actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th May 2011, 22:10
Matthias.Krols Matthias.Krols is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Oud-Turnhout
Posts: 108
Zeven op de tien caravans wettelijk niet in orde

Artikel:
Zeven op de tien caravans die zaterdag gecontroleerd werden bij de gratis weegactie van de toeristische organisatie Pasar, zijn wettelijk niet orde om op vakantie te vertrekken. Bij de mobilhomes was dat het geval bij drie op tien.

In totaal woog Pasar, in samenwerking met vijf officiële keuringscentra, honderdvijftig caravans en honderd mobilhomes. Zeven op de tien caravans waren wettelijk niet in orde, zegt Willem Boon, stafmedewerker van Pasar. 'Het grootste deel had een te grote druk op de trekhaak. Sommige caravans hadden niet de benodigde spiegels, andere waren overladen.'

Positief was dat maar 38 procent van de caravans overladen bleek, hoewel dat vorige jaren 50 tot 60 procent was. Eenzelfde evolutie was er voor de mobilhomes, waar maar 23 procent overladen was, tegenover meer dan 50 procent vroeger.

Pasar vermoedt dat de bekendheid van de actie, die ze inmiddels al enkele jaren organiseert, ermee te maken heeft. 'Toch durf ik niet te spreken van een algemene trend', zegt Boon. 'Wij hebben maar 250 caravans en mobilhomes gewogen. Bovendien was de meerderheid van de eigenaars lid van Pasar, en waren ze dus al goed geïnformeerd dankzij ons magazine.'

Bij de mobilhomes was maar drie op de tien wettelijk niet in orde. Een deel had problemen met de banden, het andere deel was overladen.

De weegactie vond zaterdagmorgen plaats in de keuringscentra van Brasschaat, Alken, Nazareth, Londerzeel en Roeselare. De bedoeling was om problemen te voorkomen en vakantiegangers bewust te maken.


Bron:
De Standaard 14/05/2011
http://www.standaard.be/artikel/det...02-138784c7ea7c


Eigen mening:
Ik vind deze cijfers schrikwekkend hoog. Ik snap niet dat mensen met een caravan de wet niet nastreven. De wet stelt deze eisen niet zomaar, maar daar is een zeer goede reden voor. Een caravan is erg zwaar en moet je dan ook veilig doorheen het verkeer loodsen. In het artikel staat dat er dikwijls teveel druk op de trekhaak wordt gezet. Stel je maar eens voor dat de trekhaak afbreekt terwijl je aan het rijden bent. Aan de gevolgen durf je dan niet te denken.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 19th May 2011, 14:40
rob.van.beek rob.van.beek is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Ravels
Posts: 43
Ik vind deze cijfers schrikwekkend hoog. Ik snap niet dat mensen met een caravan de wet niet nastreven. De wet stelt deze eisen niet zomaar, maar daar is een zeer goede reden voor. Een caravan is erg zwaar en moet je dan ook veilig doorheen het verkeer loodsen. In het artikel staat dat er dikwijls teveel druk op de trekhaak wordt gezet. Stel je maar eens voor dat de trekhaak afbreekt terwijl je aan het rijden bent. Aan de gevolgen durf je dan niet te denken

Deze cijfers liggen hoger dan ik zelf had verwacht. Iedereen vind het normaal dat we met onze auto laten keuren, zodat we veilig kunnen rond rijden. Waarom rijden we dan niet volgens de regels rond met een caravan of mobilehome? Een te zwaar geladen caravan of mobilhome kan tal van gevaren met zich meebrengen. Dit moeten de mensen toch begrijpen. Ik begrijp wel dat het niet altijd gemakkelijk is om te zien hoeveel je mag meenemen. Daarom vind ik het een goed initiatief om de caravans en mobilehomes te laten wegen. Zo kunnen de mensen het gewicht van hun cavaran of mobilehome aanpassen. Hopelijk duren deze acties nog verder en worden ze grootschaliger. Het kan verschillende mensenlevens redden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:55.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.