben enkel een theorie moeten afleggen en nadien hun rijbewijs gewoon kunnen gaan afhalen aan het gemeentehuis. Is dit dan veilig?

Wat betreft het rijden met gps, dit is een zeer goed initiatief. Ook vind ik dat het rijden met muziek moet toegelaten worden, uiteraard niet te luid, dit doen we toch allemaal dus waarom het al niet laten wennen tijdens het leren rijden.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 22nd October 2015, 15:08
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Examen rijbewijs wordt iets moeilijker

Mijn mening komt grotendeels overeen met de andere meningen. Wat L*ze zei over de generatie die enkel het theoretisch rij-examen moest afleggen is een terechte opmerking. Als deze mensen wisten hoe ze moesten rijden, werden ze ook in staat gezien om zich in het verkeer te werpen. Het zou goed zijn om ook deze mensen verplichte lessen te laten volgen. Daarom niet noodzakelijk een examen te laten afleggen, maar dat ze toch op de hoogte zijn van welke (nieuwere) regels er allemaal van toepassing zijn in het verkeer. Ook vind ik dat agressieve autobestuurders strenger aangepakt moeten worden. Ik vind dat ook zij verplicht moeten worden om lessen te volgen rond hoffelijk rijgedrag. Bij bestuurders die regelmatig agressief gedrag vertonen tijdens het rijden, lijkt het mij goed om hen hun praktisch rij-examen opnieuw te laten uitvoeren. Deze agressieve mensen zorgen in vele gevallen voor ongevallen op de weg en nemen hiermee ook andere mensen mee in het ongeval, mensen die wel de wegcode op een correcte manier integreren in hun rijgedrag.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:32.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.