actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 19th October 2015, 13:29
Laurence.D"eckers Laurence.D"eckers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Hulshout
Posts: 138
Amper 9 procent van de jongeren draagt fietshelm

Uit een enquête blijkt dat 1 op 4 Vlaamse jongeren vindt dat het onveilig is om in ons land te fietsen. Toch draagt amper 9 procent van de jongeren regelmatig een fietshelm. 868 jongeren namen deel aan de ondervraging in opdracht van radiozender MNM en mobiliteitsorganisatie VAB.

Slecht 23 procent van de fietsers heeft een fietshelm waarvan 60 procent hem zelden of nooit opzet. En net dat werkt de onpopulariteit van de fietshelm in de hand, want 44 procent van de ondervraagden zegt nooit een fietshelm te dragen omdat niemand hem draagt. Ook functionele redenen zoals het niet gemakkelijk zitten van een helm (42 procent) en de last om het ding op te bergen (42 procent) worden aangehaald als redenen.

De enquête toont verder aan dat onze jongeren het qua zichtbaarheid op de fiets ook niet altijd goed doen. Bijna de helft (45 procent) van de ondervraagden bezit geen enkele fluokledij. 30 procent gebruikt dan weer niet altijd zijn verlichting. En qua veiligheid kan deze ook tellen: 29 procent van de deelnemers geeft toe al eens dronken op zijn of haar fiets te zitten.

Vanaf maandag sensibiliseren de presentatoren van MNM jongeren rond fietsveiligheid. Het project ‘De Verkeersweken’ loopt twee weken lang.


Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20151019_01926533
Eigen mening: Het is en blijft belangrijk dat kinderen en ook ouderen zichtbaar zijn op de fiets. Veel ongevallen gebeuren omdat de fietser niet zichtbaar genoeg is. Zelf kan ik de kinderen die deelgenomen hebben aan de ondervraging wel begrijpen. Wanneer er niet veel preventie gedaan wordt naar het dragen van een helm en fluo-vestje, is het voor de kinderen niet leuk om 'anders' naar school te komen. Ook de opmerking van het opbergen is terecht. Scholen (en dan denk ik vooral aan de lagere school) moeten meer doen om hun kinderen zichtbaar te maken. Zorg ervoor dat de kinderen zich niet anders moeten voelen.

Laatst aangepast door Laurence.D"eckers : 19th October 2015 om 13:34.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 19th October 2015, 13:34
Elke.L*uwerysen Elke.L*uwerysen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Merksplas
Posts: 127
Ik vind verkeersveiligheid heel belangrijk. Ik vind dat ze fietsers moeten verplichten tot het dragen van een fluovestje. Fietsers beseffen vaak niet hoe onduidelijk ze zijn. Als fietser stond ik hier ook nooit bij stil, tot ik met de auto begon te rijden. Verlichting is sowieso een must als fietser, maar een fluovest is zeker een meerwaarde.
Een fietshelm is belangrijk in het verkeer, zeker als je even stilstaat bij het aantal ongevallen die er gebeuren op onze wegen. Als fietser ben jij daarin de zwakke schakel die extra bescherming nodig heeft. Alleen begrijp ik de reacties wel, ik vind een fietshelm ook niet praktisch. Als er beslist zou worden om de fietshelm te verplichten, vind ik dat het comfortabeler gemaakt moet worden. Het creëren van draagvlak bij de burgers zou hierbij namelijk een enorm voordeel zijn.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 19th October 2015, 20:23
B*am.Seels B*am.Seels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Merksplas
Posts: 86
Een fietshelm verplichten lijkt me nogal onhaalbaar en te betuttelend. Ik kan me voorstellen dat ik als puber liever mijn fiets had laten staan dan verplicht met fluofestje én vervelende helm naar school fietsen. Daarom denk ik dat deze resultaten helemaal niet zo choquerend zijn, of erger dan wanneer wij jong waren. In mijn ogen is een fietstochtje niet iets waar je bij wijze van spreke een heel harnas voor nodig moet hebben. Dat wielertoeristen tegen 50 km/u verplicht een helm moeten dragen is één ding, maar voor de 'gewone' pendelaar lijkt me een verplichting toch een stap te ver.
Uiteraard is veiligheid belangrijk, maar dan vind ik het zinvoller om jongeren deftig op te voeden inzake de wegcode en veiligheid dan om nog maar eens iets te gaan verplichten en het gezond verstand volledig te negeren. Wijs jongeren op de gevaren in het verkeer, waar ze op moeten letten en hoe ze zichzelf kunnen weren. Helaas kan onze regering wanneer het aankomt op sensibiliseringscampagnes niet veel beters bedenken dan 'Zeg maar Ray '...
Dat er dronken met de fiets gereden wordt, is weer zo'n non-statistiek: natuurlijk gebeurt dit, en waar zijn we eigenlijk mee bezig als we zelfs hier al problemen van moeten maken...
De enige statistiek uit dit artikel die me écht zorgen baart, is het feit dat lichten zo weinig worden opgezet. Dynamo's bestaan nog maar amper (dus zwaarder moeten trappen is steeds minder vaak een geldig excuus) en inzake alle veiligheidsmaatregelen is dit toch degene die het minste moeite kost. Ik hoop dat die 30 procent snel het licht ziet.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:26.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.